Dansk
Gamereactor
previews
Unknown 9: Awakening

Vi har spillet Unknown 9: Awakening og er lidt usikre

Der er uden tvivl potentiale bag Reflector Entertainments forsinkede titel, men vi skal altså se lidt mere for at kunne vide os helt sikre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Du husker måske ikke så meget om Unknown 9: Awakening, og der er en meget god grund til det. Efter at spillet blev afsløret på Gamescom i 2020, er der ikke kommet meget andet ud om projektet. Faktisk har der næsten ikke været nogen ny information i de sidste tre år. Men det kommer til at ændre sig markant i de kommende måneder, hvor udvikleren Reflector Entertainment og Bandai Namco forbereder sig på at udgive spillet til sommer.

Med lanceringen på PC, PlayStation og Xbox (begge nyere generationer) lige om hjørnet har vi fået et tidligt kig på en keynote-præsentation af Unknown 9: Awakening, hvor en masse nyt gameplay er blevet vist frem, og udviklingsholdet har guidet os gennem fortællingen og forklaret mere om hovedpersonen i denne action-adventure-oplevelse.

Unknown 9: Awakening
Dette er en annonce:

Unknown 9: Awakening er en del af en større multimedieserie fra Reflector, hvor tegneserier, podcasts, romaner og snart webserier i løbet af årene vil forsøge at skubbe fortællingen om serien fremad. Awakening er blot en del af denne indsats, et spil, der følger karakteren Haroona, mens hun stræber efter at jage de udødelige og undvigende Unknown 9-væsener, der besidder vigtig viden, som enten kan vise sig at være enormt gavnlig eller enormt ødelæggende for menneskeheden. Den største hage er, at Haroona er på tid og konkurrerer ikke kun mod to hemmelige selskaber, der jager de Unknown 9-væsner (disse er The Leap Year Society og The Ascendants), men også mod en uhyggelig Quaestor (i bund og grund en jæger) ved navn Vincent Lichter, der er kendt for mordet på Haroonas mentor.

Det er en historiepræmis, der næsten minder om Eternals, og som uden tvivl efterlader masser af kreative og interessante muligheder for, at plottet kan optrævles og holde spilleren på kanten af sædet. Jeg vil ikke tale meget mere om historien her, da keynoten og gameplayet var mere fokuseret på action, som ser ud til at have et par forskellige inspirationskilder.

Da Unknown 9: Awakening er et action-adventure, afspejler en stor del af gameplayet God of War, Tomb Raider, Banishers: Ghosts of New Eden, og listen er lang, en formel, der kombinerer actionsekvenser med udforskning og platformselementer. Gameplayet præsenterede ikke dette på samme dybe måde som nogle af de tidligere nævnte titler, og i stedet virkede det ret lineært. Men løftet om samleobjekter og måder at vandre væk fra den slagne vej antyder selvfølgelig, at der er mere, end øjet ser.

Med hensyn til kampene er det her, tingene tager en mere unik tilgang. På den ene side er der den typiske nærkampsaction, som vi har set i for eksempel Star Wars Jedi, om end på en meget mindre straffende og mere tilgængelig og grundlæggende måde. Du kan slå, sparke, kombinere og bruge en række overnaturlige kræfter, der drejer sig om den fiktive parallelle dimension kaldet The Fold, med disse evner kendt som Umbric-evner, alt sammen for at overvinde trusler. De giver Haroona mulighed for at kontrollere og manipulere fjender, blokere og endda afbøje kugler, interagere med og påvirke miljøet, alt sammen som det passer dig, og for at bruge disse evner skal du bare bruge en smule Am, som er Unknown 9's svar på mana.

Dette er en annonce:

Forskellen med dette system er dog, at der også er store stealth-systemer indbygget i gameplayet, og disse er konstrueret på en sådan måde, at Haroona kan bruge sine evner enten som destruktive eller stealthy alternativer. For eksempel kaldes evnen til at kontrollere fjender Stepping, og det giver Haroona mulighed for bogstaveligt talt at træde i en fjendes sko for at se dem angribe deres allierede eller måske ødelægge et miljøelement som en eksploderende tønde. Stepping er også nyttigt til rekognoscering eller til at bringe en fjende tæt på Haroona, så hun selv kan nedlægge dem for at generere en Stepping Token, som er nødvendig for at kaste denne kraftfulde Umbric-evne. I tråd med dette er Peeking en røntgenmekanik, hvor man kan se fjender og fælder gennem vægge, hvilket er ideelt til at planlægge angreb. Og hvis alt dette ikke er nok, er der Shrouding, som gør det muligt for Haroona at blive usynlig og nemt skifte mellem skjulesteder uden at blive set. Hovedpersonen kan bruge disse evner, som det passer hende, forudsat at hun har Steeping Tokens og en bank af Am til rådighed til at kaste hver evne.

