Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Serieanmeldelser
House of the Dragon

Vi anmelder tredje afsnit af House of the Dragon

Mathias følger serien intenst, og godt nok er denne anmeldelse lidt forsinket, men det er måske stadig værd at checke ind?

Tre år har passeret siden forrige episode og kong Viserys' unge brud, Alicent Hightower, har født hans første søn, Aegon II, opkaldt efter erobreren Aegon Targaryen , der som den første sad på Jerntronen og regerede De Syv Kongerige. Dette medfører naturligvis splid, eftersom de konservative familier på ny argumenterer for en mandlig tronfølger frem for den valgte prinsesse Rhaenyra. Viserys, der efterhånden fremstår særdeles hærget efter at sidde på tronen (både fysisk og mentalt) fastholder dog sin datter som den retmæssige arving, til få individers fryd eller opbakning. Rhaenyra fortsætter med at være trodsig og trækker sig yderligere fra familien, hvilket medfører et anstrengt forhold til sin tidligere veninde og nuværende stedmor.

Episoden udspiller sig i to segmenter, hvor størstedelen foregår med (forbavsende u)diskret symbolik og haltende dialog i Kongeskoven, hvor Viserys kæmper med at skulle jagte en hvid kronhjort,hvilkenfolkettydersomtegnpåAegonIIskommendekroning.Viseryskommer ihøjere grad endelig til sin ret som en tilforladelig karakter, bestående af mere end de klodsede replikker, der bliver gentaget ad nauseam. Vi ser for første gang tegn p å indre konflikt, som han må vælge mellem sine to børn. Den sidste del af episoden omhandler kongens bror Daemon, der ifører sig sin bedste plotarmour og leverer seriens første actionsekvens. Der er interessante øjeblikke i begge dele af episoden, og meget af kampsekvensen er visuelt stimulerende, men det er fortsat påfaldende, hvor lidt fortællingen eller karaktererne udvikler sig i hver af de timelange episoder.

House of the Dragon

Tempoet højnes ikke i tredje episode og plottet sniger sig fortsat langsomt frem mod noget, d er efterhånden kan kaldes spændende. Intrigerne vokser støt og dem, der kender til borgerkrigen mellem de Grønne og de Sorte kan allerede se trådene blive vævet. Det er endnu for tidligt at kalde indholdet for fængslende, eftersom alt endnu forekommer stagende ufarligt. Skurken Craghas "Crabfeeder" Drahar synes mildest talt uetableret og på intet tidspunkt truende overfor de velkendte ansigter. En omgang dragonskæl og en uhyggelig maske, var det, det kunne blive til og lig kampen og tidligere nævnte sammensværgelser bliver vi igen fodret en meget velanrettet, men utilfredsstillende ret. En masse polering men ingen substans synes efterhånden seriens motto.

Første episode blev i stor grad brugt til at introducere os til en (velkendt) familie og verden, hvilket om noget kunne være gjort mere koncist og med mere nyt indhold. I episode 2 vokser intrigerne i snegletempo, men allerede her gentages de etablerede konflikter og karaktertræk uden at bygge synderligt meget videre. Tredje episode leverer en smule mere, og er for mig den hidtil stærkeste, men synes fortsat noget antiklimatisk. Episoden er rodet, kampscenen føles risikofri og konsekvensløs og det er fortsat nært umuligt at blive investeret i nogle af disse ansigtsløse albinoer. Jeg håber serien snart skruer en tand op for tempoet, ikke nødvendigvis alene plotmæssigt, men i det mindste i form af karakterudvikling eller politik. Eller noget helt fjerde, der adskiller serien fra anden baggrundsstøj og flotte billeder.

7 / 10