Project Zero: Maiden of Black Water

Project Zero: Maiden of Black Water (Remastered)

Den nye remaster minder mest af alt om et gravrøveri.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

Da Nintendo WiiU efter fire hårde år led en alt for tidlig død, blev en række glimrende spil begravet sammen med konsollen. Mange af dem, såsom Pikmin 3, Mario Kart 8 og Super Mario 3D World, har siden da fået nyt liv på Nintendo Switch, og nu forsøger Koei Temco sig også med en smule teknologisk nekromanti ved at bringe Project Zero: Maiden of Black Water tilbage fra de døde. Men lad det være sagt med det samme - nogle spil fortjener at hvile i fred.

Project Zero: Maiden of Black Water er det femte kapitel i en serie af horrorspil, der begyndte livet tilbage på PS2 tilbage i genrens storhedstid. Seriens unikke gimmick består i det såkaldte Camera Obscura, der lader dig se, angribe og sidste ende fordrive spøgelser og onde ånder. Netop derfor var Nintendo WiiU, i hvert fald på papiret, et glimrende match, da man tilbage i 2015 brugte GamePad-controlleren som en substitut for kameraet. Spiller du håndholdt på Nintendo Switch, kan dette stadig lade sig gøre, men foran skærmen og på alle andre platforme, må du nøjes med at bevæge kameraet med højre analogpind i denne nye udgave, hvilket, når alt kommer til alt, også er den mest optimale kontrolmetode.

Project Zero: Maiden of Black Water

Overordnet set fungerer kampene som en slags shooter, hvor du ved at skyde billeder af spøgelserne får dem til at afgive åndelige fragmenter. Hvor meget skade du gør, afhænger blandt andet af, hvor mange fragmenter, du kan klemme ind i billedet, samt hvilken type film, du anvender. Ja, da der er tale om et godt gammeldags analogt kamera, skal filmen spoles frem, hver gang du tager et billede, hvilket gør dig sårbar over for angreb. Det handler derfor om at tage billedet på det helt rette tidspunkt - helst lige inden spøgelset sætter sine kløer i dig. Lykkedes dette, får du et såkaldt Fatal Frame, der på bedste paparazzistil lader dig skyde en hurtig salve af billeder.

De forskellige ånder har unikke angrebsmønstre, du kan opgradere kameraet, og det er muligt at vælge imellem en lang række linser, der giver forskellige effekter såsom muligheden for at skubbe spøgelserne tilbage eller lamme dem. Resultatet er et ganske morsomt og lettere arkadepræget kampsystem. Og det er ganske heldigt, for resten af spillet er desværre skuffende.

Det starter med det søvndyssende tempo. På trods af, at spillets tre hovedpersoner ofte befinder sig i livstruende og makabre situationer, så lunter de lige så stille og roligt afsted. En langsom og lidt tung styring kan ofte bruges som et effektivt middel til at skabe spænding, men her bliver det ofte taget til næsten komiske ekstremer. Det ses for eksempel, når du skal samle en genstand op. Karakteren bukker sig ned og strækker armen så tøvende og ikke mindst laaaaangsomt ud, at man skulle tro, det drejede sig om deres hunds efterladenskaber. I omtrent 20% af tilfældene bliver du grebet af en spøgelses-hånd, men da det hverken fører til nogen signifikant skade eller er særligt sindsoprivende, trækker det blot det hele i langdrag.

Project Zero: Maiden of Black Water
Project Zero: Maiden of Black WaterProject Zero: Maiden of Black WaterProject Zero: Maiden of Black Water

Vores tre langsommelige hovedpersoner er Yuri Kozukata, en ung pige med overnaturlige kræfter, Ren Hojo, en forfatter med speciale i det okkulte, og Mia Hinasaki, der af datter af seriens tidligere hovedperson. Alle har de en tæt forbindelse til Hikami Mountain, et yndet selvmordsted, der tillige rygtes at være hjemsøgt. Bjerget med dens forladte hytter, faldefærdige kabelvogn og mørke skove, virker umiddelbart som den perfekte ramme om et gyserspil. Desværre er det ikke blot spøgelser, der går igen i dette spil. Det samme går du også som spiller, for du kommer til at besøge de samme miljøer på skift med de forskellige karakterer, og de uinspirerede miljøer lægger hurtigt en dæmper på gensynsglæden.

Gåder og hemmeligheder kunne have gjort meget for at skabe spænding i niveauerne. Men det er der ikke rigtigt noget af i traditionel forstand. I stedet skal du tage billeder af udvalgte objekter, hvilket fremkalder et mentalt syn, som du så skal matche med endnu et billede, for at kunne forsætte din færd. Ideen lyder god nok, men resultatet bliver ofte, at du render frem og tilbage i de samme, trange korridorer (og det går som sagt meget langsomt) i en desperat jagt på den gemte "trigger," der lader dig forsætte.

Project Zero: Maiden of Black Water

Det sløve spildesign kunne måske i sidste ende tilgives, hvis blot spillet leverede et godt gys. Men det er heller ikke rigtigt tilfældet. Spillet blander ellers alle de rigtige ingredienser. Trange, mørke gange. Klaustrofobiske skove. Spøgelser. Selvmord. Men det er svært rigtigt at blive interesseret i de udtryksløse og underudviklede karakterers velbefinde, og man overraskes aldrig af de ukendte eller fantasifulde elementer, som er grundlaget for næsten al effektiv horror. Det tætteste man kommer på, er nok spillets brug af mørkt, dystert vand som et stemningsdrivende element. Men lige så snart ens karakter får tørre fødder, fordamper spændingen igen.

Langsomt tempo, kedeligt level-design, for mange gentagelser og en søvndyssende historie spænder i sidste ende ben for oplevelsen. Og det er virkeligt ærgerligt for atmosfæriske rammer spillet plet. Visuelt gennem de flotte vandeffekter og detaljerede karakmodeller, og mere overordnet gennem det dystre farvevalg og den helt igennem deprimerende tone, der leder tankerne tilbage til 90'er klassikere som Seven. Som serien har for vane, er plottet baseret på ægte vandrehistorier, og ved at røre spøgelser lige inden de endeligt fordrives, får du adgang til deres sidste øjeblikket i en Found Footage-lignende video komplet med scanlines og visuelle forstyrrelser, hvilket er endnu et velfungerende element.

Så der er helt sikkert noget at komme efter i Project Zero: Maiden of Black Water. Men det kræver også, at du som en anden katolsk præst kan tilgive spillets dets mange mange synder.

5 / 10
+