FRENZY POP HD

Lee tester iOS-verdenens svar på Meat Boy. Læs med her, når der hoppes og bandes på Apples iDimser.

• Tekst: Lee West

"For helvede, din lille latterlige lorte-øgle!" Ordene runger ud i det mennesketomme lokale. De er henvendt til min iPad-skærm, og sætningen er åbenbart det bedste min ophidsede hjerne kan komme på at sammensætte. Der er dog flere problemer med dette. For det første tvivler jeg på, at min iPad kan forstå hvad jeg siger, for det andet er det ikke en øgle der løber henover skærmen, og for det tredje er det ingen andres skyld end min, da jeg dør for tiende gang.

Frenzy Pop er iOS-verdenens svar på Super Meat Boy, og enhver der har spillet det fortræffelige platformspil, der giver hard-delen i hardcore sin betydning, ved at der snakkes dødelig reaktionsbetinget hopperi i højeste potens.

Frenzy Pop HD

Frenzy Pop er ikke anderledes. Her styrer du dog en sodavandsflaske på eventyr, og det er ikke længere blod, der farver alverdens rundsave, men sprudlende kulsyre. Ellers er det som vi kender det fra køddrengens eventyr: benhårdt platformshopperi ofte med følelsen af panik, når alverdens bosser jagter dig.

Der bydes på tre gange ti baner (med fem ekstrairriterende bonusbaner til hvert område). Ørken, is og skov danner kulissen for de ganske skabelonsskårne landskaber. Og det er heller ikke så vigtigt, hvordan de ser ud. Det vigtigste er, at der er ting der skyder efter dig, hop, dobbelthop, svævemekanikker, bevægelige platforme, vægge man kan klatre på i bedste n+-stil og bosser, der jagter en. Og så er det milimeter-præcision der er påkrævet, når de korte baner skal gennemføres. Selvfølgelig helst hurtigst muligt. Og skulle du være i tvivl om nødvendigheden af at have fart på, så skal det heftige synth-guitar-rock nok hjælpe dig med at huske på det.

Frenzy Pop HDFrenzy Pop HDFrenzy Pop HD

Med en længde der sjældent kræver over et halvt minuts spilletid pr. bane, er det sjældent andet end ens evner, der sikrer holdbarheden. I mit tilfælde tog det måske en times tid før jeg nåede til sidste bonusbane og kunne ræse mod Cheeseman (en anden Super Meat Boy-wannabe).

Hvad der er så herligt ved Frenzy Pop er udover det simple gameplay, at styringen fungerer helt fantastisk. Når du dør, så er det kun din egen skyld. Og det er altså lækkert. Knapperne på iPad er en anelse store, men det tager ikke mange minutter at vænne sig til, og takket være størrelsen rammer man aldrig forbi, selvom man ikke kan mærke hvor de sidder.

Frenzy Pop HD

Det er sjældent jeg spiller iOS-spil til ende, hvis de ikke skal anmeldes. Og det var oprindeligt ikke planen med Frenzy Pop HD. Men hopperiet fangede mig, og derfor ender det med at dukke op blandt Gamereactors anmeldelser. Konklusionen er derfor klar: mangler du et håndholdt og tæskedrilsk platformspil til din touch-enhed, så vil jeg anbefale dig at give sodavandsflasken fra helvede en prøvetur. Forbered dig på at bande meget den aften det tager at gennemføre eventyret - men glæd dig over, at du ret sikkert kommer til at gøre det med et smil på læberne.

Frenzy Pop HDFrenzy Pop HD
8 / 10
+