Dansk
Gamereactor
nyheder

Gør-det-selv. IO viser vejen frem

Lang Lørdag med Emil

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg har efterhånden spillet mange spil, hvor en stor del af oplevelsen har krævet en ordentlig portion kreativitet og energi, hvor man selv kan designe nye baner. Med et flot ord hedder det user generated content, og på pc stortrives mod-communities, da mange firmaer er gavmilde med at dele ud af grafikmotorer og ressourcer.

Men på konsol har jeg aldrig oplevet det som andet end en dødssejler.

Tag nu ikke fejl - jeg er glad for, at funktionerne er der, og at der sidder dygtige folk rundt omkring i verden, der kan lave nogle unikke og smukke baner i fx Little Big Planet eller fortræffelige mods til Half-Life 2.

Men lad os være ærlige. På trods af alverdens gode intentioner, og pædagogisk venlige tutorials til at få gang i løjerne, så er funktionerne oftest meget professionelle i deres udtryk og kræver en meget veludviklet forståelse for spil- og banedesign. Den forståelse og tålmodighed ejer jeg simpelthen ikke, men der er jo heldigvis andre måder at lave brugergeneret indhold på.

Det har de også fundet ud af ovre i IO Interactive. For når Hitman: Absolution lander til november, bliver det med den nye Contracts-funktion. Fra hovedmenuen kan man vælge en specifik bane fra spillet, og hoppe direkte ned i skjorten på Agent 47. Herfra kan man bevæge sig igennem banen og tagge et mål, dræbe personen og derefter sætte en række regler for de næste spillere, inden man uploader banen. På den måde kan det være, at man først skal være udklædt eller kun må dræbe med et bestemt våben.

Se, det er lige sagen.

I stedet for at drøne rundt med tusind funktioner og kedelige menuer, hvor man forsøger at proppe lydspor, triggers, fjender og andet lir ind i banerne, så har IO vendt processen på hovedet. Det absolut sjoveste i Hitman er jo netop at være Hitman, så hvorfor ikke udnytte spillets grundmekanik?

Vores rolle som spillere er jo netop at spille, og de regler der kan gradbøjes i det indhold, vi skaber, kan jo lige så godt basere sig på de regler, der allerede eksisterer i spilmotoren. Men det koster selvfølgelig noget, for der er ingen tvivl om, at modding har skabt grobund for mange gode selvstændige spil, fx DayZ, ARMA II zombie-moddet, der nu bliver til et selvstændigt spil. Men samme udvikling har vi ikke set på konsol endnu, så indtil da vil jeg blot glæde mig til at se, hvordan IO Interactive løser opgaven og skaber et aktivt "mod-community" med Contracts.

Hvad med dig? Er du træt af brugergeneret indhold, eller er det, der det sner? I så fald i hvilke spil?

Skyd kommentarkanonen af og giv den fuld rabalder.

Gør-det-selv. IO viser vejen frem


Indlæser mere indhold