SHADOWGUN

Gears of War klones til de håndholdte formater. I første omgang er det iOS og senere på året Android. Lee greb sin iPad 2 og spillede.

• Tekst: Lee West

I fremtiden er universet befolket af 98% testosteronfyldte macho-røve der konstant spytter god mandehørmende humor af sted, mens blodet flyder. Musklerne er store og våbnene er endnu større. Omgivelserne er gråbrune og udstyret minder mest af alt om et gammeldags damplokomotiv. Til gengæld er der laser og grådighed som aldrig før.

Sådan er virkeligheden ifølge Gears of War og en lang række andre skydespil på markedet. Unreal-motoren bærer øjensynligt en del af skylden. Unity er dog den store konkurrent på iOS-formatet, og det er forståeligt. For hvor der ikke er sket meget på den mobile Unreal-front siden Epics glorificerede rollespilsudgave af Fruit Ninja, Infinity Blade, er Unity-motoren vært for nogle af de mest imponerende tekniske landvindinger på iPhone og iPad. Shadowgun er ingen undtagelse.

Shadowgun

Året er 2350 og verdens regeringer er erstattet af grådige virksomheder. Toltech Enterprises har taget kontrol med 75% af universets opdagede ressourcer, og som datidens Sorte Riddere er der en ny slags skyggekrigere til leje for højeste bud. Ganske passende kaldes disse Shadowguns. John Dale er en af disse, og efter en ret hård medfart er han nu parat til at indkassere dagens dusør. Det vil sige så snart han har klaret jobbet, der involverer en gal videnskabsmand og hans lige så gale kreationer.

På ni baner skal man tage kampen op i bedste Gears of War-stil, inden den endelige drønsvære kamp udspilles (en som jeg ganske enkelt efter flere timer endnu ikke har slået på selv den mellemste sværhedsgrad). Unity-motoren arbejder på højtryk, og mens der ganske rigtigt er gråbrune industrielle omgivelser, er de ofte badet i utroligt flotte neonfarver.

ShadowgunShadowgun

Shadowgun er et teknisk mesterværk, og med tanke på at Infinity Blade fik kastet et solidt 9-tal i nakken da det udkom, kan man undres over det lavere 8-tal på denne titel. Sandheden er at Shadowgun er bedre, men at der på bare et år er sket så pokkers meget på iOS-formatet, at de titler, der sidste år fik topkarakterer, i dag ville ende en karakter eller to lavere. Det er ikke usædvanligt at forvente en "ægte" konsoloplevelse. Og så er der lige Shadowguns store problem. Det crasher ofte. Udvikleren er opmærksom og på vej med en patch, men indtil da må man leve med at skulle genstarte fra sidste checkpoint en håndfuld gange på de fem timer eventyret tager. Opdatering: crash-problemerne er nu rettet med en patch

Shadowgun

Det, sammen med et lidt bøvlet våbenvalgssystem, er så også stort set den eneste alvorlige kritik, man kan sende efter Madfingers fantastiske tredjepersonsskyder. Om du finder det for repetitivt at skyde fjender, flytte dimser og skyde endnu flere fjender, skal jeg ikke kunne sige. Jeg var personligt grebet fra start til slut.

Styringen er også eksemplarisk. Du kan justere hvordan det virtuelle pad fungerer, bestemme knappernes placeringer og rette på følsomheden. Der er et velfungerende cover-system, gode bosskampe, en håndfuld fjendetyper og virkeligt god udnyttelse af lokationerne.

ShadowgunShadowgun

Banerne består typisk af en række fjender, der skal pløkkes af din bazooka, granatkaster, shotgun eller dit maskingevær. Så er der lidt kontakter der skal trykkes på, eller nogle terminaler der skal hackes ved hjælp af et simpelt Simon-Says-minispil. Og når det er lige ved at blive for ensformigt blandes posen med en fantasifuld miniboss. Udover de tre sværhedsgrader til at forlænge spilletiden er der også skjulte Gears Shadowgun-symboler, der kan samles for at låse op for artwork og bonusinfo.

Det er imponerende hvor meget der kan hives ud af de små (og større) håndholdte, og Unity-produktionen har netop rykket grænsen yderligere. Savner du et spil som Gears of War i håndholdt format, bør du kigge i retning af Madfingers fantastiske Shadowgun. Til en tiendedel af prisen på Epics klassiker er det ganske let at anbefale et køb.

Shadowgun
8 / 10
+