Serieanmeldelser
The Mandalorian

Vi anmelder det første afsnit af The Mandalorians tredje sæson

This is the way.

Hvorimod de fleste efterhånden kan mærke metaltrætheden melde sig hvad angår det gigantiske Marvel-futtog, der tøffer ufortrødent derudaf, så ville man næsten, som i næsten, kunne argumentere for at Star Wars er blevet lettere efterladt siden afslutningen af den nyeste filmtrilogi. Der lader ikke til at være nogen plan om at etablere et sammenhængende filmunivers lige foreløbig, og det efterlader os med Dave Filoni og Jon Favreau.

De har nemlig fået spillerum til at lege med deres eget lille mikrokosmos, hvor The Mandalorian har banet vejen for blandt andet Ahsoka Tano. Det er deres egen lille afsides legeplads, hvor de to har brugt nostalgi, spændende nye genrekombinationer og et konsekvent tempo til at genskabe noget af den magi, der tilsyneladende er gået tabt. Nu er vi nået til den tredje sæson, der endnu en gang udvider emnefeltet og spillerummet.

The Mandalorian

Mando, eller Din Djarin, er i vanskeligheder, og skal genoprette forbindelsen til sit eget folk på Mandalore. Det sker midt i en brydningstid, hvor oprøreren Bo Katan ligeledes forsøger at samle vragresterne af Mandalores folk, men hvem skal så lede dem? Der er masser af spændende spørgsmål, men det første afsnit forbliver fantastisk begrænset i sit ønske om at besvare dem. Det har til dato været en af seriens fineste evner, nemlig at trindele ekspanderingen af sit univers.

Det lader dog til at Mandalore-skikkene, deres indbyrdes behov for at forblive tro mod deres krigeriske skikke og muligheden for fornyelse bliver et centralt fokus, og det synes smart, eftersom både ikonografi, mystik og tilpas meget afstand til den bredere mytos alle synes at være til stede her.

Det hjælper uden tvivl at The Mandalorian forbliver et ret flot tv-program, selvom at en sekvens med et større monster i starten viser nogle lidt tvivlsomme CG-effekter. Nej, det er fortsat i lyssætning, Joseph Shirleys musik og bundsolid scenografi, der er seriens største es i ærmet. Desuden skal det, igen, siges at Pedro Pascal kontinuerligt beviser at han har rækkevidde, gravitas og tyngde. Om det er som Joel i The Last of Us, eller under hjelmen her, så er han en glimrende frontmand her.

The Mandalorian

Han er desuden igen flankeret af glimrende bikarakterer i form af Emily Swallows The Armorer og Carl Weathers' Greef Karga, og så naturligvis Grogu. Det første afsnit sørger for at tage tingene med ro, men det fungerer eftersom showet ret forsigtigt har opbygget spænding og udbygget sit univers på en meningsfuld måde.

The Mandalorian forbliver en solid Star Wars-serie, og et fast grundlag som Favreau og Filoni let kan bygge videre på. Den samlede dom over denne tredje sæson vil i sidste afhænge af hvordan der bygges imod et tilfredsstillende klimaks, men for nu kan vi alle ånde roligt op - vi er på rette vej.

8 / 10