Serieanmeldelser
The Witcher

Vi anmelder The Witcher - Sæson 3 Vol. 1

De første fem episoder gør hverken indtrykket værre, eller bedre.

Det virker som om at The Witcher gik fra at være en tilforladelig, hvis ikke relativt positivt modtaget fantasy-fortolkning af Andrzej Sapkowskis romanserie, med tyk streg under "fortolkning", til pludselig at være en slags kontroversiel monstrøsitet på egen hånd. Måske var det Cavills exit, måske er det faktum at showrunner Lauren Hissrich er ret åben omkring bedre repræsentation i filmbranchen, og ligeledes i Witcher-universet, eller måske er det det faktum at serien tager sig masser af kreative frihed idet historierne fortolkes, omdannes fra et medie til et andet.

Lige meget hvad, så synes det tydeligt, at Netflix-serien er faldet ud af et bestemt segments gunst, der ser det som roden til alt ondt. Jeg selv er langt mere resigneret, og synes hverken at denne første del af den tredje sæson er noget mesterværk eller noget makværk. Det er en tilforladelig fantasy-serie uden drastiske bølgetoppe- eller dale, og det er i princippet fint med mig.

The Witcher

I denne tredje sæson er hele kontinentet på jagt efter Ciri. Nu er det der med at se dette profetiens barn som enten årsagen til al den ondskab og kynisme der florerer, eller som løsningen på selvsamme noget der emmer igennem både bøgerne og CD Projekt RED's The Witcher 3: Wild Hunt, men det er nærmest tenderende til det absurde hvor meget diverse parter vil have fat i den samme teenager her. Det giver dog anlæg til Game of Thrones-agtige intriger, hvor konger, baroner, magikere og lejesvende alle forsøger at konstruere avancerede planer om at nå det samme mål.

The Witcher fungerer godt i det brede, når seeren kan mærke bredden på kontinentet, og hvor mange kræfter der spiller med musklerne for at vinde magt, vinde indpas og vinde territorium, og når det kombineres med monsterjagt hist og her, som der heldigvis fortsat er lidt af hist og her, jamen så er The Witcher fikst uden at være prangende.

For at beskytte Ciri rejser hende og Yennefer tilbage til Aretuza, og Geralt beskytter hende ved at gå direkte efter strubehovedet på de mennesker, elvere og hvem ellers der skulle have en passion for frihedsberøvelse - og den liste er lang, så der er nok at se til. Selvfølgelig udvikler det sig derfra, men at gå yderligere i detaljer ville være at spolere handlingen for dem der ønsker at bibeholde overraskelseselementet.

Der er fortsat problemer i det nære, dog. Selvom at Cavill forbliver den urokkelige klippe i seriens ellers ret så bølgende hav, så er det ikke alle replikker der lander med den samme grå, hudløst ærlige gravitas som vi kender fra Geralt, og han finder ofte sig selv i et lettere utroværdigt spændingsfelt mellem kærlig naivitet og apatisk kynisme. Det er altid der vi finder Geralt, ligegyldig om det er på en af siderne i Sapkowskis romanserie, Doug Cockles version i spillene eller her, men Cavills Geralt har her lidt for let ved at trække på smilebåndet, eller blive decideret pladderromantisk. Yennerfer er til gengæld decideret glimrende, og skuespillerinde Anya Chalotra bør være på manges radar efter at have holdt højt niveau så længe.

Der bliver kompenseret, heldigvis, med stærkt koreograferede kampscener hist og her, og med både musik og scenografi, der ofte imponerer. Lidt middelmådig CG-animation holder nogle sekvenser tilbage, og det er bundærgerligt, eftersom netop såkaldt "creature design" er en central del af appellen ved dette univers. Når det så er sagt, er der masser af intense scener, der fungerer som de skal. Fikst... uden at være prangende.

The Witcher

Dette er kun en anmeldelse af de første fem afsnit, og den anden "volumen" kommer lidt senere - i juli måned. Jeg glæder mig til at se resten, selvom at jeg ikke lader mig selv investere lige så direkte som i andre fantastiske tv-programmer man lige så vel ville kunne give sig i kast med. Men heller ikke er The Witcher en decideret dårlig tv-serie. Nej, nogen direkte fortolkning er det ikke, men det er hverken The Lord of the Rings, The Shining, Blade Runner eller sågar Disneys originale Jungle Book. Kunstnerisk frihed er tilladt, og The Witcher er fortsat underholdende. Naturligvis er der hele tiden følelsen af at Netflix, og Hissrich, ikke rigtig får vredet alt det bedste ud af bøgerne, af spillene, af universet, og det der whiff af forspildt potentiale forsvinder ikke i den tredje sæson, indtil videre. Men du kan roligt sætte dig ned og se The Witcher. For det er fint nok.

7 / 10