Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Age of Mythology: Retold

Age of Mythology: Retold

En klassiker er blevet bragt til live på ny med smuk ny grafik, men der er desværre ikke noget nyt kampagneindhold.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Det er svært at tro, at det allerede er over 20 år siden, jeg spillede Age of Mythology for første gang tilbage i 2002. Jeg mindes med glæde de nordiske dværges søde udseende og stemmer samt det fremragende soundtrack, der passede perfekt til det mytologiske tema. Spol frem til 2024, og jeg har spillet en fornyet version, kaldet Age of Mythology: Retold, i den seneste uge. Da RTS-genren fortsætter med at udvikle sig, rejser denne genindspilning spørgsmålet: Er det bare sjovt for nostalgiens skyld, eller kan et spil fra begyndelsen af 2000'erne stadig holde stand på dagens marked?

Age of Mythology blev faktisk genudgivet i 2014 som Age of Mythology: Extended Edition. Selv den version er 10 år gammel i dag, så der er masser af plads til nye forbedringer. En af de mest åbenlyse forbedringer i Retold er den visuelle overhaling. Jeg sætter stor pris på den nye grafik, især når man zoomer ind for at se detaljerne i enheder og miljøer. Farverne er levende, og enhedernes animationer er flydende. Jeg synes især, at gudekræfterne er spændende at se, fx skovbrande, tornadoer og meteorregn, der styrter ned. Jeg nyder også kampe med Titans, da deres kraftige angreb sender store mængder enheder i alle retninger på komisk vis.

Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
Dette er en annonce:
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold

Opmærksomheden på detaljer strækker sig også til de mest almindelige enheder med smukt gengivne krigselefanter, fodsoldater, helte og mytiske væsner, der bringer mytologiens verden til live. Den måde, bygninger tager skade på, bidrager også til indlevelsen. Bygninger smuldrer faktisk smukt under angreb, hvor dele gradvist kollapser, og brande opstår, efterhånden som de tager mere skade.

Fra et gameplay-perspektiv bevarer Age of Mythology: Retold det klassiske gameplay fra Age of Empires-serien, samtidig med at det introducerer en række forbedringer. Kernen i spillet er at opbygge og styre sin civilisation, avancere gennem forskellige tidsaldre og vælge guder og mindre guder, der giver stærke kræfter. Spillerne skal samle ressourcer, konstruere bygninger og træne en blanding af menneskelige og mytiske enheder. Vellykkede kampe afhænger af brugen af helte, mytiske enheder og ødelæggende gudekræfter for at vende slagets gang.

For nyankomne byder Retold på en række interessante enheder med unik mekanik. Under alle menneskelige enheder, som spydmænd, kavaleri og bueskytter, ligger en sten-saks-papir-mekanik, men de mytiske og heroiske enheder samt gudekræfterne tilføjer ekstra lag af kompleksitet. Nogle af mine yndlingsenheder indtil videre er de egyptiske mumier, som forbander fjendtlige enheder og skaber mumie-håndlangere, når de dør, eller de gigantiske græske krabber, som svømmer smukt og er gode til at angribe skibe. Hver mytisk enhed bringer noget særligt til slagmarken, hvilket får hvert møde til at føles dynamisk og uforudsigeligt.

Dette er en annonce:

Introduktionen af genanvendelige gudekræfter er endnu en fremragende tilføjelse til spillet. Et af mine yndlingsaspekter ved Age of Empires-serien har altid været kampenes bølgegang, og disse genanvendelige gudekræfter tilføjer endnu et lag til den dynamik. Med evnen til at forvandle et fjendtligt angreb til en katastrofal fiasko er disse kræfter afgørende, når de bruges rigtigt. For eksempel er Zeus' lynkraft perfekt til øjeblikkeligt at eliminere et værdifuldt mål, mens en kombination af egyptiske gudekræfter kan binde en fjendtlig hær med slanger og mumier, der dukker op af jorden, så du kan udslette dem med kraftige meteorer.

Men mens andre dele af spillet har fået en betydelig opgradering, ser kampagnerne ud til at være en direkte kopi af det oprindelige spils missioner. For dem, der har spillet Age of Mythology: Extended Edition for nylig, kan dette være lidt af en skuffelse, hvis man er mere interesseret i singleplayer-indhold. Sammenligner man side om side, er missionerne præcis som før. Derudover virker de nye voiceovers dårligere end de originale. Jeg lagde mærke til, at de oprindelige stemmer havde et komisk præg, mens de nye stemmer er meget alvorlige uden nogen form for legesyge, hvilket helt klart får det til at føles som en nedgradering.

