Dansk
Gamereactor
previews
A Way Out

A Way Out

EA Originals kommer med endnu en original titel.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

For to år siden så vi en demo til noget der dengang hed Hazelight. Brothers: A Tale of Two Sons instruktør og skaber Josef Fares var til stede og annoncerede, at han har startet et nyt studie, der ville gå i gang med at skabe et nyt spil. Teaseren vi så dengang var kort. Man kunne hurtigt se to karakterer, der sad på et tog, som de efter sigende hoppede på mens det kørte. Hazelight endte med at være navnet på studiet og spillet vi så hedder A Way Out - et spil der udelukkende kan spilles to personer (både online og offline); "We did that trailer having just worked for three weeks" fortalte Fares os under dette års E3.

Under pressekonferencen blev vi introduceret til Vincent og Leo. Den umiddelbare umage duo, der finder hinanden i fængslet og som må arbejde sammen for at flygte. Efter at have set traileren kunne man sagtens tro, at dette handler om at flygte fra fængslet - men det er blot begyndelsen på eventyret. Præcis hvorfor den umage duo forbliver sammen - også efter fængslet er bag dem - er stadig et mysterium, og Fares er forsigtig med ikke at afsløre noget. Hvad det overordnede plot kommer til at handle om, må vi vente til udgivelsen med at finde ud af. Hvad der dog allerede er synligt, er, at Vincent og Leo har meget forskellige baggrunde og motivationer til at fortsætte eventyret, og det skaber et dynamisk forhold.

A Way Out

Da spillet skal spillet co-op, vil det ikke være muligt med den klassiske drop in/drop out-formel, men du kan vælge at spille offline på sofaen med en ven eller online. Uanset om det bliver lokalt eller online, så vil split screen altid være til stede, da det er vigtigt for historien, der fortælles, at begge spillere kender til begge perspektiver. Det er en beslutning, man meget hurtigt kan stille sig utilfreds med, men faktisk giver den konstante split screen noget unikt til spillet, du ikke finder andre steder. Og hvis du har brug for en mere klassisk multiplayer-oplevelse, så er Fares ret klar i spyttet: "If you want that sort of experience, play Destiny". Dette er ikke et spil der forsøger at ramme så bredt et publikum som muligt, og alene den tilgang til spiludvikling, gør A Way Out anderledes.

Dette er en annonce:

Fares viste en hospital sekvens frem på sin computer - sekvensen er stadig under udvikling - og deri fik begge spillere enkeltvis lov til at se hele skærmen. Først skulle Vincent flygte og derefter Leo. Og deres tur væk fra hospitalet med politiet i hælene ligner ikke hinanden - intet virker gentaget, intet virker som fyld og denne sekvens endte i en sidescrolling beat 'em up, hvilket kun sker den ene gang i spillet. Originalt og kreativt.

Bag lukkede døre hos EA Play fik vi lov til at prøve en kort demo, der fandt sted ved en tankstation. Tankstationen - kaldet Roy & Roger's - skal røves, fordi Vincent og Leo har brug for pengene. Problemet? De har kun én pistol, så spillerne skal vælge, hvem der holder den og hvordan de skal håndtere situationen. Leo foreslår den direkte vej, mens Vincent ønsker at tage en mere fornuftig rute. Vi valgte at give pistolen til Vincent og tage den langsomme med forsigtige fremgangsmåde. Du tænker måske her, at spillet er sat op omkring lignende valg, men det er ikke helt sandt. Spillet ønsker at give spillerne kontrollen, og selv om Vincent og Leo har forskellige personligheder, betyder det ikke, at der altid kun vil være to fremgangsmåder. Alt behøver ikke løbe efter planen, trods alt.

Leo og Vincent går ind på tankstationen. Vi taler med nogle kunder og kommer med små trusler til dem, så de forlader området - færre mennesker der kan ringe til politiet - vi sørger for strømmen ikke kommer hele vejen til telefonen, og langsomt er vi klar til næste skridt. Vi tager pistolen frem, starter røveriet og finder hurtigt ud af, at pengene er lukket inde i en boks i baglokalet. Leo er på den. Eller det troede vi, for lige da han går ind i baglokalet, bliver han angrebet af en anden medarbejder, hvilket tvinger Vincent til at løbe derud for at hjælpe. Det giver muligheden for den første ansatte - der nu ikke har en pistol i ansigtet - til at finde sit shotgun frem og derefter eskalerer situationen fuldstændig. Leo formår at flå hendes shotgun ud af hænderne på hende, men vi har ikke muligheden for at skyde hende. Dette er ikke et spil om to massemordere, og det er faktisk forfriskende, at historien har et lidt hårdere tag i dig, i stedet for at alt er muligt. Denne gang er der ikke et underligt misforhold mellem Vincent og Leo i cut-scenes og Vincent og Leo i gameplay. Historien dikterer, hvad du kan og ikke kan.

A Way Out
Dette er en annonce:

I løbet af vores tid med spillet, bliver Fares ved med at gentage til journalisterne i rummet, at ender spillet ikke med at blive en helt anderledes oplevelse end hvad vi har prøvet tidligere, så kan vi rejse til Sverige og "knock him out". Der er ingen tvivl om, at han stoler på dette spil. Og fra hvad vi har set i dag, så er der god grund til det. Han endte med at skrue overdrivelsen i vejret, ved at give os lov til at: "chop his leg off", så lad os bare sige: ja, Josef fares regner med vi får en anderledes oplevelse med A Way Out. Og det - mere end noget andet - gør os virkelig spændte på det færdige spil.

Relaterede tekster

A Way OutScore

A Way Out

ANMELDELSE. Skrevet af Mike Holmes

Co-op drømmen er endelig en realitet. Men som det ofte er tilfældet, formår virkeligheden ikke helt at leve op til det vi drømte om.



Indlæser mere indhold