Dansk
Gamereactor
previews
F1 Manager 2024

Vi har prøvet F1 Manager 2024

Frontier eleverer simulationen med en række afgørende tilføjelser.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg har ofte svært ved at blive begejstret for sportsspil, simpelthen fordi mange har en tendens til et årligt udgivelsesformat, hvor der kun er marginale forbedringer at spore. Det er måske mest tydeligt i FIFA/EA Sports FC-serien, Madden-spillene og generelt i EA's samlede portefølje, selvom folkene hos Codemasters ofte ser ud til at gå imod denne tendens med helt forskellige F1-spil hvert år. Der må være noget med F1 specifikt, fordi netop denne sport skaber et ønske om at blive ved med at forny sig som sporten selv, for simulationsmestrene hos Frontier Developments formår også at skabe og introducere meningsfulde og spændende forbedringer til deres årlige F1 Manager-titler, og dette års spil, F1 Manager 2024, deres tredje i rækken, følger igen trop.

Jeg har haft mulighed for at dykke lidt ned i F1 Manager 2024 som en del af en preview-session for at kunne afprøve og teste mange af de nye funktioner i et par timer. Selv om der tydeligvis stadig er et par særheder, som serien har kæmpet med at få styr på siden starten, har dette spil potentiale til at blive fantastisk, da de nye funktioner og systemer på mange måder ændrer spillet.

Øverst på denne liste er den nye mode Create-a-Team. Det er ikke noget nyt inden for simulation eller F1, da vi har set det brugt andre steder, men det sætter en stor kæp i hjulet på den eksisterende simulation, og åbner samtidig dørene til nye personlige muligheder.

Dette er en annonce:

Du kan oprette et hold helt fra bunden. Du kan vælge farvetema, navn, logodesign, sponsorer, køreropstilling, design af køredragt, hvordan bilen skal bygges og fungere ... alt hvad der kunne falde dig ind, det skal du sandsynligvis tage ansvar for det i denne mode. Der er uden tvivl meget at holde styr på, men det er også meget behageligt at have fuld kontrol over et hold, og F1 Manager 2024 har alle de værktøjer, der skal til for at gøre det. Hvis du vil starte helt fra bunden, kan du have et lavt budget og kæmpe dig op fra bunden af feltet til podiet over flere sæsoner. Hvis du er mere presset på tid, kan du have et stort startbudget, betale for de bedste dele, medarbejdere, kørere og faciliteter og straks kæmpe om pole positions og sejre. Valget er dit, men du skal være klog uanset dit budget, for hvis du f.eks. vælger to veterankørere (som Lewis Hamilton og Fernando Alonso), vil begge forvente at vinde løb, og alt andet vil føre til frustration og splittelse på holdet.

Det bringer mig videre til det nye mentalitetssystem. Hvis du troede, at det var svært nok at lede et sportshold til hundredevis af millioner, så prøv nu at gøre det samtidig med, at du holder alle dine medarbejdere glade. Det er konceptet i det nye mentalitetssystem, hvor alle medarbejdere, inklusive dine vigtigste kørere, har en følelsesmæssig status, som ændrer sig afhængigt af, hvordan de bliver behandlet, deres præstationer, teamets præstationer, kontraktstatus, hvor meget de arbejder og så videre. Det svære er at gøre sponsorerne tilfredse og skaffe penge til holdet, samtidig med at alle skal kunne arbejde uden frustrationer og uden at føle sig udbrændte. Og rivaliserende hold, der forsøger at kapre dine medarbejdere, gør det heller ikke nemmere.

Det skal her siges, at Frontier har designet et nyt sponsor- og kontraktsystem til F1 Manager 2024, som giver spillerne mere kontrol over disse områder af simuleringen. Mere kontrol betyder flere effekter at styre, og det kan blive svært at holde styr på alt på én gang, men det er jo det, der er meningen med spillet, når det kommer til stykket, nemlig at simulere en travl F1-teamchefs karriere og liv.

F1 Manager 2024F1 Manager 2024
Dette er en annonce:
F1 Manager 2024F1 Manager 2024

Hvis forretnings- og ledelsesstress ikke var nok, så vil problemerne på løbsdagen uden tvivl blive en tand for meget. Frontier mente tydeligvis, at spillerne havde det for let under et Grand Prix, da der er blevet indført mekaniske fejl. Jo mere dine respektive bildele bliver slidt, jo mere sandsynligt er det, at de går i stykker. Da du kun har et vist lovligt antal af hver del i løbet af en sæson (med flere tilgængelige på bekostning af straffe), skal du forsøge at få hver del til at holde så længe som muligt, men det er ofte forbundet med en høj risiko.

I preview-sessionen havde jeg til opgave at komme igennem hele Australiens Grand Prix som et Red Bull-teamet med to biler, hvis motorer var ved at gå i stykker. Ved afslutningen af de 58 omgange havde begge biler enten helt ødelagte eller betydeligt beskadigede ERS-moduler (hvilket gjorde det stort set umuligt at genvinde og bruge energi) og ødelagte gearkasser, og den eneste grund til, at begge nåede frem til det ternede flag, var, at man kan instruere kørerne i at holde sig væk fra kantstenene for at mindske mulighederne for skader, køre i ren luft for at hjælpe med at køle bilen ned, sætte farten ned eller tage færre risici for at spare på brændstoffet osv. I betragtning af, at jeg startede løbet midt på grid, vandt jeg det naturligvis ikke, men jeg så meget forskellige resultater for Max Verstappen og Sergio Perez, hvor førstnævnte sluttede som nummer tre og sidstnævnte som nummer 13. Jeg var bare glad for, at ingen af bilerne brød sammen, som det var tilfældet med tre andre biler på grid i løbet af løbet.

F1 Manager 2024

Funktionen med mekaniske fejl sammen med Create-a-Team og de nye, mere detaljerede managementsystemer betyder, at F1 Manager 2024 er ved at udvikle sig til et virkelig stort skridt fremad for denne serie. Det er på ingen måde perfekt endnu, og jeg bemærkede et par problemer med logoet og tilpasningspakken, der var lidt irriterende at bruge, og bilmodeller under løb, der klippede igennem hinanden og generelt var klodsede (som det har været tilfældet med serien siden dens start). Jeg forventer dog, at et par af disse problemer vil blive løst inden lanceringen.

F1 Manager 2024F1 Manager 2024
F1 Manager 2024F1 Manager 2024

Men ellers ser det ud til, at Frontier forsøger at komme Codemasters i forkøbet med F1-serien her. Der er en detaljeringsgrad i dette spil, som de mere racercentrerede serier ikke kan matche, og her tænker jeg ikke kun på simulationselementerne, men også på, hvordan kørerne og de ansatte i teamet taler med hinanden for at dele vigtige oplysninger ved hjælp af deres virkelige modparters stemmer, for eksempel. Den bedste måde at beskrive dette spil og denne serie på er, at det er skabt til, at ægte F1-fans kan realisere deres drømme inden for motorsport, og dette års udgave ser ud til at tage det til et nyt niveau. Kom med lanceringen til sommer.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold