Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

FORZA MOTORSPORT 4

Turn 10 er endelig klar med en efterfølger til det eminente Forza 3 og lover denne gang levere det mest fuldendte bilspil til dato. Vi har testet alle aspekter af Forza Motorsport 4. Læs anmeldelsen lige her...


Den potentielt smukkeste racerbane, der nogensinde er skabt, findes ikke i virkeligheden. Med sine 4.8 kilometers asfalt indhyllet i et konstant efterår, med trækronernes brune og gule blade hængende over hvert et sving, burde Maple Valley ikke være en kampplads for benzinslugende racerbiler. Fra førersædet af min Plymouth Barracuda 426 Hemi er banens skønhed dog nærmest ubegribelig, og det på trods af maskingeværssalverne, der kommer fra den enorme syvliters V8 under motorhjelmen.

Jeg må hive i både rat og gearstang for at holde det firhjulede monster på banen, og det er kun på langsiderne at vi begge to synes at være enige om hvor vi skal hen. Der er tydeligvis sket meget med racerbiler siden Barracudaen første gang forlod fabrikken for 43 år siden. Selvom jeg har garagen fyldt med alt fra en Nissan GT-R til en Lotus Exige og en specialproduceret Mercedes SLR, er det dog denne dag blandingen af gammeldags V8-kraft og det evige forårs skønhed, der efterlader mig med et fjoget smil på læberne.

Forza Motorsport 4
Banernes detaljer er denne gang mange flere, hvilket gør dem mere livagtige at køre på.
Dette er en annonce:

Jeg er den slags person, som gerne fordyber mig i historien om Frank Williams og hans Formel 1-hold, som gerne læser om John Delorean og hans ideologier om det at designe en muskelbil, og som glæder sig til en dag at have en gammel Mustang holdende i garagen som jeg kan reparere lidt på. Jeg er med andre ord vild med biler og bilkultur, og det er Forza 4 også.

Fra første gang spillet toner frem på skærmen, bliver man budt velkommen simple menuer og en behagelig fortællerstemme, der inden længe gør det klart, at de tilsammen er der for at gøre dit liv så let som muligt, og lade dig fokusere på banetid i dine drømmebiler.

Dette er en annonce:

Som i forgængeren gøres der igen brug af et intro-ræs, der giver dig en følelse for spillet, inden du får frihed til at bestemme over din fremtid som racerkører. Det er en snedig måde at lade alle få en prøvesmag på den nye bilfysik, og samtidigt også vurdere om dit temperament mest er til arkaderæs eller noget der i højere grad minder om simulation.

Forza Motorsport 4
Lyset er en af de største grafiske forbedringer i det nye spil, men er dog til tider en smule overdrevet.

Med en næsten tom pengepung introduceres man for den nye karrieredel, hvor tophastighederne er lave og præmiesummerne fra start synes mikroskopiske. Turn 10 forventer denne gang en smule mere dedikation og tålmodighed fra sit publikum, og har derfor skruet betydeligt ned for antallet af credits og værdien af de biler, man vinder som præmier. Det betyder, at der skal køres flere kilometer end tidligere for at få adgang til drømmebilerne, hvilket dog også indirekte lader dig finpudse de evner, der skal til for at kontrollere fartøjerne i millionklassen.

Et par nye ideer er blevet tilføjet karrieren, og således skal man denne gang avancere gennem forskellige divisioner, der naturligvis kontinuerligt bliver mere udfordrende og byder på flere baner. Ruten gennem divisionerne er forudplanlagt, men hver bane tilbyder tre forskellige ræs der hver lokker med forskellige præmier til vinderen. Yderligere sørger spillet selv for at disse forskellige udfordringer passer til den bil du allerede har valgt, og du kan altså fokusere din spilletid omkring de biler du faktisk ønsker at køre i.

Forza Motorsport 4
Forza 4 er fyldt med lækre biler der dog denne gang kræver lidt mere ræs at anskaffe.

Diversiteten er denne gang også større i karriere-delen, og derfor vil man med jævne mellemrum blive tilbudt skæve udfordringer som at deltage i ræs med flere forskellige klasser biler på banen eller indgå i en biljagt ned af en bjergside. Hvis man ellers er fan af tv-showet, er de sjoveste udfordringer dog dem der er blevet lavet i samarbejde med Top Gear. Her er det muligt at vælte Bowling Pins på Top Gear-banen, forsøge sig med en omgangstid i en Kia cee'd i det velkendte "Star in a Reasonably Priced Car"-segment og endda spille Top Gear-bilfodbold sammen med vennerne online. Yderligere er det også muligt at teste sine egne biler på banen og altså på den måde føle sig som en deltager i showet. Belønningen er, uanset hvilket ræs man deltager i, credits og erfaringspoints som fordeles over to puljer - Driver Level (bedre biler) og Affinity Level (tilbud på ekstradele til det valgte bilmærke).

