Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

OUTLAND

Finske Housemarque lader sig inspirere af alt fra Ikaruga til Metroid og viser sig igen som en af de bedste udviklere af spil til digitalt køb. Læs hele anmeldelsen af Outland lige her...


Det kan godt være du ikke har hørt om dem før, men tro mig når jeg fortæller dig, at den japanske udvikler Treasure er en af de dygtigste i verden til at vride dybe, fængende og nærmest umuligt svære spiloplevelser ud af de tilsyneladende simpleste ideer. I Radiant Silvergun kunne man således blande sine våben og skabe nye krydsninger, mens Bangai-O gjorde din angrebskraft mere potent alt efter hvor mange fjendtlige projektiler der var på skærmen.

Treasures måske mest kendte titel bød dog på det simpleste system af alle, og i det klassiske Ikaruga skulle man derfor skifte mellem en lys og mørk side af sit rumskib for at absorbere fjendtlige projektiler af samme farve - et system den japanske udvikler havde videreudviklet fra deres eget Silhouette Mirage, og som finske Housemarque nu har lånt til deres eventyr Outland.

Outland

Outland byder dog hverken på rumskibe eller kilometerstore robotter som Ikaruga, og selv om mange af ideerne er de samme, er genren en helt anden. Med lige dele inspiration fra Prince of Persia og Metroid, befinder man sig nemlig i en verden hvor guderne har vendt sig mod hinanden, og hvor mørket derfor kæmper mod lyset. Nærmere bestemt betyder det for dig, at den enorme spilverden byder på lige dele udfordringer i form af millimeterpræcise hop og actionfyldte kampe, dog begge med et spilændrende twist.

Fra start kan verdenens primære komponenter betrædes af alle, men skal man ikke langt ind i eventyret før store dele af de bevægelige platforme, døre og fjender begynder at være delt i enten lyseblå eller mørkerøde farver. Lyseblå platforme og døre kan kun bruges hvis man selv har samme farve, mens lyseblå fjender kun besejres hvis man er den mørkerøde farve - vice versa med mørkerøde døre og platforme og mørkerøde fjender.

Outland

Farvevalget står du selv for og med et enkelt klik på den højre skulderknap kan du skifte lige så meget du vil, uden nogen form for brug af genopladning eller anden kedelig straf - en beslutning der har givet udvikleren fri mulighed for at fylde spillet med afsindige udfordringer.

Det hele starter langsomt ud, og man får lov til at vende sig til både at absorbere projektiler med den rigtige farve, samt skifte for at uddele tæv til fjenderne. Men når der senere skrues op for udfordringen sker det med en sådan iver, at du flere gange vil overveje hvordan du nogensinde skal kunne komme videre. En skærm fyldt med projektiler bliver hverdagskost, og i stedet bliver udfordringen lige pludseligt at disse varierer i farver og mønstre, alt i mens du også skal skifte til den rigtige farve for at lande på en platform og skade et monster.

Outland

Der er ingen tvivl om at reflekserne skal være i orden for at klare sig gennem Outland, men faktisk vil du opdage at det lige så meget gælder om at få din hjerne til at acceptere det originale spilsystem, ikke helt ulig den måde Portal også tvinger dig til at tænke alternativt. Ofte tvinges du i Outland eksempelvis ikke til at skifte mellem farverne, men kan i stedet kompensere for farvevalget ved at gøre brug af præcise platformshop, og det betaler sig at stoppe op og overveje situationen inden man bevæger sig videre.

Det er efterhånden sket flere gange, at et spil har fået os til at omskrive forventningerne for, hvad vi tror kan lade sig gøre for et download-eventyr, og disse forventninger giver Outland yderligere et los i rumpen. Hele spilverdenen er lavet af silhuet-lignende baggrunde, fjender og figurer, der primært er farvet med sort, samt glødende varianter af rød og iskolde former af blå, der en sjælden gang i mellem får et stænk af grøn og bronze smidt i malingspanden. Det smager umiddelbart en smule af minimalisme, men får liv af silkeblød animation, der specielt gør hovedfiguren til en fornøjelse at se kaste sig rundt. Resultatet er et originalt og virkelig smukt eventyr der bliver ved med at imponere på det grafiske plan, og forstår at udnytte sine originale ideer til fulde.

