Trilogien om Shigeru Miyamotos sidste store idé blev afsluttet for ti år siden med, hvad der var prikken over i'et for serien. Vi blev derfor meget positivt overrasket over at se, at Pikmin 4 er endnu bedre end sine forgængere.
Smukkere, mere komplet, mere varieret, sjovere? Dine eventyr med at udforske små naturområder og endda menneskeligt interiør på jorden med din personlige astronaut er en af sommerens mest behagelige og afslappende oplevelser, men det betyder ikke, at de er en cakewalk.
Hvis du vil være den bedste spejder i Rescue Squad for at finde Olimar og fuldføre spillet 100% (advares om, at der er meget ekstra indhold efter den første slutning og kreditter), skal du ikke kun implementere de bedste strategier ved hjælp af Dandoris mantra, men du skal også forstå alle de nye funktioner, som Pikmin 4 bringer til serien: nye kontroller, ved hjælp af Oatchi, genveje og meget mere.
Miyamoto-san definerede selv udtrykket som følger Dandori:
"Vi kalder det 'Dandori' på japansk: strategisk planlægning, indsættelse og kommando af pikmin."
Og sådan forklarer de det i spillet:
"Dandori er processen med at planlægge ting på forhånd og arbejde effektivt for at udføre planerne."
"Hvor er løget af de iskolde Pikmins?" "Hvordan får jeg det blå løg?" "Hvor er de hvide og lilla pikminer?"
Det er meget, meget sandsynligt, at du vil stille dig selv disse tre spørgsmål midt i spillet, men rolig, fordi spillet tilbyder flere svar.
For eksempel ser det første blå løg, du støder på, ud som om det er et æg i Sun-Speckled Terrace, men da du ikke kan tage Oatchi med dig takket være visse forhindringer i vejen, har du muligvis ikke de 20 blå Pikmins til at transportere det til hovedløget for at fusionere.
Faktisk er der i et senere område (i Serene Shores, i dette område stort set dækket af vand) en anden blå løg, der er mere inden for rækkevidde (der er også to gule løg, for eksempel hvis du savner den første), men hvis du vil tage det i Sun-Speckled Terrace, kan du få flere blå Pikmins uden at have deres løg i hulerne. Der er altid ekstra muligheder i tunnellerne til Pikmin, hvis du mangler deres løg. Dette er tricket for de typer pikminer, som du ikke har løg til endnu (normalt blå og iskolde). Du får sandsynligvis kun disse i hulerne, indtil du ser den første slutning. , såsom hvid (gift), vinget (flyvende), lilla (styrke på 10) eller stenet (sten).
Der er to eller tre steder i bestemte områder, hvor du virkelig, virkelig kan bruge en masse iskolde Pikmins til at fryse store puljer af vand, enten til at bære ting med Oatchi og ikke-blå Pikmins over den iskolde overflade eller til let at dræbe en flok vandfjender. Under alle omstændigheder skal du anvende ovenstående råd og få en god bestand af iskolde pikminer i hulerne, for det vil ikke være før området Hero's Hideaway (i fryseren, selvfølgelig), at du vil være i stand til at få fingrene i Icy Onion og dermed være i stand til at generere en masse iskolde Pikmins ved at absorbere blomsterblade og faldne fjender.
Generelt: Benyt lejligheden til at rekruttere alle de vilde Pikmins fra hulerne, brug hver spirende blomst for at gøre de mere almindelige Pikmins til de sjældnere typer og bliv ikke hængt op på at få "det næste løg" i første forsøg.
Når du har set rulleteksterne, finder du de manglende løg i de ekstra områder. Nemlig:
Det sorte løg til stenen Pikmins kan findes på Giant's Hearth, det første niveau efter redning af Olimar og på jagt efter Luis efter den første slutning og kreditter.Hver gang du ser en flarlic, få det!
Den slags blege løg kaldes flarlics. I modsætning til de farvede løg tillader de dig ikke at spire nye Pikmin-typer, men øger din løgs samlede kapacitet med 10, ikke til opbevaring, hvilket er uendeligt, men til forsyning. Med andre ord er de ekstremt vigtige, fordi de øger det maksimale antal Pikminer, du kan tage ud af løget og bære med dig, op til maksimalt 100.
Og hvad sker der, når du når 100? Nå, ligesom løgene er der flere flarlics, end du har brug for for at give dig frihed i rækkefølgen af progression gennem spillet. Når du er steget til 100 Pikmins, vil de næste par flarlics, du absorberer, få løget til at producere nektar til at blomstre dine Pikmins (eller helbrede Oatchi) og også rød nektar for at skabe krydret spray.
Hvis du kun har spillet med Oatchi i kort tid, og du lærer kommandoen "Alternate Pikmin / Oatchi", tror du måske, at Pikmins altid vil forblive hos din karakter, og at Oatchi kun kan handle alene. Intet kunne være længere væk fra sandheden: Oatchi har sin egen fløjte (ja, bark ser det ud til) og kan bære Pikmin på ryggen for at kaste dem, samt med en opgradering plukke dem fra jorden. For at lette delingen af Pikmins mellem Oatchi og din karakter i de opgaver, de skal udføre parallelt, anbefaler vi, at du drager fordel af følgende punkt...
