Dansk
Gamereactor
nyheder

XCOM-skaber: "AAA-spil er et mærkeligt sted lige nu"

Stigende budgetter er den primære årsag til at det bliver sværere at lave de her kæmpe titler.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi har hørt det mange steder fra efterhånden; det bliver ikke ligefrem lettere at producere store AAA-spil, og det skyldes at produktionsbudgetterne er steget så markant, og at publikummet ikke ligefrem bliver større.

Det har skaberen bag de seneste par XCOM-succeser, Jake Solomon, sat nogle ord på. Han har selv forladt Firaxis for at komme lidt væk fra den traditionelle AAA-model, og i et interview med WCCFtech siger han dette:

"Honestly, it's terrible. Too many people have lost their jobs, and it's incredibly frustrating. It's been nice to actually hire folks these last few months. The last few months have been terrible for a lot of folks, and hopefully, as Midsummer grows, we can provide a great studio home for some of them. It's a tough market right now. There are these incredible, over-the-top AAAA games that are impossible to follow. You also see amazing AA niche games that are more focused and successful. AAA sits in this awkward middle ground where it's very expensive but hard to cover costs."

Han kommenterer specifikt på store spil der har samme omkostninger som de etablerede giganter, men simpelthen ikke har muligheden for at tjene pengene hjem igen.

Tror du at hele modellen vil ændre sig fremadrettet, eller er alt dette midlertidigt?

XCOM-skaber: "AAA-spil er et mærkeligt sted lige nu"


Indlæser mere indhold