Jeg har også en blandet fornemmelse af styringen og brugergrænsefladen. På den ene side er der et fremragende nyt automatiseret system til indsamling af ressourcer. I stedet for at styre landsbyboerne manuelt, kan du vælge en forudindstilling for, hvad landsbyboerne skal fokusere på, fx ressourcer til at avancere til næste tidsalder. Selvom det på en måde er meget u-Age of Empires med sine detaljerede tidsindstillede byggeordrer, er det en god tilføjelse for nye spillere, der stadig er ved at lære, hvilke enheder der skal bygges og modarbejdes. Jeg er dog ikke sikker på, om det vil være tilgængeligt for onlinekampe.

På den anden side er der mindre ting, jeg ikke bryder mig om, fx at jeg ikke kan bestille et angrebstræk for min hær ved at klikke på et område på minikortet. Det tilføjer et unødvendigt ekstra trin, når jeg både skal koordinere et angreb og styre min base. Derudover mener jeg, at en fremtidig opdatering bør kopiere Age of Empires II: Definitive Edition's automatiske forslag til placering af nye gårde, da disse stadig skal placeres manuelt.

En anden kritisk bemærkning handler om pathfinding, som ikke altid fungerer optimalt. For eksempel har jeg haft landsbyboere, der ikke kunne finde byggepladsen til mit vidunder, når de kom direkte fra byens centrum. Jeg har også set nogle enheder sidde fast, når de stødte ind i høns. Problemer med pathfinding har været et af de største klagepunkter i Age of Empires, og det ser ud til, at der også skal arbejdes mere på at få styr på dette i Retold.

På trods af disse mindre irritationsmomenter er jeg virkelig positiv over for Age of Mythology: Retold. Jeg er glad for at se den nye nordiske gud Freyr tilføjet til spillet for mere variation, og jeg ser frem til tilføjelsen af andre civilisationer og guder, hvor kineserne allerede er bekræftet som den første kommende DLC, der er inkluderet i Premium Edition af spillet. Jeg kan også godt lide, at musikken i spillet er blevet lavet om, da den er vidunderlig at lytte til. Derudover bør den nye femte 'Wonder Age' tilføje spænding til længere multiplayer-kampe, da den giver rabatter på gudekræfter og genanvendelige Titan-porte, der kræver en stor investering.

Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold
Age of Mythology: RetoldAge of Mythology: Retold

For at vende tilbage til spørgsmålet om, hvorvidt dette spil kan måle sig med nutidens strategispil, er jeg ret sikker på, at selv nye spillere kan sætte pris på det solide gameplay, som Age of Mythology: Retold tilbyder. Der er en fantastisk kombination af grafik, interessante omgivelser og klassisk gameplay. Selv om gudekræfterne og titanerne kan ruske op i en kamp, tror jeg ikke, at de hurtigt vil føles uretfærdige. Jeg sætter også pris på fraværet af landemærker som i Age of Empires IV, for her betyder det ikke, at spillet er slut, hvis man mister en base.

Konklusionen er, at jeg har nydt træfningerne, og jeg ser frem til at spille mere, når multiplayer-serverne åbner. For dem, der elskede originalen, er Age of Mythology: Retold et must-play, der byder på opgraderet grafik, innovativ genbrug af gudekræfter og subtile gameplay-justeringer, der forbedrer den samlede oplevelse. Og selv for helt nye spillere vil dette være et af de sjoveste og mest gennemarbejdede strategispil, man kan spille lige nu. Desværre betyder "genfortalt" i titlen ikke, at spillets kampagner er nye, for de er præcis de samme som i 2002 og 2014.

HQ
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Fantastisk ny grafik og musik, ny Freyr-gud, gameplay er stadig bundsolidt selv efter 20 år.
-
Ikke noget nyt singleplayer-indhold, stemmeskuespil mangler gnist, pathfinding-problemer.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Age of Mythology: RetoldScore

Age of Mythology: Retold

ANMELDELSE. Skrevet af Marco Vrolijk

En klassiker er blevet bragt til live på ny med smuk ny grafik, men der er desværre ikke noget nyt kampagneindhold.



Indlæser mere indhold