N.O.V.A. 2 - NEAR ORBIT VANGUARD ALLIANCE HD

Det er tid til endnu en Halo-kopi fra Gameloft i form af N.O.V.A. 2. Men denne gang bydes der på en del mere. Lee anmelder...

• Tekst: Lee West

Jeg læner mig hastigt til højre og undgår lige med nød og næppe en flok skydegale vagter, der patruljerer den højteknologiske bys motorveje. Min svævende motorcykel fortsætter med rasende høj hastighed udover enden af vejen. Det giver et sug i maven, og jeg udstøder en sær blanding af et grin og et grynt.

Jeg burde slet ikke have det så sjovt, og det er der flere årsager til: den første er at N.O.V.A. er en skamløs kopi af en serie, jeg helt ærligt ikke engang er specielt vild med. Den anden årsag er, at jeg normalt bliver alt andet end underholdt af anonyme Master Chief-inspirerede mariner, der vælter fjenderne omkuld som om, de er ved at vinde bamser på tid i det lokale skydetelt.

Men hold da op. Rejsen indtil videre har været forbløffende god, og det er endda inden, jeg er nået til slutningen, der byder på en overraskende puzzle-variant med lidt af et twist, og det er inden jeg har taget oplevelsen online for at nakke mine modspillere i de mange arenaer.

N.O.V.A. 2

Der er angiveligt gået seks år siden det første spils historie, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke er synderlig bekymret for, om jeg kan følge med i plottet. Gameloft sprøjter sjældent litterære mesterværker ud til iOS, så jeg sætter mig ganske ubekymret til rette, efter at have justeret lidt på kontrollen.

Det første jeg bemærker, da jeg starter N.O.V.A. 2 op, er den fuldstændigt overdrevne introduktion, der er så teenage macho-hørmende, at man kun kan småfnise, mens Master Chief Gameloft-gutten flyver igennem rummet. Efter en hård landing, er det tid til at skyde aliens. Den kvindelige computerstemme, der også var min følgesvend i etteren, er tilbage, og ved første øjekast virker alt som det plejer. Men det er det ikke. Tempoet er skruet vanvittigt i vejret, og begyndelsen på dette det andet N.O.V.A.-eventyr er alt andet end blid. Michael Bay er min første tanke. Min næste er wauw. Min tredje er skyd!

De første ti minutter er så hæsblæsende, at jeg halvt forventer, at det kun kan gå ned ad bakke med rustenbrune korridorer og aliens fra den nærliggende kloningskoloni. Men faktisk fortsætter N.O.V.A. 2 de gode takter, og leverer fjerne tropeøer, enorme rumskibe, forladte frostbidte militærstationer, teknologiske vidunderbyer og golde ørkenlandskaber. Og de bliver brugt til andet end bare som skydeteltskulisser.

N.O.V.A. 2

Gameloft har virkelig arbejdet hårdt på at levere en god enkeltspilleroplevelse. Ganske vist låner de som sædvanligt mange detaljer fra deres andre spil, såsom Avatar, Modern Combat og Spider-Man, men det virker.

Variationen er god, og det er først da jeg i en ørken bliver bedt om at opsætte forsvarsdroner mod invaderende styrker, at jeg egentlig bemærker, hvor meget de låner fra andre genrer: denne bane er rent tower defense, bare oplevet nede fra slagmarken i førsteperson. Senere står den på heftige køresekvenser, og der varieres mellem Uncharted-agtige køreture, hvor fjenderne skal skydes, og pod-racing hvor fjenderne skal undgås.

N.O.V.A. 2

I forbindelse med Gamelofts nylige Uncharted-kopi Shadow Guardian har udvikleren langt om længe forbedret deres aldrende grafikmotor, og flere af de nyere elementer er taget i brug til N.O.V.A. 2. Der er ganske vist stadig nogle flade teksturer hist og her, men helhedsindtrykket er yderst positivt. For første gang i Gameloft-sammenhæng, er der nu også inkluderet mulighed for at benytte et floating virtual joypad (det vil sige, at paddet dukker op der, hvor du sætter fingeren) samt gyroskop-styring på iPhone 4.

Teknikken er med andre ord i orden. De gamle puzzle-opgaver fra etteren dukker op i en lidt friskere form, og udvikleren ser ud som om, de har erhvervet sig lidt humor siden forgængeren. N.O.V.A. 2 føles samtidig som et helt eventyr og ikke bare nogle omgivelser til at skyde i. Efter ganske få baner, griber jeg mig selv i, rent faktisk at glæde mig til at se, hvad der mon nu bydes på. Efter tolv baner og omkring fire timers rigtig solid underholdning er spillet gennemført på den normale sværhedsgrad, og jeg kan nu fortsætte på et højere niveau, eller gå igang med multiplayer-delen.

N.O.V.A. 2

Naturligvis forsøger jeg mig senere med multiplayer, og også her er det tydeligt at se, at Gameloft har forbedret oplevelsen. Du kan nu spille op til 10 spillere online, og der er inkluderet perks, der kan bruges til at fintune din figur, som vi kender det fra Modern Combat. Der er ti ganske forskellige lokationer at kæmpe på, og igen spænder omgivelser vidt. Glinsende rumskibe, støvede ørkenruiner, frodige jungler, futuristiske byer, fremmede baser og klaustrofobiske undergrundbaner. Alle danner baggrund for fem forskellige online-spiltyper, der selvfølgelig indeholder de næsten obligatoriske deathmatch og capture-the-flag-varianter. Der bydes på leaderboards, quickplays, masser af indstillinger samt mulighed for at spille enten over Wifi eller Bluetooth.

Skulle jeg nøjes med solospillet, ville jeg være godt tilfreds. At få kastet en rigtig god multiplayer-oplevelse med i handlen, virker næsten overvældende.

N.O.V.A. 2

Med alle superlativerne kunne man undres over hvorfor N.O.V.A. 2 ender på andet end den maksimale score. Forklaringen kommer her: Selvom musikken er god, og lydbilledet så præcist at man ofte kan orientere sig efter det, så er stemmeskuespillet middelmådigt.

Intelligensen på fjenderne og variationen af disse er måske heller ikke helt så god, som man måske kunne ønske sig. Og så er det ikke en universiel app. Det vil sige, at såfremt du vil spille N.O.V.A. 2 både på iPhone og iPad, skal spillet indkøbes to gange enten som normal eller HD-app. Man kan argumentere for, at dette er mindre kritikpunkter, der ikke trækker fra oplevelsen, og det er også være ganske korrekt. For helhedsindtrykket af N.O.V.A. 2 er forbløffende godt og mile over andre skydespil på de håndholdte platforme.

Gameloft har måske kopieret Halo med deres N.O.V.A.-spil, men med N.O.V.A. 2 har de bevist at en fuld konsoloplevelse sagtens kan leveres på iOS, og at N.O.V.A. som spil uden problemer kan stå alene. Faktisk er dette det første spil i lang tid, som har lokket denne skribent til endnu en tur straks efter, at det var gennemført. Køb det.

N.O.V.A. 2

N.O.V.A. 2 er testet på iPad samt iPhone 3GS. Det første N.O.V.A er ude på iOS og forventes snart på PSN. Du kan klikke på billederne og vælge forstør for den fulde opløsning.

N.O.V.A. 2