Siden Elon Musk overtog Twitter, der sidenhen er blevet omdøbt til "X", så har platformen ændret sig ret markant, både i forhold til monetarisering og særligt i forhold til moderation. Det, koblet på Musks mange mildest talt kontroversielle udtalelser, har fået mange større virksomheder til at trække markedsføring fra platformen, og Musk har i flere omgange truet med et søgsmål.
Og det sker nu. Det er blevet bekræftet af firmaets CEO, Linda Yaccarino, at X nu aktivt vil sagsøge nogle af de virksomheder der netop på baggrund af ændringer på platformen har valgt at droppe at reklamere.
"The evidence and facts are on our side, they conspire to boycott X, which threatens our ability to thrive in the future."
Søgsmålet sigter specifikt efter en virksomhedskoalition bestående af danske Ørsted, CVS Health, Mars og Unilever - denne hedder Global Alliance for Responsible Media (GARM). Det Yaccarino kalder et "systematic boycott" refererer egentlig bare til at disse virksomheder, samlet, valgte at droppe reklamer på X.
Det republikanske parti har tidligere haft GARM i sigtekornet, og har blandt andet kaldt dem en "shadowy corporate coordination".