Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Serieanmeldelser
Loki

Vi anmelder hele første sæson af Loki

Nu er sæsonen afsluttet, og vi kigger nærmere på hvordan det hele ser ud.

Selvom WandaVision tog sine egne kreative risici, så er det vist ret sikkert at slå fast, at Loki forbliver den nok mest ambitiøse serie fra Marvel indtil videre. Seriens intergalaktiske rækkevidde, dens relativt dybe spørgsmål om identitet og skæbne, samt dens ret tætte undersøgelse af Marvels skurkekompleks, alt sammen pakket ind i en visuelt grandios pakke - det er ret meget i en serie på bare seks episoder. Og nu hvor den rejse er slut (for nu), så er det tid til at reflektere lidt over den, og se hvordan den samlede oplevelse har klaret sig.

Først og fremmest er det værd at slå fast, at Loki er en serie der bevæger sig hurtigt, og selvom der da er stille øjeblikke, der giver grobund til mere forsigtig exposition og dialog, så står det hurtigt klart, at serien er parat til at ofre dybde for adrenalinpumpende tempo. Det betyder både at serien ikke dvæler for meget ved sine narrative floskler - go' ting, men også at vi ikke får tid til at reflektere over de mere sindsoprivende øjeblikke - ikke en go' ting. Det er, med andre ord, klassisk Marvel - på én måde.

Loki

Men det er svært umiddelbart at kritisere selve rejsen fra start til slut. Loki tager os fra de 60'er inspirerede gange i TVA-bureauet til apokalyptiske lilla planetoverflader, som i øvrigt næsten har en Guardians of the Galaxy-inspireret farvepalette, fra storcentre fanget i en altødelæggende storm til steder på kanten af selveste tiden. Til trods for nogle til tider lidt undervældende stykker CG-arbejde, så er det en fantastisk velrealiseret rejse, og den får faktisk det mere realistiske og jordbundne udseende i The Falcon and the Winter Soldier til at virke direkte kedelig, som om at den er narrative begrænset ved siden af det her Terry Gilliam-agtige vanvid.

Det er stadig tempoet der er ét af de centrale ankepunkter her, da serien oftest blander følelserne lidt for hurtigt sammen før de får tid til rigtig at ræsonnere. Det ødelægger sågar dialogen hist og her, hvor du tager dig selv i at undre dig om hvorvidt en ret dramatisk scene faktisk er ironisk, eller komisk, men så går det op for dig at det egentlig bare skyldes at serien skifter gear så hurtigt, at den ene følelse trækkes skrigende over i den anden. Det er så sandelig en svær balance, som Marvel ofte kæmper med, og det bliver ikke bedre af at der kun er seks episoder af cirka 40 minutters varighed. Igen, der skulle have været mere Terry Gilliam. Serien er ofte aparte, og direkte bizar, men der må godt være mindre humor. De to ting behøver ikke at hænge uløseligt sammen.

Loki

Dialogen har enkelte steder hvor det hele snubler lidt også, og det gælder faktisk særligt for den ellers glimrende Tom Hiddleston, men det skyldes mest forvirrende manuskripter, tænker vi. Men generelt set er serien godt skruet sammen, og holdes i live af effektive og overbevisende præstationer fra hele castet. Owen Wilson giver os en af hans bedste roller i årevis som Mobius, Sophia di Martino imponerer også, og særligt én karakter til slut stjæler nærmest hele sæsonen. Vi vil ikke afsløre mere, men den her karakter er hele ventetiden værd.

Lidt inkonsekvent tempo til trods er det her altså en vinder, men der er ét område der virkelig, som i virkelig, skuffer, og det er kampscenerne. For at være helt ærlig, så selvom Loki kaster en besværgelse en gang imellem, og har slået på tæven en gang eller to i løbet af MCU-historien, så er fysisk nærkamp ikke rigtig noget vi associere med den her drilske, indbilske magiker alligevel, så at se interessante scener gå i spåner midt i en ringe koreograferet karambolage, ja, det stopper ikke med at skuffende. Der er særligt én scene, som er så ringe sammensat, at man kan se at stunt-skuespillerne ikke engang rammer hinanden, som fik os der så med til at tro at dette faktisk var en Loke-illusion, altså at det var meningen. Men det var det ikke. Det var bare dårligt.

Loki

Heldigvis er der, alt i alt, ikke alt for meget af den slags her, og for det meste bruger Loki tid på at stille store spørgsmål, som både er henvendt karaktererne i den, og af publikummet også. Særligt Loki der skal stå til regnskab overfor sig selv som person, som morder, og som værende døbt til for evigt at tabe, ender med at være ret så interessant. Desuden er kampen om at bibeholde én enkelt tidslinje interessant fra et tegneserieperspektiv, når nu Loki faktisk på overraskende vis lader til at være selve åbningen på MCU's næste multivers-orienterede fase. Det er faktisk meget rart at sige; du skal absolut se Loki for at forstå hvilken retning MCU bevæger sig.

Kort sagt; det har været en fed rejse. Det har ikke været en omvæltende en af slagsen, men spændende? Uden tvivl. Loki er godt skruet sammen, for det meste, og stiller, for det meste, interessante spørgsmål, og giver, for det meste, også tilfredsstillende svar.

8 / 10