Det ser ud til, at Volvo har fundet en måde at bruge kunstig intelligens på en måde, som vi alle kan bakke op om. Ved hjælp af data indsamlet fra sin bilflåde syntetiserer den svenske bilproducent forskellige situationer og hændelser for at teste og studere sine bilers sikkerhedsfunktioner.
Dette gøres alt sammen gennem en ny teknik, der er kendt som Gaussian splatting, og den bruger 3D-scener og motiver fra virkelige billeder til at skabe en virtuel verden, der derefter kan manipuleres efter Volvos ønske. Herfra kan de skabe en liste over vejsituationer og adfærd for at se, hvordan deres biler ville klare sig i forskellige resultater.
Håbet med denne idé er, at det vil gøre det muligt for virksomheden at teste situationer, der ellers ville være for komplekse eller sjældne at skabe fysisk, og dermed give dem mulighed for at begynde at skabe tællere og sikkerhedsfunktioner, der yderligere kan beskytte føreren og passageren mod skade.
Volvos chef for global softwareudvikling, Alwin Bakkenes, udtaler: "Vi har allerede millioner af datapunkter med øjeblikke, der aldrig er sket, som vi bruger til at udvikle vores software. Takket være Gaussisk splatting kan vi vælge en af de sjældne hjørnesager og eksplodere den i tusindvis af nye variationer af scenariet til at træne og validere vores modeller imod. Dette har potentialet til at låse op for en skala, som vi aldrig har haft før, og endda til at fange edge-sager, før de sker i den virkelige verden."
Gaussian splatting er drevet af Nvidia-teknologi og bruger endda en AI-supercomputerplatform til at studere dataene og give indsigt, så Volvo kan fortsætte med at være førende i bilsektoren som en pioner inden for sikkerhed.