Hvis du holder Y nede og flytter venstre pind opad, vil du være i stand til at Scatter Pikmins for at adskille dem efter farve. Da det maksimale, du kan bære, er tre forskellige typer, forbliver den udstyrede farve hos dig, og de to andre danner pæne grupper til venstre og højre. Dette er fantastisk til at udføre en opgave til fods med en bestemt type for at undgå fare (f.eks. Hvis du vil gå i vandet uden at svømme med Oatchi), og så hunden kan tage et par specifikke pikminer med sig.
På den anden side er Form line også meget nyttig: Når du først har fået Russ' R&D-objekter træningstrompet, skal du holde ZL nede og flytte højre pind for at flytte en hel deling pikminer. Troede du, at denne kommando blev fjernet fra spillet ?! Selvfølgelig er dette vigtigt for at absorbere nektar eller undvige nogle fjender og farer.
For at overleve i nogle huler bliver du nødt til at købe fra Russ gadgets specifikke genstande såsom hovedfaklen (for at se bedre i mørket) eller de forskellige elementære modstande mod ild, kulde, elektricitet eller gift, både for Oatchi og din karakter. Men medmindre du har brug for disse gadgets bare til dit næste mål, skal du ikke købe dem til dig selv først og fokusere på at forbedre Oatchi i stedet.
Du kan give råvarer til Russ selv for at udvide den tobenede hunds sundhedsbjælke, og vi foreslår, at du gør dette så hurtigt som muligt, fordi han vil være mere udsat for fjendens bid og hakker end din karakter, og du vil ikke have ham til at besvime. Når du optjener XP-point for Oatchi ved at redde flere kastede, skal du tale med kaptajn Shepherd og vælge "Træning" for at investere dem i forskellige færdigheder. Vi anbefaler, at du starter træningen med at opgradere Oatchis styrke (så du ikke har brug for så mange pikminer med genstande) og, vigtigst af alt, opladning, hvilket er et godt træk, der giver dig mulighed for at fjerne mindre fjender og derefter slå de store og få alle pikminerne til at hoppe af ryggen for at angribe. Hvad en godbid!
Derfra bliver du nødt til at forbedre biddet, når du begynder at lade Ochin være alene om at beskytte zoner eller Lumiknolls, og afhængigt af din rækkefølge for udforskning af de forskellige destinationer kan du være interesseret i at fremskynde svømning eller den hastighed, hvormed han trækker plantet pikmin op.
Der er ikke meget mening i at komme meget langt i Zone Exploration, hvis du ikke efterlader alle mulige veje tilbage til basen fri for fjender. Dette er vigtigt, fordi det kan virke for dig, at Pikmins vil gå tilbage, som du kom, men de kan, afhængigt af deres type, beslutte at tage en genvej eller en anden vej, og undervejs vil de sandsynligvis blive angrebet af fjender, som du ikke har elimineret. Det er bedst at ledsage dem de første par gange til Beagle eller Løg, når de bærer de første skatte og bytte, så du kan kalde dem tilbage, hvis der opstår fare.
Det er overflødigt at sige, at de vil være meget mere udsatte, når de går alene frem og tilbage til basen for at tage råmaterialer og omdanne dem til ler for at bringe tilbage og bygge.
Det er også meget praktisk, hvis du har nok af den rigtige slags Pikmins, at rydde de områder, hvor du kan flytte basen . Dette er en fantastisk ny funktion i dette spil, og ændringen er praktisk talt øjeblikkelig, både i hovedområder og i huler, og giver dig mange flere strategiske muligheder. Derudover rejser alle Pikminerne, der var i basen, med det samme, mens de, der var på vej, vil ændre deres destination med det samme. Men som vi sagde: vær forsigtig, hvis du ikke har ryddet kortet over fejl først.
Når du lige har reddet en castaway, vises de i din base camp. Kaptajn Shepherd fortæller dig, at din mission ikke slutter, når du redder dem: de skal bydes velkommen og lyttes til, og det er netop det, du ikke bør overse. Første gang du taler med en NPC, selvom de har et beundringsikon, vil de bare introducere sig selv og takke dig for dit arbejde. Du bliver nødt til at tale med dem igen for at få dem til at give dig deres quests, og de vil sandsynligvis belønne dig med værdifulde råvarer, når du gennemfører deres quests.
Hurtige handlinger er genveje til at bruge færdigheder eller elementer uden at skulle søge efter dem i den tilsvarende menu. De er yderst nyttige og intuitive i nogle stressede situationer, så vi anbefaler, at du går til pausemenuen ("-") og derefter til "Hurtige handlinger".
Vi har for eksempel Løs opkaldsantenne tildelt til at trykke på venstre pind (når vi låser op og erhverver dette F &U-element fra Russ, selvfølgelig), fordi det er en af de handlinger, du vil udføre mest i dit spil: kalder til din position alle de Pikminer, der er blevet efterladt på løget uden en opgave, bare ligge der loafing rundt.
Der er andre nyttige som Super Spicy Spray for at give dig et boost mod hårdere bosser eller langsommere opgaver, og der er også Base Call Antenna, som i de sidste øjeblikke af dagen kan sende spredte Pikmins til løget eller kan være praktisk, når du flytter basen i niveauet.
Selvfølgelig siger det sig selv, at planlæggere vil have Drone scout praktisk, en fantastisk ny funktion til at få et fugleperspektiv, før de beregner en rute gennem et nyt scenarie. Bare pas på skjulte fjender, enten fordi de er begravet, eller fordi de passer ind i omgivelserne.