Anglerfish

Anglerfish

Et labyrintisk rædselskabinet af ideer, som det er værd at fortabe sig i.

Pandoras æske må være åbnet. Det er i hvert fald det indtryk, man sidder tilbage med, når man ser på de digitale butikstider, hvor det flyder over med skræmmende og blodige spil. Det er kort sagt gode tider for fans af gys og gru. Men konkurrencen betyder også, at gyserspil skal gøre noget ekstra for at stikke ud fra mængden. Anglerfish fra danske Professional Villians formår dette til fulde, da spillet er fyldt med overraskelser af den ubehagelige, sjove og ikke mindst brutale slags.

Det hele begynder en mørk aften på Mols Bjerge. Sammen med en gruppe venner deltager du i en polterabend på en dyster og afsidesliggende bar, hele gruppen maskeret og klædt ud som japanske skolepiger. Der er kort sagt godt med horrortropper, og et ret bogstaveligt helvede bryder også hurtigt løs, da baren invaderes af blodtørstige vampyrer. Din eneste vej ud går nu gennem kælderen og en række uhyggelige underjordiske gange, der som en giftig slange snor sig under den østjyske muld.

AnglerfishAnglerfish

Trods de makabre elementer, skal du ikke regne med at få skræmt bukserne af. Jump scares er stort set det eneste trick i gyserbogen, Anglerfish ikke benytter sig af, og med et tredjepersons perspektiv set ovenfra, holdes de brutale og forstyrrende fjender for det meste på afstand. Hvor spilleren således skånes, er vores stakkels hovedperson ikke så heldig. Fjenderne er mange og hurtige, og det kan til tider blive en smule hektisk, takket være en lidt tung momentum-baseret styring. Noget Hotline: Miami på Mols er det ikke, men det er heldigvis ikke så svært at sende de fleste vampyrer yderligere et par lag ned i underverdenen med hjælp fra ens slagkraftige og pålidelige haglgevær.

Alligevel kommer du (som spillet selv advarer om) til at bide i græsset mange, mange, mange gange. For der var jo det med overraskelserne. Fjenderne har det med at dukke op nye steder, gåder, du allerede har mestret, ændres pludseligt, og nogle gange tager spillet simpelthen livet af din karakter, uden at du har den mindste chance for at undgå det. Du må derfor starte forfra mange gange - nu bevæbnet med ny viden, der lader dig komme en smule længere end sidst. Men viden er stort set også det eneste, du får med dig. I modsætning til andre roguelites, der ændrer dine evner eller miljøerne for at give en unik oplevelse hver gang, så kæmper du dig altid igennem de samme trange gange og anvender det samme våben.

AnglerfishAnglerfish

Indledningsvist kunne man godt mistænke de mange dødsfald for at være en måde, hvorpå udvikleren kunstigt trækker spillet i langdrag. Men overraskelserne er også af positiv karakter. Lidt ligesom i The Stanley Parable drives der gæk med spilleren og dennes forventninger, og du ved aldrig, hvad der venter rundt næste hjørne. Jeg vil ikke give for meget væk, men ofte overrasker spillet med en absurd sekvens, en pludselig bosskamp eller endda et midlertidigt genreskift, som man slet, slet ikke ser komme. Og selvom Anglerfish ofte driller dig, så bliver det aldrig decideret ondsindet. Nye genveje åbner sig løbende, og har du siddet for længe fast, får du måske en power-up, eller spillet løser simpelthen automatisk en gåde for dig.

En komplet gennemspilning tager omtrent en 3 timers tid, og efterlader ærlig talt ikke dig meget klogere på, hvad i alverden der foregår. Men det gør ikke det store, for spillets historie, der inkluderer kannibaler, psykologiske traumer og (sandsynligvis) noget med familiesorger, er mere som et labyrintisk rædselskabinet, end en tur i biografen. Spillet lægger op til to yderligere gennemspilninger, og selvom det er ret imponerende, hvordan udviklerne formår at improvisere ud fra det samme riff (musikken er i øvrigt glimrende), så ender de ekstra gennemspilninger med at føles noget længere end den første - selvom de tager betydeligt kortere tid.

AnglerfishAnglerfish

Anglerfish er bestemt ikke for alle. Spillet er nogle gange en smule masochistisk, og er man af den overbevisning, at spil skal være sjovt hele tiden, ja, så bør man se sig om efter andre oplevelser. Kan man derimod lide spil, der overrasker og leger med ens forventninger, er det unikke horrorspil, der sælges til rimelige 75 kroner, bestemt værd at prøve kræfter med.

8 / 10
+
Sprængfyldt med overraskelser. Er (næsten) aldrig unfair. Herlig makaber præsentation. Fantastisk lydside. Masser af humor.