Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Redout 2

Redout 2

Palle har for alvor haft fart på i 34BigThings' omfattende efterfølger.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Redout er et fænomen, som typisk jagerpiloter oplever, når de udsættes for negative g-kræfter og blodet løber fra nederste del af kroppen og op til hovedet. Redout er også titlen på en anti-gravity racer, der nærmest alene holder liv i genren som F-Zero og WipeOut gjorde så populær i starten og midten af 90'erne.

WipeOut var spillet, som fik mig til at købe en PlayStation - jeg prøvede det ved en kammerat og var solgt på stedet. Det fede design, det vilde soundtrack og ikke mindst det lynhurtige gameplay greb mig lige med det samme og derfor har anti-gravity racing genren et specielt sted i mit gamer-hjerte. Desværre er det en genre vi ikke ser meget til for tiden, men i 2016 kom Redout fra italienske 34BigThings og efter en ikke særlig vellykket afstikker med Redout: Space Assault i 2019, så er serien tilbage på sporet med Redout 2, som netop er udkommet til Xbox, PlayStation og PC.

Man må dog ikke begå den fejl og tro, at Redout 2 er et andet take på WipeOut - det er det nemlig slet ikke. For hvis der var noget, som hed anti-gravity racing i virkeligheden, så ville Redout 2 være anti-gravity racing'ens Forza Motorsport eller Assetto Corsa - det virker nemlig langt mere som en simulator end som en arcaderacer i stil med WipeOut.

Dette er en annonce:
Redout 2
Redout 2

Redout 2 er ganske traditionelt opbygget og der ingen historie i spillet. Det hele udspiller sig i år 2059 og man deltager i Solar Redout Racing League (SRRL), som er fremtidens svar på Formel 1. Det betyder, at man i spillets, overraskende store, karrieredel deltager i en lang række løb rundt omkring i verden (og faktisk også ude i rummet) på nogle ganske veldesignede baner, der snor sig rundt om sig selv, igennem landskabet og bevæger sig både op i luften og under jorden.

Efterhånden som man bevæger sig gennem de mange løb, åbner man op for nye opgraderinger og nye dele til ens hovercraft og man får også med tiden adgang til helt nye hovercrafts. Opgraderingerne er med til at gøre ens hovercraft enten hurtigere, mere manøvredygtigt, stærkere eller ens boostere mere effektive, så dem gør man klogt i at sætte sig ind i, efterhånden som de bliver tilgængelige.

Dette er en annonce:

Ud over karrieredelen er der en Arcade del, hvor man foruden velkendte gamemodes som Time Attack og Last Man Standing, kan prøve Arena Race, hvor enten det første hovercraft over målstregen, eller det sidste tilbage på banen, vinder. I Speed, skal man opnå så mange points som muligt, ved at holde sig over en bestemt hastighed. Der er også en multiplayerdel, hvor man deltager i løb mod andre spillere i enten ranked eller un-ranked løb - dog er ranked ikke tilgængelig endnu. Det er områder i hovedmenuen som Season Challenges og Community heller ikke, da de er markeret med "Coming Soon". Lidt skuffende, at flere dele af spillet endnu ikke er åbnet op her efter udgivelsen.

Det er altså ganske traditionelt bygget op, men selve gameplayet er ikke helt så traditionelt. Styringen er god men den kræver sin mand. For det første er der to slags boostere man skal holde styr på og for det andet, skal man bruge begge styrepinde på ens controller, for at guide ens lille hovercraft sikkert igennem banerne. Det vil sige, at kommer man til et sving, så bruger man venstre styrepind til at dreje ens hovercraft ind i svinget med og højre styrepind til at drifte igennem svinget med. Man skal også bruge højre styrepind til at sænke næsen på ens hovercraft hvis banen går nedad (ellers letter man ud i den blå luft når man kommer hen over en bakketop med 1.500 km/t) og man skal trække næsen op, når man for eksempel kører ind i et loop, så næsen ikke borer sig ind i banen og man taber fart.

Fart er nemlig særdeles meget i fokus her. Der er ingen våben (som i WipeOut) man kan sende efter ens modstandere, så det gælder udelukkende om at få opbygget så meget fart som muligt og det kommer til at gå rigtigt rigtigt stærkt; faktisk op mod 2.000 km/t og fartfornemmelsen er virkelig god. Så hold fast på frokosten, når du sætter dig ned med Redout 2. Det er dog ikke bare at træde på speederen, for som du måske kan tyde ud af ovenstående, så er sværhedsgraden generelt høj og på de senere baner, er den nærmest brutal - og det vil koble nogen spillere af. Straffen for fejl kommer prompte og en enkelt af slagsen kan være nok til, at man taber et løb. Heldigvis er der seks sværhedsgrader og en lang række hjælpefunktioner man kan gøre brug af og så bliver det hele lidt lettere - i hvert fald i starten.

Redout 2
Redout 2

Som nævnt tidligere er fartfornemmelsen fremragende og man når ikke at se meget af grafikken rundt om banerne. Men banerne er, som nævnt tidligere, veldesignede, omgivelserne er farverige og de forskellige hovercrafts er fint designet (dog slet ikke på WipeOut niveau). Desværre var der problemer med lydsiden, eller rettere, med soundtracket. Redout 2 indeholder et fint elektronisk soundtrack, som passer fint den her type spil, men det hakkede underligt og kunne forsvinde i splitsekunder og når det kom tilbage, var det som om at det ikke var i sync med sig selv - beats lå simpelthen forkert. Det er synd, for det ødelagde lidt af stemningen og vi håber at det er noget som snart bliver fixet med en opdatering.

Redout 2 er en fin anti-gravity racer, med veldesignede baner, et lidt anderledes gameplay end hvad vi normalt ser i denne genre, en overraskende omfattende karrieredel, ufattelige høje hastigheder og fin grafik. Alligevel kommer det ikke rigtigt op og ringe, da det ligesom virker lidt generisk; det mangler kant og den høje sværhedsgrad vil blive en for stor udfordring for nogen - og så er soundtracket decideret broken.

Redout serien har allerede en god portion tro følgere og de vil elske Redout 2 - og selv om 34BigThings har gjort det mere tilgængeligt med hele seks sværhedsgrader og en del hjælpefunktioner, så er det stadig et spil, som kræver meget af spilleren. Men skulle du få lyst til at prøve det, så er prissedlen til at overleve, da den kun lyder på lidt over 200 kr.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Omfattende karrieredel, sublim fartfornemmelse, gameplayet ryster posen lidt, godt prissat
-
Soundtracket knækker, dele af spillet er endnu ikke åbent, sværhedsgraden kan være for meget for nogen, lange indlæsningstider
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Redout 2Score

Redout 2

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Palle har for alvor haft fart på i 34BigThings' omfattende efterfølger.



Indlæser mere indhold