Det fremragende Indiana Jones and the Great Circle er et filmisk eventyrvideospil, hvormed MachineGames har smidt etiketten "hektisk skydespilsstudie".
Dette er ikke Wolfenstein (selvom der er nazister) på nogen måde, hvilket betyder, at der, bortset fra FPS-lignende scener, er masser af udforskning, efterforskning og gådeløsning. Doktor Jones, Indy for sine venner, er i sidste ende professor arkæolog, og mens han er nødt til at gå en tur med pisken, revolveren eller knytnæverne for at beskæftige sig med fascisterne, er han også nødt til at gøre brug af sin dagbog, forstørrelsesglas, viden og intuition.
Opdagelsen af "Riddles of the Ancients"-missionen er den første af de noget indviklede samleobjektsamlingsmissioner og foregår i spillets første rigtige, åbne område: den smukke og fascinerende Vatikanstaten.
Den første ting du bør vide er, at selvom du vil fuldføre en bestemt sidemission i første forsøg, er det nogle gange ikke muligt. MachineGames har gjort spillet mindre lineært med store semi-åbne verden-miljøer og giver dig derfor mulighed for at gense dem for at fuldføre alle mål. Rejseindstillingen i journalmenuen låser op for præcist ved at følge hovedlinjen i Vatikanstaten, og giver dig allerede mulighed for at vende tilbage til Marshall University i Connecticut, USA, så snart du låser den op.
Af netop denne grund, når du åbner "Riddles of the Ancients"-missionen, vil du opdage, at uanset hvor hårdt du prøver at finde de gamle relikvier, du har markeret på kortet (dette gøres ved at vælge Discoveries fra journalmenuen), kan du tilsyneladende ikke finde dem. Fortvivl ikke, når du bliver ved med at se, at din "Find gamle relikvier i Vatikanet: X/10"-tæller ikke stemmer, og tro ikke, at spillet er ødelagt. Det er ligegyldigt, hvor mange gange du går rundt i Det Sixtinske Kapel, udgravningen, Belterère-gården, det apostolske palads, Nikolaj V... Man får endda følelsen af, at... de er under dine fødder!
Så vores andet råd er at følge eventyret lidt længere, og du vil få adgang til underverdenen, kloakkerne og katakomberne, hvilket er umuligt uden at få tilladelse eller specifikke nøgler af visse karakterer. Med andre ord skal du komme videre i eventyrets hovedmission, nemlig Den stjålne kattemumie.
Indy: "Jeg må studere disse genstande bedre."
Med dette i tankerne, tænk på, at de fleste af disse gamle relikvier findes mellem underverdenen (som man får adgang til fra rummet i Nikolaj V's tårn) og nekropolen, før man møder journalisten Gina "Ginetta" Lombardi forklædt som nonne, hvorfra man ser Emmerich Voss' luftskib og hans møde med Fader Ventura.
Faktisk ligner disse relikvier det redskab af nydelse, du tænker på, og ja, som Jamiroquai ville sige, "Jeg går dybere under jorden" for at finde dem. Og med hver enkelt vil du se bekræftelsen af "-SECRET FOUND- " Her går vi.
Det første er også det nemmeste af alle relikvierne, da det er næsten umuligt at efterlade det, når Antonio Morello følger dig til den hemmelige kælder i bibliotekets værksted og åbner passagen med det vedhæng, som kæmpen mistænkeligt nok efterlod på universitetet. Det er på bordet, inden du forlader rummet.
Denne er ret senere. Løs Sacred Wounds-gåden i katakomberne (du ved, den, hvor du matcher de bibelske passager med freskerne, spilder Kristi blod og derefter aktiverer de romertal, der er afsløret omkring krucifikset) og få derefter fascisten og bulldozeren til at kollapse i den kolossale krigers grav . Du bliver derefter nødt til at falde ned i en grube og løsne dig selv med pisken. Men hvis du bemærker det, kan du i stedet for at trykke på B svinge lidt for at få adgang til en afsats, før du falder ned. For enden af krogen er relikviet.
Dette er måske det sjoveste, fordi det har sit eget dedikerede puslespil. I den nordøstlige del af nedre nekropolis-kortet, når du kører sydpå og begynder at høre fascister inspicere, hvad der skete, og efter at have fået dit tøj vådt, bliver du lidt mere våd. Du vil sandsynligvis have en lommelygte i hånden, og du vil sandsynligvis se en ret åbenlys revne i en væg. Hvis du forsøger at krydse den med en lommelygte i hånden, vil du blive overøst halvvejs over af en uophørlig strøm af vand, som vil slukke din lommelygte (vi taler om den del af kortet, der ligner en kop ved siden af en Space Invader).
"En mærkelig håndskåret stengenstand med forhistorisk oprindelse."
Men hvis du går hele vejen rundt i øverste højre hjørne af kortet, finder du et højt hul i væggen. Du kan kaste en tændt fakkel derigennem, gå tilbage i dine fodspor og til sidst brænde bagvæggen for at få adgang til relikviet - sikke et zeldisk-puslespil!
