Det ser ud til, at Volvo har vænnet sig til ideen om, at selv med flere og flere elbiler, der produceres, er det måske ikke så enkelt og problemfrit som forventet at få folk til at tage springet til en ren elbil. Med dette i tankerne har bilgiganten annonceret justerede elektrificeringsmål, en reduktion fra målet om 100 % EV/hybrid inden 2030.
Volvo sigter nu mod at opnå en salgsvolumen på 90 % af elbiler eller hybrider inden 2030, hvor de resterende 10 % skal stå åbne og være tilgængelige for milde hybrider, hvis det er nødvendigt. Det interessante her er, at Volvo stadig er overbevist om, at de ikke vil sælge nogen rene biler med forbrændingsmotor, når vi når det nye årti.
Som en del af sine bestræbelser på at nå dette mål har Volvo også bemærket, at det i 2025 vil tilbyde omkring 50-60 % elektrificerede produkter i sin portefølje, med et udvalg af rene EV-modeller, der tilbydes i god tid inden udgangen af årtiet.
Jim Rowan, administrerende direktør for Volvo, tilføjer: "En elbil giver en overlegen køreoplevelse og øger mulighederne for at bruge avancerede teknologier, der forbedrer den samlede kundeoplevelse. Det er dog klart, at overgangen til elektrificering ikke vil være lineær, og kunder og markeder bevæger sig med forskellige hastigheder i adoptionen. Vi er pragmatiske og fleksible, samtidig med at vi bevarer en brancheførende position inden for elektrificering og bæredygtighed."
Denne EV-strategi er også i overensstemmelse med Volvos plan om at reducere CO2-emissionerne med det mål at opnå en reduktion på 30-35 % i forhold til 2018-basislinjen inden udgangen af 2025.