Dynasty Warriors 8

Dynasty Warriors 8

Kinas legendariske krigsherrer indtager atter slagmarken til højoktan action med masser af button mashing.

Omega Forces populære 3D-beat 'em up vender tilbage med et ottende kapitel. Alt hvad spillerne ville forvente fra den velkendte kampsimulator baseret på "Romance of the Three Kingdoms" er til stede i overflod. Man nedkæmper bølge efter bølge af fjender, besejrer magtfulde generaler, leveller adskillige figurer op og forbedrer utallige våben.

Dynasty Warriors 8 er en ægte efterfølger. Spillet fokuserer på forbedringer snarere end en komplet overhaling. Genbrug af motoren fra DW7 betyder at her ikke er nogen fundamentale ændringer. Nye figurer udvider holdlisten til imponerende 77 medlemmer. Online-muligheder og finjusterede spiltyper er velkomne tilføjelser, og tweaks af mekanikkerne gør det kraftfulde kampsystem mere flydende.

For de uindviede handler Dynasty Warriors om tre faktioner, der bekriger hinanden - Wei, Wu og Shu. Faktionerne kæmper om magten over hele Kina. Det bygger på en fascinerende tidsperiode og gør kinesisk historie tilgængelig til et langt større publikum end dem, man ville forvente kendte til den. Det er også fuldstændig vanvittigt.

Dynasty Warriors 8

For selvom det lægger sig tættere op ad beretningerne fra Three Kingdoms-legenderne end nogensinde før, er Dynasty Warriors 3 stadig en meget fri fortolkning af historien. Den farverige og animerede art direction giver et praj om den overordnede tone. Mellemsekvenserne er spændende og action-pakkede. Farverige figurer har distinkte personligheder, der bevæger sig på grænsen af god smag. Hver general er en superhelt. Det svælger måske ikke i realisme, men det er rigtig sjov.

Det combo-baserede kampsystem er hurtigt, flydende og belønnende. Sværhedsgraden rækker fra Begynder til Kaos. På de lette sværhedsgrader er det tilstrækkeligt at hamre på knapperne, men på de sværere skal der nogle flere evner til. Spilleren er udstyret med to typer våben, man kan skifte frit mellem i kamp. Fokus er på at stykke succesfulde kæder af slag sammen, mens man undgår at tage skade. At vide hvornår man skal blokere, hvornår man skal lave tunge angreb, hvornår man skal skifte våben eller bruge specialangreb er nøglen til succes.

Ved at mestre styringen får man adgang til særlige evner. Det almindelige "Musou Attack" vender tilbage, og man kan udløse et knusende angreb når Musou-måleren er fyldt. Ny evner har også sluttet sig til legen. "Storm Rush" er et multislagsangreb, der udløses når spilleren har tømt modstanderens affinity-måler. En anden ny mekanik, "Switch Counter" modvirker fjendens tunge angreb ved at skifte våben netop som modstanderens angreb ellers ville ramme. Den sidste væsentlige tilføjelse er "Rage Awakening". Man fylder sin rage-måler ved at angribe fjender, og når det udløses bliver ens stats kraftigt forbedret, og man aktiverer efterfølgende et forlænget specialangreb.

Dynasty Warriors 8Dynasty Warriors 8Dynasty Warriors 8

I Story Mode er den heftige action blandet med rigelige mellemsekvenser. Det er den mest nøjagtige gengivelse af Three Kingdoms-legenden, der endnu er set i Dynasty Warriors-serien. Nogle gange viser mellemsekvenserne begivenheder, der ændrer din taktik, andre gange afslører de endda at du har tabt slaget og må flygte fra slagmarken. Hovedpersoner dør, og selv favoritter kan falde. Scenerne er kraftigt stiliserede og ofte næsten latterlige, men udfaldene er tro mod virkeligheden. Det alene er nok til at adskille det fra sine forgængere.

