Nyheden om, at Cadillac ville slutte sig til Formel 1 som et nyt team i 2026, begejstrede mange fans, ikke kun fordi det betyder at have et nyt team, men også fordi det vil give nye kørere muligheder for at komme ind i motorsporten... og også tilbagevenden af gamle favoritter efter en ren feje inden for mange hold i år. Forventningen er, at General Motors vil gå efter en blanding mellem en F1-rookie og en veteran, og der er "let et halvt dusin, hvis ikke flere, kandidater derude", sagde teamchef Graeme Lowdon (via Reuters).
Lowdon insisterede på, at den vigtigste faktor for at vælge en kører er meritter, "og personligt kan jeg ikke se nogen grund til, at en amerikansk kører ikke kan vælges på meritter", hvilket giver håb til den amerikanske IndyCar-kører Colton Herta, som ser ud til at være den med de bedste chancer... bortset fra at han endnu ikke har superlicensen, som FIA kræver for at kørere kan kvalificere sig i Formel 1.
For at gøre det skal de opfylde visse krav; i Hertas tilfælde skal han lave nogle gratis træningssessioner eller slutte mellem top 5 i denne sæson hos IndyCar, hvilket virker sandsynligt, da han blev nummer to i kørermesterskabet sidste år... bag spanieren Álex Palou , som også er en kandidat til Cadillac's sæde. Det mener i hvert fald Formel 1-embedsmænds X-konto.
Det er for rookies, og hvad med veteranerne? Formel 1-webstedet indsnævrer det til tre kandidater: Valtteri Bottas, smidt fra Sauber og nu reservekører for Mercedes; Zhou Guanyu, der også blev sparket fra Sauber efter deres katastrofale sæson i 2024 og i øjeblikket reservekører hos Ferrari; og tidligere Verstappens holdkammerat Sergio Pérez, på et "sabbatår" efter tilsyneladende at være blevet smidt ud af Red Bull.
Uanset hvad er beslutningen ikke truffet endnu. ""Vi kommer til at have ret travlt med at tale med et par mennesker. Min telefon har helt sikkert været optaget, det er helt sikkert", sagde Lowdon.