Animal Crossing

Animal Crossing

Nintendos vidunderlige by-simulator rammer de europæiske kyster. Thomas Tanggaard står klar med anmeldelsen.

Det er svært at lave et sjovt, underholdende og langvarigt spil ud af en idé, der stort set udspringer af et gameplay bestående af småjobs, rutineopgaver og indretning. Alligevel er det netop hvad Nintendo har formået at gøre med deres seneste udspil i Animal-serien, der inviterer dig forbi en lille og yderst charmerende soveby, for så at lade både tempo og egentlige mål være helt op til dig. Der er kort sagt ingen deadline for hvornår noget skal gøres eller i det hele taget hvad der skal gøres, så motivationen kommer udelukkende fra dig selv. Kan du krydre dette af med en god portion nysgerrighed, så er der masser at komme efter i Nintendos til dato mest nuttede spil.

Hele eventyret tager fat da du ludfattig ankommer til Animal Crossing, en farverig by af skæve eksistenser og endnu mere mærkelige landskaber. Efter at have lånt et hus af én af byens indbyggere, står du så med stafetten i hånden. Hvad har du lyst til at gøre? Hvor skal man begynde? Animal Crossing er på dette plan et aldeles overvældende spil. Tager du din virkelige arbejdsbi-mentalitet med ind i det virtuelle univers, antager spillet hurtigt form af en håndfuld træge opgaver, hvor man henter og bringer diverse ting for byens indbyggere. Disse er i et eller andet omfang nødvendige for at få lidt penge i hånden, men de bør langsomt udskiftes med spillets mere morsomme og interessante småjobs, hvor man bl.a. kan grave efter fossiler, fange insekter eller fiske efter søens mange vidunderlige fisk. Endvidere er der mulighed for at sende breve, designe sit eget tøj og naturligvis indrette sit helt eget hus komplet med en pumpende ghettoblaster, gulvtæpper og endda en gammel NES, der endda kan spilles på. Alt sammen naturligvis mens dagene går, nøjagtigt som i virkeligheden.

Der hvor spillet for alvor bliver adskilligt kvadratkilometer større, er hvis en ven gerne vil dele frugterne af sin bys leben med dig. Igennem et lidt snørklet system, der kræver mindst to memory cards, kan du udveksle dit mini-metropolis med din vens og dermed gå på opdagelse i et helt andet univers. Og anderledes er det virkelig. Animal Crossing bærer tydeligt præg af forskellighed, når en bestemt spiller har sat sit aftryk og sine beslutninger på sin by. Desuden er de items og andet der er fundet frem meget forskellige, noget der gør det muligt at føje helt nye dimensioner til din egen by. Findes link-kablet og din Game Boy Advance frem, så er der yderligere muligheder for de rejselystne. Her kan spillets færgemand Kapp’n overtales til at sejle dig til en tropisk Ø, hvorefter denne også kan døbes og designes lige ud fra dit hoved. Hele herligheden fungerer upåklageligt og selv over 100 timer inde i spillet er der stadig rigeligt man kan lave.

Animal Crossing er dog et svært spil at sælge på den visuelle side. Nok er designet umådeligt charmerende og naturligvis skævt på den typiske Nintendo-facon, men det er også uendeligt kantet og pixeleret. Animationerne er holdt på det absolutte minimum, mens frække effekter som lys, partikler og andet slet ikke er til at støve op. Grafikken er funktionel, men absolut ikke flot. Selv med den generøse palette af farver er man aldrig i tvivl om at Kyoto-giganten ikke har brugt mange timer på overfladen, men i stedet har hældt alt ned i gameplayet.

Alt er dog ikke godt i den herlige lille by. Interfacet begynder efter en rum tid at irritere en smule. Unødvendige knaptryk og undermenuer bliver hurtigt en fast gene, som man lærer at leve med, men som samtidig syntes at være unødvendig med blot lidt afpudsning. Dette følges op af en generel mangel på europæiske mærkedage. Det er givetvis svært at finde fodfæste i det væld af forskellige dage, som der holdes fri og fejres ting på i Europa, men at importere de amerikanske helligedage og forskubbe enkelte af disse med nogle uger er ikke ligefrem velfunderet. At E-Card Reader-muligheden mangler, skaber også færre muligheder, og mens Nintendo tilsyneladende har en løsning på dette, så har jeg stadig ikke hørt en disse til løsningen.

Spillet fylder også en god del af dit memory card, men her har Nintendo heldigvis været en smule kløgtig. Spillet kommer med et Memory Card 59 fra starten, der foruden en masse fri plads også indeholder en lille gave i form af nogle SNES-spil til brug for spillet. Det er aldrig rart at skulle rode med sine eksisterende memory cards for at finde plads og tiltaget er utvivlsomt noget Harvest Moon-spillere også gerne ville have haft til A Wonderful Life.

Skal man resolut skubbe Animal Crossing ned i en genrekasse, så kan blandingen af The Sims, Harvest Moon og de tidligere Animal-spil vel bedst beskrives som en simulator, der med vidtstrakte muligheder forsøger at lægge verden, eller i dette tilfælde, en by for fødderne af dig. Alt kan designes, udforskes og leges med, og som timerne flyver, bliver man mere og mere forelsket i den lille verden. Animal Crossing er ikke for alle og enhver, men giver man det en chance, vil man utvivlsomt blive opslugt i det charmerende univers.

Animal Crossing
Animal Crossing
Animal Crossing