Dansk
Gamereactor
previews
WRC 9

Vi sætter os bag rattet på WRC 9

Vores Fanatec-sæt vibrerer af glæde, og spillet føles ligesom The Chemical Brothers.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

For mig personligt er det WRC-serien når vi snakker rally, og Assetto Corsa-serien når vi snakker track-baseret løb, i forhold til de bilspilsserier der har den der hemmelige ingrediens, der der krydderi der er svært at sætte sin finger på, men som gør hele forskellen. Der er noget ved begge serier der gør dem utroligt tilfredsstilende at spille fra start af. Det er som om at begge af disse bundseriøse simulatorer har fundet det særlige punkt hvor de er lette og tilgængelige at lære, og utroligt svære at mestre, alt imens de begge bibeholder en naturlig følelse på vej, og det gælder særligt hvis du bruger rat og pedaler, som jeg.

Jeg har prøvet KT Racings nyeste kapitel i WRC-serien, WRC 9, i nogle timer, og koden jeg modtog var fra et igangværende build af spillet til PC, som Nacon vil bringe til alle relevante platforme senere på året. Jeg kan nu roligt fortælle jer, at KT igen rammer det der punkt både med fartfølelse og styring, og at de nye udfordringer virkelig bidrager til den samlede oplevelse.

Der er adskillige nye features at tale om i år, men allerførst er det vigtigt at slå fast hvor meget jeg sætter pris på når nyt racing-spil, selv en demo eller en udgave der fortsat er under udvikling, øjeblikkeligt anerkender og forstår alt min fysiske grej. Det lyder som noget vi bare bør kræve på PC, men tro det eller ej, så er der mange af de mest populære bilspilsserier der viser enten forskyndt eller direkte ødelagt understøttelse af rat og pedaller ved lanceringen. Med WRC 9, og det har måske noget at gøre med et officielt partnerskab, så blev mit Fanatec ClubSport V2.5-sæt øjeblikkeligt analyseret og installeret, og det samme gjorde mine Pedals V3. Jeg kunne øjeblikkeligt hoppe ind i indstillingerne og tweake, men de basale grundindstillinger, såsom 540 graders rotation, sad lige i skabet fra start af. Tak for det.

Dette er en annonce:
WRC 9
WRC 9WRC 9

Jeg foretog en række testløb først (jeg foreslår at du start med 200HP Junior-klassen til at starte med, før du forsøger at tæmme 380HP 4WD-køretøjer), og så startede jeg en ny Career, som i år fremstår lidt renere og lettere at forstå, med et mere tilgængeligt UI-design. For dem af jer der elsker progression, så er desuden mere XP at hente, mere R&D at låse op for og mere at opdage end i tidligere kapitler.

Men i forhold til dette preview ønskede jeg specifikt at fokusere på selve kørefølelsen, og naturligvis de helt nye rallyløb der er i spillet. Disse er; Monte Carlo, Sverige, Mexico, Kenya, New Zealand, og Japan, som sammen med de faste lande Argentina, Portugal, Italien, Finland, Tyrkiet, Tyskland og Wales, udgør 13 lande i det hele, og hvert land har cirka 6-7 baner. Desuden byder spillet på officielle licesner fra Ford, Hyundai og Toyota, og der er legendariske biler fra rallysportens historie også, hvis man er interesseret i det.

Dette er en annonce:

Jeg valgte naturligvis Kenya-Seyabei som mit første løb. Hvorfor? Fordi selve sporten begyndte i Afrika, og fordi at kombinationen imellem terræn og underlag udgør en helt særlig udfordring, og naturligvis også fordi at det nu er præcis en uge siden at det rigtige event skulle være blevet afholdt i form af Safari Rally. Desværre blev dette event udskudt til 2021 takket være COVID-19, men jeg tænkte at en digital homage var på sin plads. Som du kan se i det optagede gameplay, så føles det også som en anderledes ufordring takket være et ret ujævnt underlag. Jo, det er lidt kedeligt rent visuelt, men det er altså bare et plus når spilleren bliver bedt om at holde fokus.

WRC 9
WRC 9WRC 9

New Zealand er heller ikke nogen dans på roser med de sten, hegn og klipper, men jeg elskede bare overgangen imellem asfalt og grus i hvert eneste led af banen, og det var da også en mega sjov udfordring at skulle skifte imellem forskellige former for kontrol. Desuden må man give New Zealand at det er et flottere sted at køre.

Den diemetrale modsætning til gruset, støvet og det ujævne terræn er det asfalterede Japan, som endelig også vender triumferende tilbage i serien. Du får ikke helt samme styring og feedback på asfalt her som du gør med sportsbaserede køretøjer som en GT3, eller en F1-bil, men KT Racing kender også deres asfalt, og har formået at gøre disse baner udfordrende på en helt anden måde. Jeg havde da i hvert fald sjovt i de japanske skove i en Toyota Yaris WRC.

Jeg lagde dog mærke til, at Toytaen havde en bemærkelsesværdigt værre lyd, og det havde KT Racing faktisk allerede advaret mig om, da det kun er Ford-køretøjerne lige nu der har opdaterede autentiske motorlyde. Til sammenligning lyder Toytaer og Hyundaier lige nu som noget fra en arkaderacer i 90'erne, men det ændrer sig vel når udvikleren selv har pointeret det.

Andetsteds kunne jeg nu godt tænke mig at se lidt mere grafisk detalje, samt bedre lyssætning i den endelige version, da det hele endte med at se en smule fladt ud, de flotte udsigter til trods. Selvom spillet blev spillet på "Very High", og at spillet også udkommer på PlayStation 5 og Xbox Series X. Når det så er sagt, så har WRC 9 nogle af de hurtigste load-tider jeg har set i bilspil i løbet af denne generation, og dertil kommer fantastisk force feedback og forbedret fysik, så det er jo det vigtigste.

WRC 9
WRC 9WRC 9

Endelig er det værd at nævne, at udover at tilbyde lettere opdaterede rallyløb i Portugal og Finland, så vil KT Racing eksperimentere lidt, udgive en ny kooperativ del til spillet senere på året som en gratis opdatering. Her kan din ven indfinde sig i den ret vilde rolle som co-driver, hvor der skal læses pace notes. Det lyder ret spædende, og sætter stringente krav til kommunikationen og til tempoet. Vi kan let forestille os at det bliver ret sjovt.

Desuden vil alle dem der køber enten PS4- eller Xbox One-versionen af spillet få en gratis opgradering til PS5- og Xbox Series X-versionen, og vi ser frem til at se hvordan disse versioner forbedrer lyssætning, lyd og fysik, hvis overhovedet. Det er dog ret tydeligt for os, at WRC 9 allerede er en fryd at spille, og om man sidder bare et rat/pedalsæt, eller om man har en controller i hånden, så lader det til KT Racing forbliver blandt de serier, som for mig har det der særlige krydderi. Vi må dog vente med at fælde endelig dom til d. 4 september.

HQ

Relaterede tekster

WRC 9Score

WRC 9

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall

KT Racing vender tilbage med endnu en omgang WRC, men kan de holde konkurrenterne for døren?



Indlæser mere indhold