Outland

Outland forsøger ikke på noget tidspunkt at skjule sine inspirationskilder, og derfor vil du allerede inden for den første time nikke genkendende til flere af dets facetter, hvis du har din spilhistorie i orden. Styringen er knivskarp, og at sætte af fra væg til væg, eller gribe fat i en livreddende klippesats, føles på alle tidspunkter helt rigtigt. Ligeledes leverer kampsystemet også en smule dybde, men overkomplicerer aldrig med unødvendigt lange kombinationer.

Det er dog jagten på nye evner, der vil drive dig frem i Outland, og selv om der ikke er nogen tvivl om at der her er kigget på både Metroid og Castlevania-serierne, har Housesmarque tonet evne-jagten en smule ned. Udvalget af hemmeligheder er mere sparsomt, og som i de bedste af genrens spil bliver der givet god plads til at lære at udnytte de nyerhvervede evner fuldt ud, inden de kombineres med dem du allerede kender. For de mest eventyrlystne og Achievement-glade er der også blevet spredt nogle godt gemte dingenoter ud over hele spilverdenen, der ikke er essentielle for at gennemføre eventyret, men som vil åbne op for billeder af tilblivelsen af spillet, samt minimalt forbedrede evner.

Outland

Selv om her er draget så mange inspirationer fra andre spil, byder det finske eventyr dog også på noget nyt for genren, for Outland kan opleves sammen med en ven i co-op. Det kan ganske vist tydeligt mærkes, at hovedeventyret er lavet til én spiller, men det giver alligevel lidt ekstra at se to spillere, der febrilsk forsøger at farvekoodinere deres figurer for at følge med de fjendtlige projektilangreb. Vælger I at forsøge jer med co-op funktionen, vil I også støde på dedikerede co-op bonusmissioner, der fungerer langt bedre. Her er det kun den ene spiller, der i halvdelene af banen bestemmer over farvevalget for begge figurer, mens retten til den evne gives videre hvis man skulle nå langt nok. Og det kan lige omtrent være så svært, udfordrende og sjovt som det lyder.

Outland er et spil, der med det samme skiller sig ud fra mængden på de digitale tjenester hvor det kan købes. Det virker som om der er brugt langt flere kræfter og længere tid på at få hele oplevelsen til at hænge sammen, og det gør at det hurtigt kan blive svært at slippe. Jeg ville gerne have set større variation i de forskellige afsnit af spilverdenen, ligesom jeg også ville have ønsket af det var lykkes udvikleren af pace fordelingen af nye evner lige så mesterligt som i Metroid-serien. Det er også svært at slippe følelsen af at co-op funktionen i størstedelen af eventyret virker som om den er klistret på, og derfor engang i mellem føles unødvendig.

Selv med disse skavanker er Outland dog et af den slags spil, som alle med blot en smule kærlighed for platformsaction, originale ideer og heftige kampe med nogle af de bedste boss-fjender i lang tid, bør give en chance. Her bydes på et langt, udfordrende eventyr som endda vil tvinge dig til engang i mellem at stoppe op og overveje hvordan den næste udfordring skal overvindes. Mest af alt bydes her dog på et spil af en kvalitet vi kun sjældent oplever på de digitale download tjenester, og et spil som jeg allerede glæder mig til at gennemføre igen.

Outland
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Udfordrende. Lang spilletid. Utrolig præcis kontrol. Fantastiske boss-kampe. Originalt.
-
Co-op virker påklistret. Pacingen kunne have været bedre. Spilverdenen mangler en smule variation.
BETA +