Den første Alien film er for mig noget nær den perfekte science-fiction film. Den dystre, trykkende atmosfære. Den tunge, industrielle art direction og de blåligt, blegstøvede farver. Stemningen der mesterligt skifter mellem langsomt opbygget spænding afløst af rendyrket kaotisk panik.
Den dybe summende maskinlyd om bord på Nostromo, der som kinesisk vandtortur holder nerverne på kanten. Og så selvfølgelig den første gang Sigourney Weaver kommer ansigt til ansigt med en Alien. Den scene har for altid prentet sig fast i min og mange andres filmhukommelse.
Predator derimod er en helt anden sag. Solid science-fiction underholdning og en dengang udpræget teknofascination af de mange Predator-gadgets. Men hånden på hjertet, så nåede filmene aldrig klassikeren Alien til sokkeholderne.
Jeg har derfor heller aldrig helt tilgivet 20th Century Fox, at de valgte at slå de to filmuniverser sammen til den noget underlødige Alien vs. Predator franchise.
Et mindre forsoningspunkt kom dog i form af Rebellions 1999 udgivelse af spillet Aliens versus Predator. Det blev spillet til døde på adskillige Københavnske netcafeer til det punkt, hvor jeg flere gange mente at kunne skimte Aliens i nattemørket på vej hjem i de tidlige morgentimer på Østerbro.
Nu mere end ti år senere har Sega så bedt Rebellion om at gentage succesen. Det er blevet til et spil, der på mange måder minder mere om et remake end om et helt nyt spil.
Igen får man den kærkomne lejlighed til at spille som enten Alien, Predator eller marinesoldat i en historie, der desværre føles lidt for meget som en kopi af den første Alien vs. Predator film.
På en fjern planet har en ekspedition ledet af den skruppelløse Charles Bishop Weyland opdaget en kæmpemæssig pyramide. Da forseglingen brydes, bliver det hurtigt klart, at det forhistoriske bygningsværk fungerer som yngleplads for Aliens. Herfra bliver det hurtigt en ren kamp for overlevelse. Alt imens en grusom baggrundshistorie om menneskelig grådighed, pyramidernes oprindelse og ritualistiske jagtceremonier afdækkes.
Hver race har sin egen single-player kampagne. Men Rebellion har på snedig vis ladet historierne i de tre kampagner flette ind over hinanden. Således opleves den samme overordnede historie fra tre forskellige synsvinkler.
Efter hvert kapitel får man mulighed for at skifte mellem de tre kampagner. Det giver en fin valgfri variation i gameplayet, men gør det også samtidig nemmere at lægge det historiemæssige puslespil brik for brik til ét stort sammenhængende hændelsesforløb.
Opbygningen af spillet betyder helt naturligt en del genbrug af baner, men heldigvis betyder det ikke helt så meget som man umiddelbart kunne frygte. Det hænger sammen med, at gameplayet varierer så tilpas meget, at den samme bane føles helt forskellig afhængigt af, hvilken race man spiller.
Som menneskelig marinesoldat føler jeg mig i den grad overmatchet. Hver kamp overleves kun med livet hængende i en tynd tråd. Og selvom de hårdtslående våben er marinesoldaternes store styrke, så gør den sparsomme mængde ammunition, at jeg ofte efterlades med en følelse af desperation og sårbarhed. Hvert øjeblik kan blive mit sidste.
Anderledes overskudsagtigt føles det at glide ind i rollen som blodtørstig Alien. Dyrisk, brutal og nådesløs. Med evnen til at løbe på både vægge og loft, glider jeg hurtigt og lydløst fra skygge til skygge, mens jeg leger kispus med mit bytte. De eneste gange jeg for alvor løber ind i problemer, er hvis jeg bliver spottet på for lang afstand. Eller hvis jeg i overmod giver mig i kast med for mange hårdt bevæbnede marinesoldater på én gang. Men mod én modstander og i nærkamp er det en ulige kamp.
Livet som Predator er en meget mere cerebral oplevelse. Uden den helt samme råstyrke som Aliens, og uden den ildkraft som marinesoldaterne besidder, skal hvert angreb planlægges nøje. Det foregår som oftest iført camouflage højt oppe i et træ med udsigt over hele slagmarken. Med afledningsmanøvrer, miner, energispyd og min trofaste skulderbårne plasmakanon er udfordringen ikke så meget om jeg kan nedlægge fjenden, men mere hvordan.
Spillets absolutte force er dog måden, hvorpå ganske få virkemidler udnyttes optimalt til at genskabe den helt rigtige stemning fra filmene.
Marinesoldaternes bevægelsessensor, der alene med hastigheden af sine blips kan påvirke stemningen fra alt mellem gryende spænding til ren panik. Eller Predators trekantede lasersigte, der langsomt låser fast på brystkassen af sit chanceløse offer. Og Aliens karakteristiske fiskeøjeobjektiv synsvinkel, der forvrænger billedet og føles helt rigtigt og rovdyrsagtigt.
Alt dette fungerer. Men det gjorde det bare også tilbage i spillet Aliens versus Predator fra 1999. Og det er skuffende, at Rebellion ikke har haft større ambitionsniveau end blot at gentage deres mere end ti år gamle formel og hælde det på nye flasker.
Læg hertil de håbløst lineære baner, de blinkende power-ups og den evige strøm af døre der skal låses op for at komme videre til næste bane. Så får man virkelig fornemmelsen af at spille et ti år gammelt spil, der blot har fået et nyt lag maling.
Det bliver også ret hurtigt tydeligt, at Rebellion bare ikke er super gode spilsnedkere. En kluntet spilmekanik og underlige designvalg efterlader indtrykket af et spilfirma, der mangler både flair og teknisk overskud. For eksempel kan man som Predator ikke hoppe frit rundt på banerne, men er begrænset til at hoppe mellem nogle på forhånd fastlagte punkter i terrænet. Det virker bare for gammeldags og usmidigt i år 2010.
Aliens evne til at løbe på loft og vægge lyder måske godt på papiret, men i praksis virker det enormt desorienterende. Og da man på grund af for dårlig spilmekanik ofte hænger fast på overflader, der ikke var meningen, bliver hele oplevelsen frustrerende og forvirrende.
De sammenflettede historieforløb og den gameplay-mæssige variation redder et ellers håbløst gammeldags spil Den intense atmosfære og evnen til at genskabe stemningen fra filmene ender også med at efterlade et positivt indtryk. Tilbage står at se om multiplayerdelen ligeledes kan være med til at løfte spillet. Men de styringsmæssige problemer fra single-player delen og den svære opgave med at balancere de tre racer skal løses, hvis Aliens vs. Predator igen skal gå hen og blive en multiplayer-succes.