Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

FIFA 12

Der er to nye funktioner, der har været fokus på i optakten til FIFAs udgivelse. Rivalen PES har atter delt vandene, og vi fik både vores tyske og norske kollegaer til at kigge på begge spil.

  • Tekst: Krisian Nymoen - GR NO

Lige så sikkert som efteråret, dukker årets udgaver af fodboldspillene FIFA og Pro Evolution Soccer op på denne tid af året. FIFA 12 er et af de bedre fodboldspil, jeg har spillet, og det siger en del, eftersom jeg glad kan omtale mig selv som mangeårig fan af fodboldspil generelt, og særligt af PES-serien.

EA Sports har virkelig formået at lave et fodboldspil, der er inkluderende, engagerende og som samtidig indeholder masser af dybde. Det er både let at lære og udfordrende at meste, hvilket er utroligt positive egenskaber for et spil.

FIFA 12 er på ingen måder et perfekt spil. Det brillerer med så troværdige situationer, at man kun kan smile, samtidigt med at man også kan opleve situationer, der virker helt komiske, hvor spillere snubler og falder i klynger. Ren Benny Hill.

FIFA 12

Disse ting sker på grund af det nye kontaktsystem, Player Impact Engine, der er den største nyhed i FIFA 12. Jeg elsker dette nye system, som virkelig gør at FIFA 12 føles frisk og nyt, på godt og ondt.

Med ondt mener jeg inkonsekvente dommerafgørelser og situationer, der minder mere om slapstick-humor end fodbold, hvor spillere snubler over hinanden og kan ende i bunker af arme og ben, hvilket naturligvis sætter en dæmper på oplevelsen. Men jeg tilgiver alligevel fejlene, eftersom jeg ikke ville undvære al det positive, det nye system fører med sig.

For i FIFA 12 finder jeg noget, jeg altid har savnet i serien, nemlig dynamik. For første gang føler jeg at dynamikken virkelig stemmer både i forsvar og angreb. Tilbagemeldingen, jeg får fra skærmen, virker så overbevisende at jeg virkelig bliver suget ind i foldboldkampen.

Det føles ikke som en gimmick, men i stedet som et system, der gør alle duellerne mere interessante, driblemanøvrerne mere præcise og selve boldberøringerne mere naturtro. Jeg er fuldstændig klar over, at der altid har været dynamik i FIFA-serien, men ikke på dette niveau.

FIFA 12

Finmotorikken er vigtigere end nogensinde. Skal du drible dig forbi en spiller, handler det i større grad om at beregne boldens berøring og afstand fra fødderne, såvel som retningen du vender mod. Meget handler om god vurdering af fart, balance, boldposition og retning, ved at du benytter følsomheden i den analoge styrepind - og styringen fungerer godt.

Forsvarsspillet kræver væsentlig mere præcision end tidligere. Løber du ind i angrebsspilleren, er der store muligheder for at du løber modstanderen over ende, eller giver ham et skub der fører til at dommeren fløjter frispark. Er retning og hastighed ikke superpræcis ved glidende tacklinger, er der stor fare for at angrebsspilleren ganske enkelt undviger, og fortsætter med at føre bolden frem - ofte med overbevisende og herlige animationer.

Den kunstige intelligens i forsvaret gør et godt arbejde med at markere spillere, som sætter i løb, dække løbemuligheder ved kontraangreb og holder godt øje med pladsen bag sig. Til tider lidt for godt. For nogle gange er de mere optagede af hvad spilleren, der er sat i løb foretager sig, fremfor at angribe spilleren med bolden. Heldigvis kan man udnytte dette ved at holde igen med pasningen og selv føre bolden frem, men jeg ville alligevel ønske, at der var mere kontrol over pasningssystemet, så jeg kunne ramme den medspiller, jeg ville.

FIFA 12

Pasningssystemet er stramt og responsivt, men til tider bliver pasningerne slappe, selvom de er godt sat. Det er lidt ubalanceret i forhold til konkurrenten PES 2012, der har et pasningssystem som lader dig sende afleveringer af sted med en helt anden træfsikkerhed og hastighed end i FIFA 12. Dette er efter min mening spillets svageste kort, men vi skal heller ikke glemme justeringsmulighederne, hvor man kan indstille graden af automatik i boldvekslingerne.

Alligevel er det FIFA 12, der har grebet mig i år. Det har fornyet sig nok til at jeg roligt kan forsvare et køb, selv om du allerede har sidste års udgave på hylden. Det har taget det nødvendige skridt videre, så det føles som om man spiller noget nyt og friskt.

Det føles nemlig som om man spiller fodbold med FIFA 12. De små detaljer, der udspiller sig på banen, er til tider så autentiske at det er let at lade sig rive med. Det ser vanvittigt flot ud med knivskarp og farverig grafik, og det skader på ingen måde at billedopdateringen er jævn.

FIFA 12

FIFA 12 er et spil, der er let at lære men svært at mestre. Det er et spil, der fungerer lige så godt alene som i selskab med gode venner. Med det nye kontaktsystem kan der til tider opstå nogle underlige situationer, men til trods for dette fungerer det glimrende. EA Sports er på rette vej med FIFA 12, der føles både friskt og forbedret. Det er utrolig engagerende, og jeg kan klart anbefale FIFA 12 til alle, der er på udkig efter et godt sportsspil - også indehavere af FIFA 11.

