Microsoft har løftet sløret for, hvad de kalder "the first World and Human Action Model (WHAM)." Det specifikke værktøj, som har fået navnet Muse, er et generativ AI-værktøj, der med simple inputs kan genere gameplay og tilsyneladende matche det med controller inputs.
Muse er udviklet af Microsoft Research, og modellen er blevet fodret med data fra Ninja Theory's lidet succesfulde online shooter Bleeding Edge. Både Microsoft Research og Ninja Theory har base i universitetsbyen Cambridge.
AI-værktøjet kan ifølge Microsoft på baggrund af få sekunders gameplay footage genere længere gameplay-videoer med udgangspunkt heri. Da Muse også kan analysere controller-inputs kan det - i hvert fald i teorien - på kort tid forvandle en lille ide til en præsentabel konceptdemo.
Microsoft har dog langt større ambitioner. Ifølge Fatima Kardar, Corporate Vice President hos Microsoft Gaming AI, vil Muse en dag måske kunne genskabe et ældre spil udelukkende på baggrund af gameplay-videoer og konvertere det til nye platforme.
Thanks to this breakthrough, we are exploring the potential for Muse to take older back catalog games from our studios and optimize them for any device. We believe this could radically change how we preserve and experience classic games in the future and make them accessible to more players.- Fatima Kardar, Corporate Vice President hos Microsoft Gaming AI
Indtil videre virker Muse dog mest af alt til at være i stand til gylpe uskarpt Bleeding Edge-gameplay ud på baggrund af eksisterende videoer af Bleeding Edge, så der må siges endnu at være lang vej til de store ambitioner.
Du kan læse mere om AI-værktøjet Muse på Microsofts hjemmeside.