
Liberty Media, den amerikanske ejer af Formel 1, bliver også ejer af MotoGP. Mandag udsendte alle involverede parter (Liberty Media og nuværende rettighedsejere Dorna Sports) en erklæring, der sagde, at Europa-Kommissionen har givet "ubetinget godkendelse" til at gennemføre opkøbet, som afsluttes senest den 3. juli 2025.
Handlen blev annonceret tilbage i marts 2024, men forståeligt nok, i betragtning af transaktionens størrelse ($4,2 milliarder, €3,64 milliarder), vakte den bekymringer fra markedsregulatorer, da Liberty Media ville eje to af de største motorsportskonkurrencer i verden, hvilket kunne give dem en uretfærdig fordel med hensyn til udsendelsesrettighederne.
Men "i henhold til EU's fusionsforordning konkluderede Kommissionen, at transaktionen ikke vil give anledning til konkurrenceproblemer i Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde", sagde EU's styrende organ. Liberty Media vil erhverve 84% af aktierne fra Dorna Sports, den spanske virksomhedsejer af MotoGP. Dornas ledelse beholder 16 % af forretningen.
"Vi mener, at sporten og brandet har et betydeligt vækstpotentiale", sagde Derek Chang, Liberty Medias præsident og administrerende direktør. I fremtiden kan vi forvente, at skridt udvider MotoGP-appellen til et bredere globalt publikum. "MotoGP er en af de mest spændende sportsgrene på jorden, og vi ser frem til at accelerere sportens vækst og udvide dens rækkevidde til endnu flere fans rundt om i verden", sagde Carmelo Ezpeleta, Dorna Sports CEO.
Liberty Media håber at gøre det samme, som de gjorde med Formel 1: gøre en relativt nichekonkurrence til et verdensomspændende fænomen. I tilfældet med F1 var Netflix-serien Drive to Survive, der blev udgivet under pandemien, med til at øge F1's popularitet på andre markeder, især USA, som vender tilbage til konkurrencen næste år med et nyt team, Cadillac. F1-filmen med Brad Pitt, der udkommer i denne uge, er endnu et skridt i retning af at gøre F1 mere universel.
MotoGP er endnu mere niche, ret populær i Sydeuropa, men for det meste ignoreret alle andre steder, hvor de fleste topteams og kørere kommer fra Italien og Spanien. Med en mere aggressiv marketingkampagne, der gør kørerne til berømtheder og sandsynligvis nogle strategier i andre medier som film eller tv-serier, kan MotoGP virkelig blive en verdensomspændende konkurrence.