Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Little Orpheus

Little Orpheus

Studiet bag Everybody's Gone to the Rapture forsøger sig med noget lidt andet...

Little Orpheus udkom på Apple Arcade tilbage i sommeren 2020 og det er nu endelig klar til udgivelse på PlayStation 4, Xbox One og til PC. Det er skabt af engelske The Chinese Room, som nok er bedst kendt for walking simulatorer som Dear Esther og Everybody's Gone to the Rapture. Little Orpheus er dog i en helt anden genre, da der her er tale om en simpel 2,5D puzzle-platformer, med en fed humor og en velfortalt historie.

Året er 1962 og NASA arbejder på at få en mand på månen, men i Sibirien har Rusland, ikke overraskende, helt andre planer, da de kigger mod Jordens indre med henblik på at bosætte sig der. Først skal området dog udforskes og man sender den lidt naive kosmonaut Ivan Ivanovich ned i en slukket vulkan, sammen med Little Orpheus, en slags rumkapsel, der er ombygget til formålet i Jordens indre. Sammen med Little Orpheus er også en atomkerne sendt med ned i vulkanen, som skal forsyne rumkapslen med energi, så den kan kommunikere med overfladen. En meget russisk løsning kan man sige.

Little Orpheus
Little OrpheusLittle OrpheusLittle OrpheusLittle Orpheus

Uheldigvis forsvinder Ivanovich, men tre år senere dukker han pludselig op igen og påstår at han har reddet verden. Den russiske overkommando er ikke begejstret for situationen, så Ivanovich bliver sendt til Uralbjergene til afhøring hos den frygtede general Yurkovoi, der meget gerne vil vide hvor Ivanovich har været de sidste tre år, og ikke mindst, hvor den atomkerne han havde med sig, er blevet af.

Ivanovich har naturligvis en helt fantastisk historie at fortælle Yurkovoi, som dog har meget svært ved at tro på det han hører. Spillet udspiller sig som Ivanovich's forklaring til generalen og det er til tider hylende morsomt. Mens man spiller, hører man ind imellem Ivanovich og Yurkovoi snakke sammen som en slags voice over og det fungerer virkelig godt. Dialogen er skarp og skrevet med kant og en god portion humor, der på ingen måde virker påtaget eller kikset, som det ellers hurtigt kan komme til at gøre i diverse andre spil. Det er en hårfin balance og Little Orpheus lykkedes med at balancere den helt perfekt.

Gameplayet er meget simpelt. Man bevæger sig gennem nogle helt lineære baner, hvor man hopper fra platform til platform, svinger sig i forskellige typer af lianer, trækker i forskellige håndtag og rykker rundt på kasser, for at løse simple puzzles. Det fungerer fint, men vinder bestemt ingen præmier for opfindsomhed og der er heller ikke den store udfordring. Der hvor kreativiteten og opfindsomheden skal findes, er i de forskellige verdener i Jordens indre man kommer til, blandt andet en frodig urtids-jungle, et smukt snelandskab, en lavahule og ikke mindst inde i det ur, der styrer al tid i hele verden, komplet med store tandhjul og lignende.

Spillet er inddelt i otte afsnit, plus et nyt niende bonus-afsnit, der alle minder om en tv-serie fra 60'erne eller 70'erne og de starter med en lille recap og en titelsekvens før hvert afsnit og afslutter altid med noget i stil med "Will Ivanovich get himself out of this situation? Will he manage to make the General happy? And what is the difference between a mammoth and a hairy elephant? Get all the answers and much more, in the next episode of Little Orpheus". Det er altså ganske sjovt strikket sammen. Det niende afsnit er som sagt et nyt bonus-afsnit og det kan ikke helt måle sig med de forgående otte, nok fordi at den glimrende ping-pong med Yurkovic ikke er til stede i det afsnit.

Efterhånden som man gennemfører de ni afsnit, lukkes der op for The Lost Recordings Mode, hvor man kan genspille allerede gennemførte afsnit og finde små lysende kugler rundt omkring, som låser op for artwork, kommentarer og fjollede outfits til Ivanovich. Denne del er med til at forlænge spillets levetid en smule, som ellers er ret kort, da det kan gennemføres på omkring 5 timer.

Little OrpheusLittle OrpheusLittle Orpheus

Grafikken er flot og har en lidt useriøs stil, men det passer jo perfekt ind i hele spillets humoristiske tone. Soundtracket er fremragende og skabt af de BAFTA-vindende komponister Jessica Curry og Jim Fowler og som nævnt tidligere, så leveres dialogen fremragende af nogle virkelig gode stemmeskuespillere med en herlig karikeret russisk accent.

Little Orpheus er et af de her spil, som når man kigger på papiret burde score lavt, da det er et uhyre simpelt og lineært spil, nærmest uden nogen form for udfordring. Men indpakningen, den helt eminente og charmerende dialog og de fremragende stemmeskuespillere gør, at det er svært ikke at holde af det. Det er en chamerende, morsom og flot platformer, men også en platformer, som ikke vil udfordre dig eller holde dig beskæftiget i længere tid.

7 / 10
+
Virkelig god dialog med fremragende humor, gode stemmeskuespillere, sjov episode-inddelt historie, lækkert soundtrack.