007 James Bond: Everything or Nothing er på gaden d. 27. februar til Xbox og PlayStation 2
Se vores video-anmeldelse af 007 James Bond: Everything or Nothing lige her
Kække James Bond har efterhånden lagt sit gode navn og rygte til en broget række af spiltitler. Disse har rangeret fra det fremragende Goldeneye til det det mindre imponerende Agent Under Fire. Nu har Electronic Arts hejst alle flag og stævner ud med mottoet: "Større er bedre". I skyggen af en række mindre succesfulde produktioner fra Hollywood satser de på at vise, hvad agenten med ret til at dræbe virkelig formår. De store kanoner er kørt i stilling og affyrer et imponerende væld af overlegne produktionskvaliteter. Dette er på mange områder den cinematiske oplevelse, som man har hungret efter i biografens mulm og mørke.
Væk er den tidligere fokus på førstepersons-herligheder, som Goldeneye i sin tid lagde grundstenene til. Nu tjener man i stedet hendes majestæt fra en tredjepersons-synsvinkel, hvilket leder tankerne over mod Solid Snake og Sam Fisher - også gameplaymæssigt. Hestekræfterne leveres fra et væld af intense skydesekvenser, opskruede biljagter og spændende himstregimser. Efter en eksplosiv åbningssekvens, hvor de første spæde trin trædes ind i det nye koncept, bevæger man sig ud i 24 baner af ægte Bond-kvalitet. Manuskriptforfatter Bruce Feirstein, der blandt andet har stået bag Tomorrow Never Dies, sætter et passende miljø med tilhørende magtgal modstander. Pierce Brosnann, Shannon Elizabeth, Heidi Klum, Willem Dafoe og John Cleese er blot nogle af de store navne, som låner såvel udseende som stemme til begivenhederne. Når Mya samtidigt står for det unikke titelnummer, får man den helt rigtige stemning.
Med Willem Dafoe som den ultimative modstander Nicolai Diavolo, sendes man på globetrotter-tur gennem verdens støvede hjørner. Kongernes Dal i Ægypten, Bjergsider i Peru og Ruslands Røde Plads er nogle af de områder, som må betrædes, inden man endeligt kan optrævle de diabolske planer. Fra første øjeblik er man involveret i hektiske skududvekslinger, som kræver, at man benytter omgivelserne. Vælger man blot at løbe, skydende vildt omkring sig, så vil man få et hurtigt endeligt. Gameplayet er i højere grad lagt an på at læne sig op ad hjørner og vente på det rigtige øjeblik, inden man tømmer sit magasin mod fjenderne. Systemet er ganske genialt skruet sammen og kombinerer auto-lock med præcision. Når man har låst sit mål fast, kan man nemlig efterfølgende manuelt flytte rundt på en prik, som indikerer, hvor man vil skyde. Hermed kan man få ram på de folk, der gemmer sig bag barrierer. Konceptet giver såvel mulighed for eksplosive skudvekslinger som længere opgør.
For at holde den cinematiske stil kørende, er Everything or Nothing spækket med triggere og prædefinerede sekvenser. Det er selvfølgelig med til at skabe en blændende helhed, men giver samtidigt også lidt småproblemer. Et eksempel herpå er i starten, hvor man skal igennem en gruppe skydende bøller for at smide en bombe ned i en skorsten. Her bør man principielt bruge tid på at snige sig rundt og ondulere fjenderne i intens ildkamp. Alternativt kan man dog bare suse forbi modstanderne og dermed aktivere den næste lille mellemsekvens. Desuden betyder alle disse sekvenser, at det godt kan være en pine at skulle genspille baner. Heldigvis er der indføjet en anelse stokastisk opførsel til fjenderne, så de ikke konstant dukker op samme steder.
Everything or Nothing er utroligt velproduceret. Grafikken er på mange punkter sublim, og man må beundre den detaljerige karaktermodellering - Pierce Brosnan har aldrig set bedre ud. Skærmen er et konstant oplyst skue, mens flammende eksplosioner breder deres partikelrige favn ud mod vores hovedperson. Varierede, farverige baggrunde og et stabilt flydende tempo underbygger illusionen. Lydsiden er ligeledes glimrende - lige fra den unikke musik til skuespillernes professionelle dialoger. Sværhedsgraden er lagt på et tilpas højt niveau, som holder spillet udfordrende uden at være uretfærdigt. Sammen med en række unikke og glimrende co op-missioner er det med til at holde levetiden på et overraskende højt niveau.
Man ser ofte kritik af såvel licenser som af Electronic Arts endeløse række af franchises. Everything or Nothing er et fremragende bevis på, at talenterne rækker til langt mere end fantasiløse opdateringer. Vel er der draget inspiration fra en række af tidens mere populære titler, men EA formår at samle det hele i en glimrende hybrid. Det her er forrygende underholdning for alle, og fans af Bond samt casual gamers kan godt tillægge en enkelt pind til karakteren.