Dansk
Gamereactor
previews
Void Crew

Void Crew er et dansk sci-fi co-op spil du bør være opmærksom på

Hutlihut Games har for nylig leveret spillet i en Early Access-udgave, og vi har kigget nærmere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

"Det er altid bedre at spille sammen, end det er at spille alene." Sådan kan man læse i mange anmeldelser igennem tiden. Jeg tror endda jeg selv har brugt det udtryk, om end jeg ikke helt er enig i det. Det kan dog redde spil der ikke er så gode, når man spiller alene, men som glimter lidt mere når man prøver det sammen med vennerne. Så er der spil, der er designet til at man skal spille dem sammen, og disse har samarbejde som deres fokuspunkt. Void Crew er sådan et spil, og kommer fra vores eget lille land. Void Crew er udviklet af Hutlihut Games, hvis navn giver perfekt mening, hvis man oplevede en magisk sommer i 1992, hvor vi kunne spille bedre fodbold, end vi har gjort før eller siden. Void Crew er i Early Access på Steam.

Void Crew er et sci-fi co-op spil i stil med Left 4 Dead eller Deep Rock Galactic, så man kan ikke spille det alene. Eller det kan man, men det går ikke så godt. Jeg prøvede. Man skal nemlig samarbejde om de opgaver, som spillet sætter en til. Man kan vælge mellem to skibstyper, som er designet til enten fire spillere eller to/tre Jeg har dog svært ved at se, hvordan man kan spille det to personer, da der er for mange funktioner på skibet, som skal aktiveres af spillerne. Der er en der skal styre skibet man flyver i, og en der skal sørge for at motoren på skibet makker ret. Derudover kommer der også styring af skibets kanoner, som spiller en meget stor rolle i de missioner, man bliver sendt på. Så jeg har svært ved at se, hvordan man spille Void Crew med mindre end tre personer. Derfor fik jeg samlet tre andre gutter, så vi kunne give Void Crew en ordentlig tur igennem rummet.

Void Crew
Dette er en annonce:

Man starter med en kort tutorial, hvor man prøver de mest basale ting, man skal i spillet. Det er noget med at få strøm til skibet, noget med at styre skibet, og så en lille tur udenfor skibet, for at reparere det. Når man så har brugt en halv time på det, kan man samles med ens medspillere på rumstationen, som er ens hovedkvarter, og her kan man vælge missioner, og opgradere sin karakter. Stationens udseende er meget stilistisk, med gyldne og meget tydelige farver. Det hele har et drømmeagtig udseende, og den tætteste sammenligning jeg kan komme med, er Tron-filmene, blandt med lidt Destiny hist og her. Det er meget flot, men på kanten af for meget, i hvert fald for mine øjne. Det er dog subjektivt, for der er ikke noget galt med udseendet, det fungerer, og man kan sagtens kende forskel på motoren og roret i skibet.

I midten af rumstationen kan man så vælge de missioner, man har lyst til at begive sig ud på. Der er forskellige ting man skal opnå i missionerne, og der er alt fra at beskytte andre skibe, til at ødelægge ting. Og så kan man tydelig se hvor svære missionerne er, baseret på hvad man skal, og har man lyst til en lidt lettere mission, så vælger man bare den der virker lettest. Det gjorde vi også i starten, da vi lige ville dyppe tæerne i vandet, før vi hoppede ud i den dybe ende. Vi prøvede både firemandsskibet og tremandsskibet. Firemandskibet var ret svært at finde rundt på, så vi skiftede til tremandsskibet, som var lidt lettere navigere. Jo, vi var en mand i overskud, men det var faktisk bare en fordel i de missioner som vi var på.

Den første mission vi prøvede gik ud på at vi skulle smadre nogle kanontårne, som beskyttede en base. Her skulle to af os styre kanonerne, og skyde på både kanontårnene og de uendelige bølger af fjendtlig rumskibe, som ville os det ondt. Vores tredje mand styrede skibet, hvilket var nødvendigt for at udgå at vores skib blev skudt i sænk, og fjerdemanden rendte rundt og reparere de ting, der nu havde brug for det. Det var ret nemt at gå til og rigtig sjovt, mest fordi vi hurtigt fandt ud af, hvilken rolle vi hver især syntes vi havde det bedst med. Efter det lykkedes os at smadre strukturen vi skulle skyde i sænk, sprang vi videre på missionen, hvor vi skulle hacke en sendestation, inden den blev smadret af de førnævnte bølger af skibe. Her skulle en eller to af os over på stationen, og hacke ting, og aktivere ting via batterier, der skulle sættes i de rigtige beholdere, så de computere vi skulle hacke, kunne boote op. Jeg blev i kanontårnet, og skød på alt der var fjendtligt, mens fjerdemanden skulle sørge for at skibet var tæt på stationen, så gutterne der hackede, kunne nå tilbage på stationen, når de løb tør for luft. Det gik glimrende indtil det ikke gjorde, og vi måtte forlade stationen med halen mellem benene. Det gjorde dog at vi fik en delvis succes, hvilke var en stor succes for vores første rigtige mission.

Efter en succes får man et resultat, hvor man ser alt hvad man vinder, og de evnepoint man får. Evnepointene skal så man så bruge til at opgradere sin karakter, hvilket gør at man bliver bedre til forskellige ting, som spillet kræver. Man kan blive bedre til at styre skibet, eller man kan, som jeg gjorde, blive mere præcis i sin skydning med kanontårnene. Her var det tydeligt, at folk valgte de ting de allerede syntes var de sjoveste, så de langsomt blev bedre til deres roller. Det er en rigtig fed progression, og det er super sjovt at spille missionerne sammen. Det er egentlig ikke det man skal i missionerne der er sjovt, men mere samarbejde som man har. Det hjalp at vi fire var på Discord, og kunne snakke sammen, for det gjorde samarbejdet meget mere intenst og sjovt. Det ved udviklerne sikkert også, og det er nok derfor voice chat er indbygget i spillet.

Dette er en annonce:
Void Crew

Det er dog ikke positivt det hele, for Void Crew har mange fejl, hvilket er naturligt for et spil i Early Access. Halvdelen af de missioner vi kom ud på, havde fejl, så vi blev smidt ud af spillet. En af missionerne kunne vi simpelthen ikke spille, da den ikke ville starte, og så crashede spillet også flere gange. Void Crew er dog så underholdende, at vi fandt måder at arbejde udenom fejlene. Så når tre ud af de fire af os, som var i spillet, blev smidt ud, så inviterede den tilbageværende os bare ind igen. Og missionen som ikke virkede, undgik vi bare, når vi skulle vælge mission. På den måde fik vi mere og mere styr på, hvordan vi undgik at spilde tid, og havde det sjovt med spillet, som det nu engang er. Det skal dog nævnes at spillet har mange fejl, som det er nu, også små ting ,som jeg ikke kan nævne alle af, men det bliver løbende opdateret, og der kom en patch så sent som i sidste uge, så skelettet er der til noget helt specielt, men Void Crew skal have lidt mere tid i ovnen.

Alt i alt er Void Crew meget spændende, og jeg og min lille gruppe af rumrejsende, vil følge spillets udvikling meget nøje, og hoppe ind engang imellem, og tage en sjov omgang rumsamarbejde.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold