Dansk
Gamereactor
anmeldelser
AI Limit

AI Limit

AI Limit er en traditionel soulslike, der dog har et par tricks oppe i ærmet - og det redder spillet fra middelmådighedens sump.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

AI Limit kommer fra den lille kinesiske udvikler SenseGames og det er en del af PlayStations China Hero Project, som støtter og finansiere mindre kinesiske spiludviklere. AI Limit blev for efterhånden en del år siden annonceret til både PlayStation 4, PlayStation 5 og PC og nu er det så udkommet til PlayStation 5 og PC - PlayStation 4 udgaven er ikke længere på vej.

AI Limit

AI Limit er en ret standard soulslike, som dog har et par tricks oppe i ærmet - men lad os starte med først at se på historien. Som så ofte før, er verden ved at gå under af krige og katastrofer og de sidste overlevende mennesker har samlet sig i deres sidste tilflugtssted, byen Havenswell. Da alt ser sortest ud, dukker der pludselig en gruppe Bladers op i byen, som er nogle skabninger der ligner mennesker, men de er skabt af en endnu ukendt teknologi.

De her Bladers begynder at nedkæmpe det såkaldte Mud, som er en underlig mørk substans, hvori der bor forskellige monstre og disse er ved at løbe Havenswell over ende. Man tager rollen som Arrisa, en "kvindelig" Blader, som er ganske ferm med store sværd og andre våben af samme kaliber. Men hvad er de her Bladers? Hvem har skabt dem? Og hvor dukker de op i Havenswell lige præcis nu?

Dette er en annonce:
AI Limit

Selv om jeg ikke er die hard ekspert ud i soulslike genren, så vil jeg mene at AI Limit lægger sig i samme ende af spektret som Sekiro: Shadows Die Twice, hvor det primært handler om at parere modstandernes angreb med veltimede blokeringer, som dermed åbner op for angreb. I starten kan man godt få fornemmelsen af, at AI Limit er en lidt for velkendt kopi at den velkendte FromSoftware formular - og det er det også et stykke hen ad vejen (som så mange andre spil i denne genre), men det har, som sagt tidligere, et trick eller to oppe i ærmet.

Det mest interessante trick er, at Arrisa ikke har nogen stamina-måler, men i stedet en Sync Rate måler. Sync Rate måleren er inddelt i tre områder og den fyldes når Arrisa rammer fjenden og den falder, når hun bliver ramt. Man kan også vælge at bruge dele af ens Sync Rate på specielle angreb eller på ens skjold. Jo mere den fyldes, jo mere skade gør angrebene på modstanderen og jo mere den tømmes, jo svagere bliver hendes angreb.

Når Sync Rate måleren er nede i den sidste tredjedel, så fylder den sig selv langsomt op, men er den i de to øverste dele, skal man selv arbejde for det. Denne mekanik motiverer hele tiden spilleren til at gå ind i kampene med et vist tempo og samtidig med en vis balance mellem forsvar og angreb, og det ender faktisk med at føles rigtigt godt. Det kan måske lyde en smule banalt, men Sync Rate mekanikken gør faktisk en stor forskel og den bliver hurtigt en helt central del af ens måde at spille på og den tilfører et lag af taktik.

Dette er en annonce:
AI Limit
AI LimitAI Limit

Det der trækker lidt i den anden retning ved den manglende stamina-måler, er at man kan angribe og undvige så meget man vil uden at skulle tænke på ens energi. Det fjerner lidt af det taktiske lag som Sync Rate mekanikken tilfører, men alligevel ender Sync Rate stadig med at være et glimrende nyt twist i genren her.

Når alt dette er sagt, så opfinder AI Limit ikke den dybe tallerken og det føles mange steder ganske middelmådigt - men det fungerer dog. Det er tydeligt at spillet er lavet med et stramt budget og det bliver også solgt til en ganske fin pris på 260 kr. og det gør, at man lettere kan undskylde spillets lidt forældede visuelle side, de uinspirerede kampe og den klodsede dialog. Isoleret set, så fungerer kampsystemet dog fint og specielt Sync Rate mekanikken fungerer virkelig godt.

Hvis man er fan af spil som Sekiro: Shadows Die Twice og Lies of P, så er AI Limit et okay bud på et spil i den samme ende af soulslike-spekteret. Forvent ikke grafik, level design eller kampe på niveau med de to førnævnte spil, men i stedet et simpelt soulslike, med et par gode idéer, en række fine våben og faktisk ret fint karakterdesign.

Hvis du er stor fan af genren, så tag et kig på AI Limit - andre bør nok springe over.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Sync Rate mekanikken, solidt kampsystem, mange våben, flot karakterdesign, godt prissat
-
Uinspirerende kampe, meget lineære baner, lidt forældet visuel side
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

AI LimitScore

AI Limit

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

AI Limit er en traditionel soulslike, der dog har et par tricks oppe i ærmet - og det redder spillet fra middelmådighedens sump.



Indlæser mere indhold