Udover Story Mode for Wei, Wu og Shu-faktionerne vender Jin-faktionen også glædeligt tilbage, og det samme gør "Other", der lader dig spille med uafhængige figurer som Lu Bu.

En tilbagevendende feature fra Dynasty Warriors 6 er muligheden for at spille yndlingsbaner i Free Mode. Udover at give spilleren mulighed for at kæmpe på den modsatte side af slaget, tillader Free Mode også hypotetiske "hvad nu hvis"-scenarier. Spillerne kan ændre historiens gang. Vil du spille som Lu Lu, der tæsker Cao Cao? Skal slaget ved Røde Klippe gå den anden vej? Det kan du i Free Mode.

For spillere, der kan lide at levelle op og se indikatorer på deres fremgang, er her Ambition Mode. Her er målet at lave en base kaldet Tongquetai Tower og gøre den god nok til at kejseren gider komme på besøg. At udvikle bygninger som smedjen eller barakker afhænger af de materialer, man samler ind i kamp. Ens berømmelse skal også øges på slagmarken, så man kan rekruttere allierede. Hyrer man berømte officerer, kan de bruges til at bestyre lejren, fungere som ens personlige bodyguards eller blive spilbare figurer.

Dynasty Warriors 8Dynasty Warriors 8

Dynasty Warriors 7 fjernede co-op fra Story Mode. Heldigvis kan man spille co-op i alle spiltyper i Dynasty Warriors 8. Co-op er vildt underholdende, uanset om man spiller lokalt eller online. Konkurrencen mellem spillerne om hvem, der kan lave flest knock-outs eller besejre flest generaler, er lige så sjovt som altid. Inkluderingen af online-leaderboards gør det mere tilfredsstillende at sætte highscores end før.

Det er rimeligt at sige, at Dynasty Warriors mest af alt består af kaotisk button-mashing, men der er også taktik og strategi involveret. Banedesignet er mere åbent end Dynasty Warriors 7, så man har større frihed i sin vej rundt på slagmarken. En enkelt dårlig beslutning kan få afgørende effekt. På et tidspunkt ser jeg en fjendtlig trussel med kurs mod min base, og følger efter dem. Men før jeg ved af det, begynder mine stærkeste allierede at falde på fronten. Tragedien sætter ind, da jeg ikke kan nå frem til dem i tide til at redde dem.

Udvalget af våben er enormt. Hvert våben har unikke evner, såsom at danne chokbølger eller at lave en skyggedobbeltgænger, der kæmper videre i kort tid efter man skifter våben. Enhver krigsherre kan bruge ethvert våben, men det er begrænset hvor langt deres evner kan udvikle sig, afhængigt af figurens præferencer, så som eksempelvis tunge våben eller slagvåben.

Dynasty Warriors 8

Desværre for Microsoft-fans kæmper Xbox 360-udgaven med problemer, der ikke er at finde på PS3-udgaven. Et imponerende antal fjender dukker op på skærmen ad gangen og giver indtryk af en tætpakket slagmark. Det forårsager dog betydelig pop-in, problemer med billedhastigheden og tempofald. Det ødelægger ikke spillet, men det går ud over fornøjelsen. PS3-udgaven har væsentligt færre bugs. Det er en solid oplevelse, selv med to spillere og masser af action. Der er enkelte bugs hvor NPC'ere sidder fast i omgivelserne (trapper er især et problem) i begge versioner, men løber man ind i de problemer ryger personen som regel tilbage hvor han burde være.

Som et nyt udspil i en etableret serie er Dynasty Warriors 8 en klar forbedring. Den rå mængde indhold betyder at det kan underholde i lang tid. Den fjollede og afsindige galskab er den samme som altid. De nye tilføjelser er for det meste forbedringer, selvom nogle udeladelser som manglen på en fortæller eller Challenge Mode undrer.

Dynasty Warriors 8 vil næppe trække nye spillere til, men etablerede fans vil finde masser af sjov i det der her er på bedding.

Dynasty Warriors 8
7 / 10