Kampene virker ikke så stealth-centrerede som i Assassin's Creed Mirage eller A Plague Tale, eller omvendt, så kamporienterede som i God of War. Det befinder sig i denne mellemting, hvor brugen af evner også effektivt sætter handlingen på pause, så du kan planlægge dine angreb i realtid uden at bekymre dig om, at en fjende river dig ud af dit skjulested. Tænk på det som den seneste samling af Final Fantasys opsætning af evner, hvor du kan bruge evner uden at bekymre dig om kampens gang eller kommende angreb.

Ud fra hvad jeg har set, er kampene og kampscenarierne sammen med de mange forskellige fjendetyper, der omfatter hårdtslående og tanky Bruiser-fjender, skytter med lang rækkevidde og endda Burst Gunners, der kan affyre en salve af kugler på én gang, alt sammen et system, der ånder af kreativitet og kræver, at spilleren tænker ud af boksen for at overleve kampene. Når du også tænker på, at der er fælder, som gør fjenderne opmærksomme på Haroonas tilstedeværelse, tre grene af færdighedstræer, som giver dig mulighed for at forbedre Haroonas grundlæggende Umbric-evner, hendes stealth- og Stepping-teknikker og hendes almindelige kamp, plus hurtigere elementer som tidsindstillede undvigelsesvinduer, der sænker tiden og giver dig en fordel over fjenderne, kan du se, at der er meget at se frem til i kampmæssig forstand.

Unknown 9: AwakeningUnknown 9: AwakeningUnknown 9: Awakening

Men det er dette kernefokus på kamp, der gør mig lidt bekymret indtil videre med Unknown 9: Awakening. Keynoten og gameplayet viste ikke rigtig noget ud over kamp, der imponerede. Det lovede yderligere udforskningsmuligheder, som vi nævnte tidligere (hvoraf nogle er knyttet til narrative projekter fra seriens bredere multimedieindsats), teasede det overordnede plot og gav meget små glimt af platforming og eventyrmomenterne. Men det var også det hele. Der var løfter om, at yderligere gameplay og systemer vil blive vist på et senere tidspunkt, herunder hvordan ledsagere passer ind i gameplayet, og et dybere kig på de forskellige level-steder, hvoraf vi ved, at to inkluderer en dyb jungle kaldet Jungle og en travl indisk-inspireret by, der betragtes som Chamiri. Men jeg vil gerne vide mere om disse elementer og steder, før jeg begynder at blive begejstret for dem.

Alle, der har set den oprindelige annonceringstrailer for Unknown 9: Awakening fra 2020, vil bemærke, at hovedpersonen nu ser lidt anderledes ud. Med den ekstra udviklingstid, spillet har fået i løbet af de sidste par år, har holdet hentet The Witchers Anya Chalotra ind til at spille hovedpersonen Haroona, hvor Chalotra har klædt sig ud i mo-cap for at bringe karakteren til live. Vi må se, om skuespilleren kan bruge sin charme til at tilføje mere dybde til Haroona, når vi lærer mere om karakteren og hendes plads i Unknown 9-verdenen, efterhånden som der kommer flere oplysninger om spillet.

Så alt i alt, selvom dette tidlige kig på Unknown 9: Awakening har vækket min interesse, vil jeg forblive lidt forsigtig med spillet, indtil et klarere billede er blevet vist frem. Mens kampene ser ud til at have masser af styrker at tale om, grafikken og det visuelle ser ud til at være af en anstændig kvalitet, og fortællingen har potentiale, ser jeg frem til at lære mere om historien og udforskningen for at se, om dette spil virkelig kan debutere og ramme alle de rigtige mærker.

HQ
Unknown 9: Awakening
Unknown 9: Awakening
Unknown 9: Awakening

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold