Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

WrestleQuest

WrestleQuest

Wrestling går RPG-vejen, og det fungerer ganske glimrende.

Redaktørens bemærkning: WrestleQuest skulle have udkommet i dag, men er blevet udskudt til den 22. august grundet en fejl vedr. gemte data. Du kan dog allerede nu få en indikation af, om spillet er noget for dig, ved at læse denne anmeldelse.

Kombinationen af sportsspil med RPG er efterhånden set en del gange før. Jeg ville derfor overdrive, hvis jeg sagde, at WrestleQuest er noget helt nyt, for det har et strejf af det, vi har set før, men i det mindste føles det som noget, der er friskt, anderledes og frem for alt meget underholdende.

Da jeg ikke har noget særligt kendskab til de legendariske wrestling-ikoner, der optræder i spillet, er hverken navne som Jake the Snake og Randy Savage eller spillets tynde historie noget, jeg engagerer mig i overhovedet. Men den rollespilsdragt, som spillet overraskende omfavner, er noget, der bestemt passer mig, og udførelsen er på mange måder fantastisk. Det mærkes især i ringen, hvor kampene er turbaserede med klassiske angreb, men selvfølgelig i en wrestling-stil. Ud over at slide din modstander op, så du kan pinne ham, er der også et hype-meter til publikum. Hvis du laver de samme angreb igen og igen, falder metret, og din modstander bliver stærkere, men hvis du underholder publikum, får du ekstra styrke. Denne del føles lidt gimmickagtig og påvirker ikke udfaldet væsentligt, men det er stadig et ret sjovt element, der primært understreger, at spillet godt ved, Wrestling fremfor alt er en tilskuersport. Andre ting som tag teams og skøre specialangreb giver kampene ekstra liv, og det samme gør de unikke evner, som hver eneste karakter har.

WrestleQuest

Jeg synes, at disse kampe på mange måder er en god opsummering af hele spillet. De er meget charmerende og underholdende i deres udførelse, både visuelt og i forhold til gameplay. Dette går igen i resten af oplevelsen, hvor pixelgrafikken hovedsageligt er behagelig at se på, og hvor der virkelig er kælet for animationerne. Charmen og humoren ligger gemt i detaljerne, og jeg vil egentlig ikke afsløre for meget, men lad mig bare sige, at det meste af det, du forventer af wrestling, på en eller anden måde dukker op undervejs. Det er tydeligt, at udviklerne er store fans af hele spektaklet og har inkluderet alt, hvad du kan komme i tanke om. Selv om historien ikke er noget at råbe hurra for, er spillets overordnede design utrolig gennemført.

Mødet mellem wrestling og rollespil er selvfølgelig, hvad der skal lokke folk til. Rollespilselementerne inkluderer, udover de allerede nævnte turbaserede kampe, et interaktivt verdenskort og optjening af erfaringspoint, der lader dig låse op for nye evner.

Udforskningen af spillets miljøer føles også meget rollespilsagtig, og hvert unikt miljø er fyldt med sjove ting at opdage. Jeg vandrer ofte rundt i områderne bare for at se, hvad der er at finde, og når vi nu taler om miljøer, er designet også værd at skrive et par ord om. Alt er lavet med en legesyg tilgang i en meget bogstavelig forstand, hvor legetøj og actionfigurer fylder en hel del. Der er masser af spændende miljøer at udforske, og det hele skinner i den fantastiske pixelgrafik, der gør hvert område til en fryd at udforske.

WrestleQuest
Den turbaserede og meget underholdende kamp i ringen er spillets hovedattraktion.

Jeg kan lide meget ved dette spil, men der er et par ting, der trækker oplevelsen lidt ned. Ud over at spillets historie og karakterer ikke fanger, er lydbilledet også lidt fladt nogle steder. Der er meget musik, som passer godt til spillet, men de irriterende stemmer og fjollede udtryk bliver irriterende med tiden. På samme måde bliver spillets struktur med tiden en smule ensformig. Jeg ved ikke, om meget kunne have været gjort anderledes her, bortset fra måske en mere engagerende historie, men for mig var spillet bedst i kortere doser. Hver eneste spilsession formåede dog at underholde, og jeg smilede ofte over udviklernes evne til at få det hele til at gå op i en højere enhed.

WrestleQuest
Spillet giver dig mulighed for at designe din egen spektakulære entré til bestemte kampe.

Jeg bedømmer ofte et rollespil på, hvor mindeværdig rejsen er, og selvom dette eventyr mangler noget af den episke følelse, som andre spil i genren tilbyder, gør det egentlig ikke så meget. I stedet er det rart, at det bryder med den klassiske fantasy-formel og giver dig noget anderledes. Der er stadig det meste af det, genren normalt tilbyder, og udviklernes lidenskabelige interesse for både rollespil og wrestling smitter af undervejs. WrestleQuest kan ikke helt kan måle sig med de allerbedste konkurrenter, men med dets humor og charme, skal det nok opnå pæn succes.

8 / 10
+
Underholdende kampe. Flot pixelgrafik. Masser af charme og humor. Blandingen af wrestling og rollespil fungerer ekstremt godt.