Dansk
Gamereactor
nyheder

Yuji Horii mener at tiden er kommet til at eksperimentere med AI

Den visionære skaber af Dragon Quest vil gerne skabe et eventyrspil med nutidens teknologi.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Da Square Enix' forsøg på at tillade en kunstig intelligens at generere en moderne version af et klassisk spil, The Portopia Serial Murder Case, udkom for et par år siden, blev det mødt med en meget negativ modtagelse med voldsom kritik af den dårlige kvalitet af denne kunstige genopfindelse af Enix' klassiske visuelle roman fra 1983. Fra 2023 og frem til nu har teknologien naturligvis ikke kun udviklet sig, men er langsomt sivet ind i alle lag af samfundet, arbejdet og den måde, vi forholder os til information på. Derfor tør mange flere spilstudier nu implementere en mere eller mindre begrænset brug af AI i spil: Underholdning er den næste grænse.

Som vi allerede har nævnt for nylig, var et af de mest spændende øjeblikke under vores dækning af Comicon 2025 Napoli det personlige interview, vi havde æren af at lave med Yuji Horii, far til Dragon Quest og det moderne JRPG. Vi talte ikke kun om fremtiden for Dragon Quest-franchisen, arven efter Akira Toriyama eller en "overvejet" genindspilning af Chrono Trigger. Der var også plads til at analysere den aktuelle tilstand af en anden genre, som Horii kender meget godt, såsom visuelle romaner.

Vores David Caballero spurgte Horii, hvordan han så den nuværende scene for denne traditionelt nichegenre uden for Japan og dens voksende indflydelse på det europæiske publikum, delvist takket være skabere som Kazutaka Kodaka (The Hundred Line, Danganronpa) eller Kotaro Uchikoshi (Zero Escape). Nærmere bestemt, om han nu ville give en genindspilning af The Portopia Serial Murder Case, som han var den oprindelige designer til, en ny chance. Horii gjorde det ikke klart, om han ville gribe sit arbejde an fra den vinkel igen, men han sagde, at han gerne ville udforske flere anvendelser af AI i andre spil, for eksempel et eventyrspil:

"For nylig lavede jeg en genindspilning af Portopia ved hjælp af AI, da AI bliver mere og mere avanceret."

"Jeg er ikke sikker på, om det er muligt, men det ville være meget sjovt at have et eventyrspil, hvor spillere kunne tale med AI og løse sager."

Så der har du det. Selv i en alder af 71 år er Yuji Horii stadig engageret i innovation og anvendelse af nye teknologier for at blive ved med at fortælle historier tættere og tættere på spillerne. Du kan se hele interviewet med JRPG-mesteren nedenfor.

HQ


Indlæser mere indhold