Enhver af jer, der har begyndt jeres rejse i Concordia i Mario & Luigi: Brothership, har måske allerede udledt, at dette RPG er en meget større og mere kompleks oplevelse end mange af de andre spil med Nintendos mest ikoniske maskot. Selvom der er masser af øer at opdage, tonsvis af bytte at erhverve, bosser at besejre og velkendte ansigter at finde undervejs, er der også et par forskellige samleobjekter at hente. En af disse er de mystiske og luskede Grampy Turnips, som stort set er, hvad deres navn antyder; majroer, der er bedsteforældre, og på tværs af Concordia er der 18 at opdage. Så for at sikre, at du ikke går glip af nogen, har vi udarbejdet denne praktiske guide.
Den første Grampy Turnip, vi vil henlede din opmærksomhed på, er teknisk set ikke den første, men han er speciel, så vi popper ham her. Han er på selve hub-stedet, som Brothership er baseret på, Shipshape Island. For at finde ham skal du have låst op for UFO Spin glidebevægelsen, men hvis du allerede har dette, kan du tage til bagsiden af øen, til det område, hvor du ankommer efter at have forbundet nye øer, og derefter fortsætte med at gå op, hoppe op ad et par afsatser og finde dig selv ved en kløft. Brug UFO Spin til at rydde hullet, og lige bagved finder du Grampy Turnip i jorden.
Bemærk: Denne Grampy Turnip er speciel, da han fortæller dig antallet af andre Grampy Turnips, du har tilbage at møde, og udpeger endda øer, hvor du kan finde dem, du ellers ville have overset. Han vil også uddele belønninger baseret på antallet af Grampy Turnips, du opdager, med milepæle og belønninger anført nedenfor.
Den rigtige første Grampy Turnip er placeret på Raynforst Island. Omkring halvvejs gennem din første udforskning gennem øen, skal du sørge for at tage til venstre, når du møder en sælger foran en flok almindelige majroer. Klatre op på toppen af en nærliggende bakke, og Grampy Turnip venter på at blive fundet.
Den næste er på Twistee Island. Du skal have færdiggjort denne ø, forbundet den med Shipshape og derefter vendt tilbage for at finde denne Grampy Turnip, men hvis du gør det, er det en tur i parken. Når du kommer tilbage til øen, skal du tage den første til venstre over de nu åbnede kronblade, og på den øverste sti vil du finde den næste Grampy Turnip.
Den næste er på Desolatt Island. Mod toppen af øen, foran en af dørene, der fører dig ind i et underkælderområde, finder du fire nedgravede majroer, Grampy Turnip er den længst til venstre.
Der er en Grampy Turnip på denne ø, men du skal have en opgradering for at nå den. Så stress ikke, fortsæt med at følge hovedfortællingen, indtil du opdager Slippenglide Island og får Ball Blitz -opgraderingen til Bros. Ball. Når du gør det, skal du gå tilbage til Allsand og til den midterste del af øen ved hjælp af røret. Gå lidt tilbage mod landingsområdet, indtil du finder en rampe baseret mod en lodret væg, og fortsæt til Ball Blitz op ad rampen for at få adgang til et forhøjet område, hvor Grampy Turnip er placeret.
Når du når frem til denne ø, skal du gå videre gennem dens fortælling som sædvanligt, indtil du endelig får Spare Key. Når du har gjort det, skal du gå under jorden og åbne den første låste dør foran dig. Grampy Turnip vil blive fundet midt i dette rum.
Når du når til Slippenglide Island, skal du fortsætte som normalt, indtil du finder den hemmelige forskningsbase og pakke den narrative bue ud, der foregår omkring den del af øen. Når historien er nået så langt, at du nu forventes at forbinde Lighthouse igen, skal du kigge til højre for den hemmelige base for at finde nogle klipper, som du kan platforme op og derefter til sidst falde ned på en afsats, hvor Grampy Turnip venter.
Du skal gennemføre omkring halvdelen af øen, før du når denne Grampy Turnip. Når du har gennemført skydedørspuslespillet, skal du fortsætte langs den lineære sti, indtil du finder en flok majroer plantet i jorden. Grampy Turnip vil være den øverste højre majroe i flokken.
Denne er på toppen af bakken, før du kommer ind i koncertsalen. Det er værd at undgå det i øjeblikket og i stedet gå til den yderste venstre side af øen for at få de billetter, du skal bruge for at få adgang til hallen i første omgang, alt sammen for at forhindre unødvendig tilbagesporing. Når du har billetterne, skal du dog gå op ad bakken, indtil du finder de forskellige sælgere, der står foran en plet majroer. Grampy Turnip vil være den nederste venstre majroe i flokken.
De resterende ni Grampy Turnips venter dig faktisk lige før rulleteksterne, på den sidste ø i hele Mario & Luigi: Brothership, det frygtede Soli-Tree. Denne ø låses ikke op før allersidst; så prøv ikke engang at søge efter det, når du installerer den kraftfulde Shipshape-opgradering, der giver dig mulighed for at hoppe ind i ikke-forbundne strømme (dette afslører nogle ekstra øer). Hvornår kommer det sidste, sidste fangehul dette? Vi taler om efter overhovedet at have besejret Zokket i hans fæstning, når du går mod den sidste boss Reclusa, når de giver sig til kende. På dette sidste sted venter den anden halvdel af Grampy Turnips på dig.
Når du har fået alle bindingerne til vandkanden, vil du have den kraft, du har brug for til at bryde igennem Soli-træets rødder. Derefter kan du kaste dig ud i dette fangehul og begynde at løse dets kedelige rum et efter et og placere ild- og iskuglerne i foyeren. Grampy Turnips venter på dig i rummet øverst til venstre (tænk på 10 på et 12-timers ur), som du kan få adgang til efter at have placeret to kugler. Deres vippe- og balancegåder vil minde dig om dem på Rumbla Island, og yderst til venstre vil du se - som et fingerpeg er der fire normale majroer plantet på gulvet - en sti til et hemmeligt område. Der finder du otte majroer, og den sidste venter på dig, når du er færdig med rummet, mod nord, op ad ramperne med Bros. Ball. Da den øverste af de otte er gylden, kan den give dig din endelige belønning uden at vende tilbage til Shipshape Island.