Kort efter kommer du til et større rum, der er inficeret med sorte skjorter. I midten er der en kæmpe lysekrone, hvorfra du kan hænge dig selv med pisken for at svinge dig mellem smuldrende altaner. På den ene side kan du se nogle ret frække piedestaler ved siden af lige så beskedne buster. Ved at placere den på gulvet oven på den forsvundne, åbner du døren til relikvierummet. Dette er et af de lettere relikvier at finde.
Med samme barm kan du åbne en vej ud. Når du ikke kan gå længere, skal du kravle op med pisken. Hvis du gør dette i et par niveauer, vil du se Nike, sejrsgudinden (ja, hvis du ikke vidste det, blev sportsmærket opkaldt efter denne græske gudinde). Tag et billede af den smukke statue, og dyk ind i benhuset på højre side for at finde dit gamle relikvie.
Denne er nem at finde, men det kan tage dig et par forsøg. Dens placering er ret indlysende, fordi du vil støde på endnu et buste- og piedestal-puslespil, men denne gang kan du tilsyneladende ikke komme videre til relikvierummet. Der er en svækket murstensvæg, men du bærer sandsynligvis kun en lommelygte... Og vi siger dig, nej, du kan ikke bryde det ned. Det, du skal gøre, er at gå rundt om den oplyste væg, og i det mørkere rum finder du et par af de stumpe scepter-kandelier, der vil gøre mere end nok for at vælte væggen. Du ved, hvad du skal gøre.
Til denne skal du have aktiveret Feltarbejdet Giganternes Hemmelighed, relateret til Nephilim. Igen, som vi anbefalede i begyndelsen, er det en god idé at gå lidt videre i hovedmissionen for at kunne fuldføre sidemissionerne, og dette er endnu et eksempel.
"På Crescenzo' s kort sad ti inskriptioner. Jeg er sikker på, at Antonio ville være interesseret i at se et fotografi af dem alle".
De første fire låser op for missionen, og med de ti kan du vende tilbage til Antonios kvarter og placere de ti fotografier på opslagstavlen på kontoret. Du vil derefter finde det antikke relikvie på hans skrivebord som belønning.
Lad os gå tilbage under jorden, men denne gang på jagt efter det hemmelige kloster, der skjuler Bekendelsens kilde. Løs først dens fantastiske gåde med drager, spindemekanismer, dåb og rotationerne af rørarken (Moses' vandring på Nilens vande), uden tvivl en af de bedste i spillet. Når du så går ned ad vindeltrappen ned i dybet, skal du forberede dig, for hvis fakkel- og vandpuslespillet havde virket Zelda-agtigt, ville du have to rationer med sølv- og guldstierne.
Det første relikvie er, før du går ind i det store udsmykkede portrum, hvor du vil smede nøglerne i en platformudfordring kaldet Trials of Augur. Kryds den første sektion af pendulfælder, og i den anden sektion, før du krydser de svingende knive, falder du ned i vandgraven. Dit gamle relikvie venter på dig der.
Det niende relikvie er kort tid efter, midt på Golden Challenge Path. Det er bedst at trække kortet frem og markere Riddles of the Ancients Discovery for at se, at når du går langs den gyldne sti, før du når søjlerummet, skal der være en måde at snige sig ind i det tilstødende rum på. Den vej er gennem et lille hul i bunden af væggen. Det er et spørgsmål om at sætte sig på hug og sætte en buste tilbage på sin piedestal.
Endelig, hvis du trækker det underjordiske kort over springvandet frem, vil du se, at der er et gammelt relikvie tilbage, før du forlader Vatikanets efterretningstjenestes skjulested. Når du når det fabelagtige skattekammer, hvor den stjålne kattemumie fra hovedeventyret er placeret, skal du ikke forsøge at åbne døren til venstre (til højre på kortet), for Gina vil ikke være opmærksom på dig.
Hvad du skal gøre er at aktivere den næste scene, kæmpe mod den gigantiske Locus og snige dig et glimt af den geniale sekvens mellem Mussolini, Voss og Father Ventura. Først herefter vil du kunne få adgang til det sidste rum, med relikviet på en hylde.
Som et køligt påskeæg er der ved siden af relikviet, på støvlen, i øvrigt et dokument med titlen " Rapport om udgravning af zigguraten", dateret september 1922. Det er et mesterligt nik til ingen ringere end René Emile Belloq, men mange år før han blev skurken i Raiders of the Lost Ark, da han delte en ekspedition i Irak med den unge Indiana Jones (omtalt som Henry Jones Jr. ).
Du skal også vide, at ligesom A Remedy for All, gentages Riddles of the Ancients Discovery-missionen i senere kapitler. For eksempel skal du i Giza også finde de gamle relikvier, i dette tilfælde op til 15.