2006 FIFA World Cup

2006 FIFA World Cup

Så er der sat vand over til VM i fodbold på Sonys håndholdte. Carsten har snørret støvlerne og indtaget grønsværen...

Aviserne er ved at flyde over med stof. De fleste TV-kanaler har lagt om på deres normale sendeflade, så selv den allervigtigste børneudsendelse må vige pladsen for endnu en fodboldkamp. Jeg er bare ikke helt kommet mig over, at de danske farver ikke er repræsenteret ved VM. Så jeg er endt med at ty til kunstige stimulanser, så Danmark kan nå helskindet frem til de afgørende kampe.

Så mens mine medpassagerer i bussen har siddet dybt begravet i avisernes udlægning af tysk fedtspil, svensk frustrationer mod Trinidad & Tobago og fransk middelmådighed har jeg via min hårdtprøvede PSP forsøgt at skrive fodboldhistorien om. Og det har faktisk været så medrivende, at jeg et par gange har glemt at trykke på knappen for at komme af ved det rigtige stoppested.

Som en selvfølge startede jeg med at vælge Danmark som favorithold. For ikke at blive ydmyget fra start valgte jeg dernæst en venskabskamp mod upåagtede Albanien. Hvor indpakning og manual lægger op til realistiske gengivelser af VM-turneringens stadions, må jeg derfor ’nøjes’ med et lidt anonymt stadion, der med lidt go’ vilje ka’ siges at ligne Parken. Til gengæld er stadion pakket til sidste ståplads, og publikum råder tilsyneladende over uanede reserver af konfetti, fyrværkeri, bannere osv. Stemningen er med andre ord lidt vel overdrevet - for en træningskamp, altså.

Til gengæld fejl støder jeg ikke på nævneværdige problemer, da kampen bliver fløjtet i gang. Jeg forsøger først og fremmest at få fat på tacklinger og afleveringer og bliver faktisk glædeligt overrasket over, hvor let og flydende jeg kan gennemføre det første angreb i det albanske målfelt. Den aktive spiller er markeret med en gul pil og selv om jeg nogle gange har brug for at aflevere til en spiller uden for det afsnit af banen, der bliver vist på skærmen, er det kun min egen fummelfingrede udførelse af det afgørende skud på mål, der ender med at sende bolden et par meter ved siden af.

På midtbanen bliver jeg overrumplet af et glimrende samspil mellem 3 albanske angribere - og snart er det danske forsvar i knibe. Desuden har jeg på fornemmelsen, at jeg i kampens hede har fået skruet helt ned for lysstyrken. For spillerne tumler rundt i noget, der ligner halvmørke. Det går dog hurtigt op for mig, at det er tribunen bag det danske mål, der kaster sin skygge ind over banen. Effekten er såmænd tænkt godt nok, men udførelsen er langt fra heldig.

Som spillets titel siger, får du mulighed for at spille VM-turneringen igennem, både med den faktiske og med enhver tænkelig anden gruppesammensætning med de 32 hold, der rent faktisk har kvalificeret sig. Dertil kommer, at du kan starte fra bunden med et af de andre 95 hold i spillet, som ikke kvalificerede sig. Det er sjovt - men selvfølgelig ikke særligt realistisk ... - at lade Oceanien spille mod Brasilien. Desværre begrænser mine muligheder for at udvikle mit hold sig til at skifte lidt ud i holdopstillingen ud fra en bruttotrup.

Global Challenge findes også i PSP-udgaven, og endda med endnu flere situationer fra klassiske kampe. Du skal nu sørge for, at vende et truende nederlag til sejre, at være i boldbesiddelse i en nærmere angivet procentdel af kampen, at forhindre modstanderen i at få flere end det angivne antal skud mod mål osv. Udfordringerne er både sjove og spændende og har en passende stigende sværhedsgrad.

I takt med, at du vinder en regional kvalifikationsgruppe eller vinder verdensmesterskab med dit hold, bliver der åbnet for de goodies, som spillet gemmer på. Det kan være ekstra Adidas-bolde eller videoer med rundture på de officielle VM-stadions. Ikke særligt opsigtsvækkende og - mildt sagt - ikke særligt vedkommende for spillet. Faktisk kan de kulørte ekstra-bolde være irriterende i kamp - afhængigt af lys, skygge m.m. å stadion.

Til gengæld kan jeg som dansk fodboldtilhænger glæde mig over den ganske overbevisende lighed spiller på holdet har med de virkelige spillere. Gravesens skaldede isse er selvfølgelig let at gengive - men hans heftige temperament skinner igennem med fuld skrue i den cut-scene, der følger efter, når han er blevet tildelt en ’ostemad’ efter en lidt for grov tackling. Det trækker dog samtidig ned, at indlæsningstiderne er mere end frustrerende, lige som skiftet mellem normalt gameplay og de mange cut-scenes, sætter hastigheden mærkbart ned.

Jeg kunne såmænd fortsætte med at skrive op og ned af stolper om de tekniske finesser ved boldbehandling, tacklinger og så videre. Set fra min stol - hvor drenge- og ungdomsårenes udfoldelse på grønsværen efterhånden ligger indtil flere årtier tilbage i tiden, fungerer fodboldspillet i flot, flydende og ikke mindst medrivende. Ikke nævneværdig nytænkning, herregud, foldbold spilles jo i år stort set som det blev spillet, da forrige års aftapning af EA-fodboldspil blev udgivet. Så 2006 FIFA World Cup gør et godt, men alt andet lige ikke så langtidsholdbart indtryk.

2006 FIFA World Cup
2006 FIFA World Cup
2006 FIFA World Cup