Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

Vi anmelder Sony DualSense

Sony har skabt deres mest modige controller siden Boomerang-prototypen fra PS3-dagene, og den leverer mærkbare oplevelser, du ikke vil glemme foreløbigt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

PlayStation 5 er først og fremmest designet til at levere store spiloplevelser. Det er konklusionen, vi når frem til i vores fulde anmeldelse af konsollen. Fra de nye simple menuer til den hurtige navigation så er funktionerne designet med henblik på, at du hurtigt og simpelt kan komme ind i dit spil og få mest muligt glæde af det undervejs. Men ud af alle nyskabelserne så er den nye controller, DualSense, måske det klareste vidnesbyrd om denne filosofi.

Den nye kontroller lever op til sit navn, for fokus er på at udfolde en række nye sensoriske funktioner. En masse er blevet sagt om haptics feedback - ikke mindst af Sony selv. I teorien vil denne teknologi kunne give unikke vibrationer over hele dens overflade på yderst specifik vis. Men der er ikke blot tale om et kompliceret massageapparat. Den vibration, den udsender, er bestemt af de individeulle spils programmører, og med præcis de nuancer, der passer spillets omgivelser. Det er altså op til udviklere at bestemme, om der bliver tale om noget subtilt som Joy-Con's HD Rumble eller om vibrationerne bliver et sandt narrativt virkemiddel.

Det bliver ikke nemt at opnå det sidste, men Astro's Playground beviser, at det er muligt. At mærke regndråberne ramme din lille paraply som små, isolerede vibrationspunkter er ikke helt ulig at mærke regnen med dine egne hænder i virkeligheden. Og i kontrast til de subtile effekter, er der også rå kraft, da vibrationerne simulerer et mindre jordskælv, når de bliver skruet op på 11.

Følelsen af fysikalitet slutter ikke ved dine fingerspidser. Dine pegefingre kommer også på anderledes arbejde takket være "adaptive triggers," et fantasiløst navn til en fantastisk funktion, der dækker over den modstand skulderknapperne giver, alt efter situationen i spillet. At skulderknappen giver modstand for at videregive en effekt, er i sig selv fænomenalt, men at det også sker på varierede og dynamiske måder er en fornøjelse at opdage. Dine fingre kan nærmest blive skudt tilbage, og at styre kraften i dine tryk kræver fremover endnu mere fokus og fingerspidsfornemmelse. Astro's lille rumskib er forhåbentlig blot starten, og vi kan allerede forestille os, hvordan det vil være at køre en bil på en ujævn vej, affyre en pistol, der pludselig går i baglås, og meget andet. Det føles virkelig som det næste skridt i evolutionen af spil-controllere.

Dette er en annonce:

Det minder os om, hvordan motion controls var et stort skridt for år tilbage. DualSense har indbyggede bevægelsessensorer, og de fungerer helt fint (ud fra de få scenarier, vi har kunnet teste), selvom selve controllerens design næpper egner sig til denne type kontrol. Bevægelsesfunktioner, et ekspanderet touchpad og integreret mikrofon samt højtaler udgør den samlede pakke af ekstra funktioner. Højtaleren er det mest skuffende element, da den lille forbedring i lydstyrke og klarhed ikke føles så markant som andre af controllerens forbedringer.

Udover skulderknapper føles resten af knapperne som de plejer, omend ikke alt er helt det samme. Analogstikkene virker til at være taget fra DualShock 4, men D-padden har fået nogle små fordybninger, der giver et bedre greb. Når det kommer til de traditionelle knapper, er det vigtigste ikke, at de har mistet deres ikoniske farver, men at de føles nemmere og mere stille at trykke ned, og nu også kræver at man presser blot en anelse hårdere. En sidste detalje er, at du kan slukke for mikrofonen med en separat knap nederst, hvilket er praktisk, men i vores øjne desværre ikke passer helt med det ellers elegante design.

Sony forsøger sig med et paradigmeskifte med den nye konsol, og det fremgår tydeligt af den nye DualSense-kontroller. Den er større, men med mere klare linjer, og den er yderst iøjnefaldende med den klare kontrast mellem sort/hvid, samt de gennemsigtige knapper. Den er pæn, også mere end selve konsollen, men det vigtigste er, at den føles komfortable i vores hænder. Den eneste seriøse beklagelse går ud på, at den er ret tung med en vægt på 281 gram mod DualShock 4's 220 gram, og vægtbalancen gør, at den er en anelse tung i toppen. Der skal holdes godt fast.

Vi ville gerne kunne teste kontrollerens batterilevetid på den lange bane, men for nu kan vi sige, at efter en hurtig opladning med USB-C, fik vi mere end 10 timers spilletid. Dens 1560 mAh kapacitet virker indtil videre som rigeligt.

Dette er en annonce:

PlayStation 5 har med DualSense sin bedst tænkelige håndlanger, da den udnytter nogle at de tekniske landvindinger til at give nye oplevelser, der ikke kun er funderet i grafik eller rå ydelse. Især de nye skulderknapper kan meget vel gå hen og blive et referencepunkt for resten af industrien.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Flot design. Haptisk feedback og adaptive skulderknapper imponerer. Solid batterilevetid.
-
Den indbyggede højtaler er kun marginalt forbedret. Controlleren kan føles meget tung.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer


Indlæser mere indhold