Klasseopdelingen af de mange biler udgøres igen af et pointsystem, der både er gennemskueligt og simpelt, men stadig lader dig nørkle med de mindste detaljer for at være så tæt på grænsen til den næste klasse som muligt. Således vil en bil i S-klassen eksempelvis rangere mellem 601 og 700 points, og enhver overskridelse af disse resultere i at bilen rykker til den næste klasse. Den letteste måde at sørge for, at bilen ligger sig op af grænsen, er at gøre brug af den automatiske "Autotune"-funktion, men resultaterne vil ofte være langt bedre hvis du selv vælger komponenterne, samt hvordan de skal sættes op.

Opsætningen af din bil vil tydeligt kunne mærkes på banen hvis du ønsker det. Via et stort antal af forskellige muligheder er det nemlig muligt at sætte oplevelsen op, lige som du ønsker det. For mit vedkommende betyder det ingen traction-control, realistisk skademodel og manuelt gear, men hvis det alt sammen lyder skræmmende, kan du ånde roligt op ved tanken om at andre indstillinger nærmest kan forvandle det hele til ren arkaderæs. Dog bør du holde dig det for hovedet, at færre automatiske hjælpemidler også betyder flere credits på kontoen.

Forza Motorsport 4
Der bydes på et mere diverst udvalg af baner der på bedste vis demonstrerer den forbedrede grafik.

Gennem rattet og pedalerne er det med det samme tydeligt at der er sket forbedringer i bilfysikken siden sidst, hvilket i særdeleshed vil kunne mærkes hvis du selv har forsøgt at pille ved tuningen. For mange hestekræfter i forhold til downforce bliver straffet med en køreoplevelse, der virker som en tikkende bombe, hvor ethvert tryk på speederen skal være nøje afmålt.

Selv min gamle favorit-kombination af en Lotus Exige og den smukke Rally De Positano-bjergbane kan blive til et mareridt, hvis bilen bliver ved med at overstyre, fordi balancen ikke er tunet ordentligt. Alle disse detaljer vil naturligvis også kunne mærkes gennem standard-controlleren, men Turn 10 har igen gjort styringen med rat og pedal så god og præcis, at enhver der har tænkt sig at fordybe sig i Forza 4 bør investere i en sådan opsætning. Skulle du have et Kinect-kamera tilgængelig, bør du også huske at benytte dig af muligheden hvor kameraet følger dit hoved. Det kræver lidt finindstilling, men oplevelsen af naturligt at kunne kigge i spejlene under løbet giver et overraskende betydningsfuldt plus til oplevelsen af rent faktisk at sidde i bilen.

Hvis du virkelig har sat dig for at nyde hele oplevelsen bør du også sørge for at du har indstillet fladskærmens farver rigtigt, samt skruet op for surround-systemet, for udvikleren har skubbet endnu mere til de grafiske og lydmæssige detaljer i denne omgang. Det er i særdeleshed en langt mere naturlig lyssætning, der denne gang får det hele til at fremstå langt mere realistisk end tidligere, og imponerer ved at frembringe ganske forskellige versioner af de samme baner, alt efter hvilket tidspunkt på dagen man kører på dem. Lyden er dog den virkelige stjerne, og for en gang skyld er her tale om et bilspil helt uden støvsugerlyd, og med et soundtrack af realistiske motorlyde ligeså bredt som dets sortiment af forskellige biler.

Forza Motorsport 4
Autovista byder på de flotteste bilmodeller til dato i noget spil - lad os køre i dem på Xbox 720!

Den forbedrede bilfysik, grafik og lyd undskylder dog desværre ikke den mangelfulde kunstige intelligens, som er den helt store synder hvis du vælger at spille alene. Intelligente forsøg på overhalinger og forsvar af positioner er en mangelvare, og i stedet er vi her igen tilbage til virtuelle modstandere som tydeligvis har det bedst med at holde sig til en usynlig ideallinje. Modstanderne laver dog stadig fejl - nogen gange kører de faktisk på katastrofal vis af banen, men det er slet ikke godt nok til at give ligeså virkelighedstro løb som i eksempelvis Codemasters' F1 2011.