FIFA 12
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Overbevisende dynamik, nyt kontaktsystem, let at lære, svært at mestre, autentisk grafik og stemning, licenser
-
Mærkelige dommerafgørelser, det nye fysiksystem er ikke fejlfrit, lidt slapt pasningssystem

Et andet syn

David Moschini - GR DE

To ting er væsentlige i år. For det første er her et nyt fysiksystem, og for det andet er her noget, der kaldes tactical defending. Takket være Impact-motoren kommer fodbolds fysikalitet nu fuldt til udtryk, og den nye motor gør et godt arbejde, da kollisioner og situationer på banen ser meget realistiske ud.

En situation, hvor en spiller kravlede op på ryggen af en modstander, var så spektakulær, at jeg genså replayet af den igen og igen. Kun ved sjældne lejligheder har motoren produceret nogle underlige situationer, nogle små stykker ubevidst komik. Og nogle gange er situationer, hvor der skulle være dømt frispark, ikke blevet dømt korrekt, hvilket kan føre til frustrationer.

En anden nyskabelse i spilmotoren er realistiske skader. Det er en fin feature, men spillerne bliver skadet alt for ofte, og det kommer især til udtryk i multiplayer-kampe. Under en af mine sessioner var der mindst én skade per hold per kamp. Ting som brækkede ribben og sprængte korsbånd. Og det var ikke fordi vi spillede særligt voldsomt, heller. Måske er dette et område, hvor EA skulle have finjusteret tingene lidt mere.

Det nye taktiske forsvar er ved første øjekast et interessant tilbud, og tutorialen får det til at se ganske simpelt og effektivt ud. Det er sjovt, eftersom det modsiger alt hvad vi har lært om at forsvare i sportsspil førhen.

Ved at trykke en "passiv" kommando, vil din spiller fokusere på manden med bolden og holde ham på en konstant afstand af omkring to meter, hvilket er glimrende til at spærre for pasninger. Med skulderknappen kan du kalde efter opbakningen. Skydeknappen lader dig udfordre og forsøge at tage bolden, men det kræver timing.

I modsætning til hvad tutorialen viser, bliver det hurtigt ganske kompliceret. Ikke nok med at det er kedsommeligt at vente på det perfekte øjeblik til at snuppe bolden, men selv om du timer det rigtigt, ender du ikke altid med bolden. Dygtige tekniske spillere formåede at undgå mine forsøg med stor elegance.

Efter adskillige kampe på den gennemsnitlige sværhedsgrad, tabte jeg stadig fem til syv af disse dueller per kamp. Det er måske godt nok mod et stærkt hold, men stadig lidt for meget til min smag. Heldigvis kan du slå det taktiske forsvar fra i indstillingerne og bruge det klassiske forsvar. Funktionen er i sig selv ikke nogen dårlig ide, og det tilføjer en god del simulation til spillet. Men jeg tvivler på at spillerne vil være glade for den.

FIFA 12 ser fint ud på den visuelle side. Stadionerne er genskabt flot, og publikum er så levende som du har set i noget fodboldspil. Animationerne er også fremragende, og med hjælp fra det nye fysiksystem er spillets udseende væsentligt forbedret. Spiller-modellene er til gengæld en helt anden snak.

De ligner livløse dukker, der sidder fast i deres grimme, formløse skind. Selv deres ansigtsudtryk er forstyrrende at se på. De ligner de er blevet besat, og venter på en excorcist.

På lydsiden er FIFA 12 på toppen. Der er en fantastisk atmosfære på stadionerne, der til tider giver gåsehud, og det gælder især publikums sange. Tv-transmissioner formår slet ikke at viderebringe stemningen på denne måde. Soundtracket er hæderligt, men mangler lige lidt ekstra krydderi, men det er mest af alt en smagssag.

Overordnet føles FIFA 12 lidt langsommere og tungere end sin forgænger. Spillerne bruger ofte for meget tid med bolden, hvilket gør et hurtigt pasningsspil svært at opnå, hvilket videre fører til irriterende situationer og boldtab. Spillets tempo bliver yderligere kompliceret af det faktum, at du enten er nødt til at lave hurtige men svage pasninger, eller holde bolden nede for at lave hårdere bolde. Den nye afstandsmåler hjælper heller ikke.

Men selv hvis FIFA 12 føles lidt tungere end sin forgænger, er det stadig et godt spil, der flot portrætterer fodbold. Den frihed, det giver dig omkring håndtering af bolden, er et af dets bedste aspekter, og det samme gælder valgmulighederne for assistance spillet skal give med skud og pasninger. EA Sports har måske brugt lidt for mange store ord omkring denne udgivelse i forhold til hvad de har leveret, men FIFA 12 er stadig et solidt udspil.

8/10

Brugeranmeldelser

  • wampire800
    Så er EA ude med et nyt bud på verdens bedste fodboldspil, og selvfølgelig lever de op til forventningerne, med at være de bedste. Konkurrencen... 8/10
  • Daruplund
    FIFA 12 FIFA 12 er sidste nye skud på en uendelig række af EA sports fodboldspil. Mange anmeldelser fokuserer meget på hvad der er nyt i forhold... 9/10
BETA +