F1 2013

Codemasters bliver ved med at stykke vellavede og kompetente F1-spil sammen, men det virker som om serien står stille.

Det er nok de færreste der tænker over det, når de følger den igangværende Formel 1-sæson i fjernsynet, men at forstå en bane og tolke den gennem et fartøj, der kan køre over 300 kilometer i timen, kræver en kombination af viden og evner som kun et fåtal af os råder over. Om man råder over disse, er hvad der afgør forskellen mellem de atleter som deltager i den virkelige sport, og de af os som nyder den ved en fladskærm.

Et sving er ikke bare et sving. Svinget er en udfordring som altid leder videre til den næste udfordring. Hvis svinget eksempelvist følges af et sving mere, bliver du nødt til at overveje den hurtigste vej gennem dem begge. Hvis svinget følges af en langside, bliver du i stedet nødt til at betragte hvor hurtig din fart ind i svinget skal være, da enhver tabt hundreddel her vil blive multipliceret mange gange på langsiden, hvor det er udgangseffekten fra det tidligere sving, der afgør din topfart. Oven i alt det skal du naturligvis også overveje dækslitagen, da den skal hænge sammen med din løbsstrategi og dine pitstops.

F1 2013F1 2013

Den slags basale detaljer beskriver en slags nørderi som få forbinder med verdens mest populære motorsport, og alligevel er det din vilje til at forstå og værdsætte dem, der vil afgøre hvor meget du vil få ud af Codemasters nyeste afsnit i den populære F1-serie.

Nyhederne starter dog et ganske andet sted, for hvis du blot har læst en smule om F1 2013, har du sikkert også hørt om Classics-tiltaget, hvor udvikleren har skaffet sig rettighederne til at inkludere nogle af sportens mest legendariske biler og baner. Hvad enten du har lyst til at sætte rekorder i en Lotus 98T, en Ferraria F1-87/88C eller den ikoniske Williams FW12 er det altså op til dig.

Der er blevet tænkt over detaljerne, og udvikleren har derfor sørget for at det hele ser ud som en tv-produktion fra datidens racerløb, når du slår dig løs i Classic-tiltaget. Gnisterne flyver fra bilerne på banen, farverne er langt mere afdæmpede og så sørger den manglende aerodynamik for at bilerne, og dermed kameraet, bevæger sig langt heftigere i svingene og på langsiderne.

F1 2013

Hele Classic-tiltaget burde smage af legende-kærlighed, og det inkluderede indhold vil da også kunne lokke store smil frem hos fans, men desværre er der alt for lidt af det. Sølle to baner er med fra starten, og selvom om både Jerez og Brands Hatch er fantastiske racerbaner, er de, og de få biler, kun lige nok til at man får lyst til mere. Derfor kommer det hele hurtigt til at virke som noget, der udelukkende er taget med for at lægge op til spandevis af DLC i fremtiden.

Fokusset på datidens ræs er dog kun en lille del af den samlede pakke, og andetsteds finder man de sædvanlige muligheder som Grand Prix, Career og Proving Grounds, der igen er blevet fyldt med snedige opgaver. Faktisk er sidstnævnte mulighed blevet udviklet til lidt en lækkerbisken for de, der ikke har lyst til et fuldt ræs, og Codemasters har gjort udfordringerne mere dramatiske, som når du for eksempel kun har tre omgange til at sikre dig en førsteplads på Spa, mens regnen siler ned fra oven.

Det er dog i Career, du vil bemærke de største forandringer, hvilket skyldes at det er denne del af spillet der primært byder på de lange løb, hvor oplevelsen har mulighed for at demonstrere alle de nye detaljer.

F1 2013F1 2013
F1 2013F1 2013F1 2013

Meget er blevet sagt om den forbedrede kunstige intelligens, men alligevel vil det ikke kræve særlig lang tid at finde huller i den, som kan udnyttes af de, der ikke ønsker at følge det komplette reglement. Hvor hårdt spillet skal håndhæve regelbogen kan naturligvis indstilles, men uanset hvad man vælger, føles oplevelsen inkonsekvent og til tider tilfældig. Derfor er det op til en selv at rollespille en smule, og gør man det, vil man bemærke at modstanderne er langt mere udspekulerede og realistiske i deres overhalingsforsøg, i deres måde at benytte sig af slipstreaming og i deres generelle kørestil.

Den største forskel for mig, har dog været Codemasters revurdering af dækfysikken. Jeg ved godt det lyder som en detalje, der kun vil blive bemærket af fanatikere, men sådan står det faktisk ikke til. I F1 2013 er din kørestil mere vigtig end nogensinde før, og ligesom udviklingen har præget sporten i virkeligheden, gælder det nu i højere grad end nogensinde før, også om at passe på sine dæk. Det gøres ved at tage svingene i bløde kurver, undgå hjulspin og generelt mestre en behersket tilgang til brugen af både speeder- og bremsepedalen.

F1 2013

Resultatet af den forbedrede dækfysik er ræs, som både udspiller sig og føles langt mere realistiske end tidligere. At få at vide af sin Race Engineer at dækkene er ved at være brugt op, tre eller fire omgange før planen, har tendens til at skabe decideret panik, mens Jenson Button-lignende evner næsten altid giver gode resultater, hvis man dog samtidigt har sat bilen op rigtigt.

Udseendemæssigt er det tydeligt, at Codemasters er begyndt at mærke de nuværende konsollers restriktioner, og det ville være synd at sige at der er sket meget siden sidste års afsnit. Vi har igen valgt at anmelde PC-versionen, og selvom spillet suser afsted med en fart og billedhastighed der ikke lader noget tilbage, savner man flere detaljer og liv i selve løbene. Når det er sagt, er der dog stadig ingen andre spil, der kan nå udviklerens gengivelse af regnvejr til sokkeholderne, og hvad enten det står ned, eller der blot befinder sig vand på banen, ser det afsindig lækkert ud.

F1 2013

Jeg er ikke i tvivl om at F1 2013 er det mest spilbare kapitel af Codemasters Formel 1-serie til dato, men samtidigt heller ikke i tvivl om, at serien efterhånden har bevæget sig godt og grundigt ind i et felt, hvor det primært vil være de dedikerede fans der bemærker forbedringerne. Classics-tiltaget er på nuværende tidspunkt for tyndt til at virke som en stor forbedring, og når det meste samtidigt ligner sig selv, er det detaljerne på banen der skal afgøre om du synes du bør købe det nye spil.

Detaljerne er der, og de er faktisk imponerende og gennemgribende nok til at løbene på banen er mere fornøjelige og realistiske end tidligere. Hvorvidt den slags er nok til dig, vil jeg dog selv lade dig bestemme, mens jeg igen stiger i min trofaste Williams og forsøger at sikre Sir Frank det mesterskab, han så hårdt fortjener.

7 / 10
+
Fantastisk dækfysik og fartfornemmelse, uovertruffent regnvejr, forbedret kunstig intelligens, muligheden for at gemme midtvejs i et løb