Hvis du bliver træt af at konkurrere mod de virtuelle modstandere, kan du dog glæde dig over at Forza Motorsport 4 er fyldt til randen med andet indhold. Free Play lader dig eksempelvis selv vælge bil og bane uanset om du har låst op for dem i karriere-delen, men det er dog med tilføjelsen af Autovista og forbedrede multiplayer-muligheder, at spillet for alvor distancerer sig fra konkurrenterne.

Forza Motorsport 4
Forza 4 er rigtig godt hvis du spiller alene men suverænt hvis ynder at ræse online.

I Autovista har du således mulighed for at nærstudere en bil i et fremvisningsrum, og altså både åbne for motorhjelmen, tjekke opsætningen eller sætte dig ind i selv bilen. Sjovest er det hvis du vælger at bruge Kinect, hvor man ved at læne dig frem og fra side til side, kan bevæge sig rundt om bilen og endda tage fat i dørene eller trykke på knapperne i bilen. Fordi konsollen kun skal bekymre sig om denne ene bilmodel, bydes her ganske simpelt på den flotteste fremstilling af en bil i et spil nogensinde, og hvis dette er et pejlemærke for hvor vi bevæger os hen i fremtiden kan vi godt begynde at glæde os. Bedre bliver hele oplevelsen af at Jeremy Clarkson har brugt sit utrolige talent til at indtale sine beskrivelser af bilerne, og ærgerligt er det faktisk kun at man skal låse op for bilerne i Autovista.

Multiplayer har uden tvivl fungeret som det bedste og mest komplette element af de forrige kapitler i Forza Motorsport-serien, og her ændrer intet sig heldigvis med afsnit fire. Ikke kun har man denne gang udvidet mulighederne for at lade brugerne sammensætte sine egne drømmeræs, men har også gjort det langt mere tilgængeligt og tilføjet flere muligheder for at dele hele herligheden med andre.

I de såkaldte Car Clubs kan man således slå sig sammen med andre i en slags klan, hvor ens egne biler kan vises frem og endda udlånes til de andre medlemmer - som incitament er der endda en lille credit bonus for at gøre det. Rival-muligheden lader dig konkurrere mod dine venners bedste tider i et utal af forskellige udfordringer der strækker sig over alt lige fra omgangstider til drift, Auto Cross og meget mere - man fristes konstant til at se om man stadig har sine førstepladser.

Forza Motorsport 4
Mulighederne for at udsmykke sine biler og dele dem med andre er denne gang kraftigt forbedret.

Fra den såkaldte "Storefront" er det mulig at købe sig til andre brugeres tuning-opsætninger af individuelle biler, ligesom det også er muligt at købe decals og hele grafiske designs. Udsmykningen af bilerne og værktøjerne hertil har altid været en stor del af Forza-serien, og at dømme ud fra det store udbud der allerede findes nu, på trods af at det kun er spilskribenter, der har haft adgang til spillet, ser dette igen ud til at blive et enormt aspekt for dem, der har lyst til at bruge tiden på det.

I "Auction House" er det ganske som forventet muligt at købe toptunede, smukt udsmykkede fartøjer fra andre brugere via et lettilgængeligt system. Hvis du har nok penge på kontoen, skal der ikke meget mere end et par kliks til før du har drømmebilen holdende i garagen, og Turn 10 viser med stor selvsikkerhed hvordan den slags skal gøres på konsol.

Mulighederne er også mange, når det gælder hvordan du ønsker dine ræs skal foregå med vennerne, og som tidligere er det muligt at indstille stort set enhver detalje. Således kan du eksempelvis bestemme hvilken slags chassis, træk og gear-type hvert løb skal foregå med, samtidigt med at overordnede regler som bilklasse, synspunkt og traction-control naturligvis også lader sig kontrollere.

Forza Motorsport 4 byder på genrens mest komplette helhedsoplevelse til dato, og når det er bedst føles det som at være deltager i et godt afsnit af Top Gear, hvilket naturligvis hjælpes godt på vej af Jeremy Clarksons unikke beskrivelser i Autovista-delen. Det emmer af kærlighed til motorsport og bilkultur, og viser samtidigt overskud nok til at fokusere på at give dig den mest lettilgængelige adgang til at opleve dine drømmebiler på verdens smukkeste og mest udfordrende racerbaner. Her favnes bredt nok til at både arkadetrafikanter med konstant tryk på speederpedalen og simulations-feinsmeckere kan være med, og Forza 4 sætter sig endegyldigt på genrens trone.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Utroligt tilgængeligt, smuk grafik, motorlyd for alle pengene, genrens bedste online-muligheder, fremragende bilfysik
-
For dårlig kunstig intelligens, baggrundsmusikken i løbene er hæslig
Dette er en annonce:
BETA +