
Okay, så da jeg først oplevede Sea of Thieves på Xbox helt tilbage i 2018, så samlede vi øjeblikkeligt et crew her på kontoret, og blev efter endt arbejdsdag for at grave skatte op, smadre skeletter og navigere det bølgende hav. Vi grinede, diskuterede og vendte hver en sten, og tog hjem med en fast aftale om at gøre præcis det samme dagen efter.
Og det gjorde vi, men allerede der var magien forbi. At støde på nye spillere var stadig et spændende skud adrenalin, men det stod så uendeligt klart efter bare mellem seks og ti timers gameplay i co-op, at Sea of Thieves simpelthen ikke havde meget mere at byde på udover den her ellers ret fantastiske umiddelbare underholdning. Der var behov for systemer, for mekanikker, og for indhold.
Men det er altså seks år siden, og hvis man skal give Rare noget, så er det at de har arbejdet hårdt på at drastisk forbedre de tre førnævnte aspekter af den samlede oplevelse. Et utal af store udvidelser er blevet introduceret, centrale partnerskaber med andre IP'er er blevet indgået og frem for alt har der været en lind strøm af indhold tilført.
Nu er spillet ude på PS5, så lad os kort gøre status over hvad Sea of Thieves egentlig er for dem der nu overvejer om hvorvidt spillet er et køb værd.
Spillet har til dato modtaget 11 sæsoner tværs over de små seks år, det har været på markedet, inden i disse er der et utal af udvidelser, der markant forøger indholdsmængden og antallet af aktive gameplay-systemer. The Hungering Deep, Skeleton Thrones, The Sunken Curse, Cursed Sails, Forsaken Shores, Anniversary Update, Festival of Giving, Heart of Fire og Vault of the Ancients er bare nogle få udpluk, der hver især tilføjer såkaldte "Tall Tales", altså ret spændende missioner. Men der er også større singleplayer-kampagner nu, såsom A Pirate's Life, som er et samarbejde med Pirates of the Caribbean og The Legend of Monkey Island, som vist lidt præsenterer sig selv.
De to sidstnævnte er vitterligt kampagner med mellemscener, dialogsekvenser, en historie at følge og indhold at gennemføre. Du kan se trailere herunder der iscenesætter netop disse historier.
11 sæsoner, tonsvis af indhold, men betyder det noget? Ja, på nogle måder. Der er nye mikrotransaktioner, dem er der mildest talt masser af, men der er samtidig en lang række strømlininger, der gør det lettere at eksempelvis sælge det loot du har fundet, der er mere liv på verdenshavene der nu okkuperes af en Kraken i ny og næ, en Megalodon hist og her og der er bare begyndelsen, og selvom det hele fortsat er meget kontraktbaseret, så er der bare langt flere variationer her.
Der er også nye aktiviteter, såsom at fiske, men udover det handler Sea of Thieves altså fortsat primært om at sejle, og du sejler i lang tid. Lang tid. Det er gudesmukt imens du sejler, tag ikke fejl af det, men det er altså det du laver. Det er ikke som sådan fordi det er et svagt punkt, eftersom, med det rigtige crew, så er det sjovt at fjolle rundt på skibet, og på sigt støde ind i fjender på din vej. Jeg siger det kun for at slå fast med syvtommersøm, at denne centrale kerne ved Sea of Thieves er den samme som helt tilbage i 2018.
Jeg har i forbindelse med lanceringen af PS5-versionen forsøgt at kigge lidt på nye indhold, såsom de nye Siren Treasuries, som dog primært belyser at selvom Sea of Thieves' kampsystem er tilpas kinetisk og fysisk til ikke at virke decideret ubalanceret, så er det heller ikke noget der direkte kickstarter din fantasi. Og der er heller ikke noget reelt loot, der løbende forbedrer dit grej. Der er ingen stats, og de ændringer der introduceres er udelukkende kosmetiske.
Det er der mange der ser som værende et friskt pust, og det er det måske også, men det betyder samtidig at kampene er ret så statiske, og de bedste Sea of Thieves-oplevelser sker stadig på skibsdækket imod en Kraken, eller i samspil med venner på en farefuld færd uden nødvendigvis at interagere med de diverse spilsystemer på et mere granulært plan. Der er mere indhold, og mere variation, ja, men det betyder ikke at spillet har skiftet identitet.
Men anbefalelsesværdigt er det, for Sea of Thieves har løst mange af sine centrale problematikker i 2024, og fremstår i dag som et mildest talt imponerende co-op spil. "Co-op" er dog det afgørende ord her, for det er virkelig, virkelig nødvendigt med venner, der har mikrofonen slået til, og et par timer at brænde af af gangen for den sags skyld, for at kunne udfylde de forsætlige tomrum som Rare har efterladt i hjertet af oplevelsen.