Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

MONKEY LABOUR

Lee anmelder et spil, der kan anmeldes i en sætning. Læs med her, når han forsøger at strække den.

  • Tekst: Lee West

For nyligt blev jeg kontaktet af den slovenske udvikler Dawn of Play, der tilbød at kaste en promo-kode i nakken på mig til deres nyeste iOS-spil. Jeg havde dog allerede indkøbt deres app da jeg var nysgerrig. Og efter at have spillet i et par timer, må jeg konstatere at Monkey Labour kan anmeldes med kun en sætning:

Monkey Labour er et bibspil, som du husker dem fra firserne - præcist.

Så simpelt kan det siges. Og der er ingen undtagelse til denne regel. Hvilket stiller mig i en sær situation. For hvordan skal man anmelde et produkt, der gengiver ens stolte bibspilsminder ned til mindste detalje på godt og ondt? Er det kunst, fantastisk håndværk eller bare for simpelt til at holde i dag?

Svaret er et sted midt i mellem.

Monkey LabourMonkey Labour

I Monkey Labour styrer du en lille mand, der desperat løber fra side til side, mens han skovler kul på et fyr i et forsøg på at riste den sure abe. Det får du point for - og det var det. Heldigvis er der globale ranglister at tage kampen op på, men det er nok de færreste, der skal gøre sig håb om at nå toppen eller holde interessen ved lige.

Jeg ville ønske, at der var mere variation eller inkluderet flere skins, der kunne åbnes som bonus, for som det er, er oplevelsen sjov, men ikke særlig langtidsholdbar.

Monkey Labour

Men nu kan jeg fornemme at du spørger: hvor hulen er det kunstneriske eller håndværksmæssigt geniale i den præstation? (og hvis du ikke spørger, så svarer jeg alligevel).

Monkey Labour er nemlig lavet sådan, at den nøjagtigt gengiver et klassisk bibspil, inklusiv den dårlige skærm og de simple figurer. For det første reagerer den del af den berøringsfølsomme skærm, som emulerer bibspillet, på tryk. Det vil sige, at når du trykker på skærmen, vil du opleve farveforvrængning nøjagtigt som på de originale LCD-bibspil.

Udover det har Dawn of Play også benyttet dit apparats accelerometer således at du kan fornemme de "slukkede figurer", når du hælder maskinen. Det er utroligt hvor stor nostalgisk effekt så simple detaljer kan indgyde. Det her føles helt enkelt som et kært gensyn med Nintendo's Game & Watch-serie.

Hånden på hjertet: det er de færreste spillere, der vil sætte pris på dette stykke nostalgi, men har du på fornemmelsen, at du er en af dem, så er et bibspil til seks kroner da ret billigt. Ikke?

Monkey Labour
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Hypernostalgi for fuld udblæsning.
-
Når begejstringen har lagt sig, er der næppe mere tilbage.
BETA +