GR STREAMING

Tembo the Badass Elephant

Tembo the Badass Elephant

Game Freak bevæger sig væk fra Pokémon, og forsøger sig i stedet med naturens svar på Rambo.

• Tekst: Anders Baad Mai

Det er altid forfriskende, når udviklere bruger nogle af pengene de har tjent igennem deres store titler, på at sammensætte et lille internt hold, og lave et mindre spil. Ubisoft har tidligere gjort det, og det har resulteret i små guldklumper som Child of Light og Valiant Hearts. Derudover må det være forfriskende for udviklerne selv, da det tillader dem at prøve kræfter med en ny genre. Lykkedes det så Game Freak at springe ind på platformscenen? Svaret er ja, men de kommer ikke i mål uden at snuble et par gange undervejs.

Tembo the Badass Elephant

I Tembo the Badass Elephant spiller du Tembo, der skal forsøge at redde Shell City fra militærmagten Phantom. Byen er opdelt op i tre afdelinger, hvori man i alle afdelingerne skal gennemføre fire baner og afslutte med en boss. De tre opdelinger af byen fungerer godt, da de alle adskiller sig fra hinanden i både lyd og billed. Den første del af Shell City, bliver dog hurtig grå og kedelig at kigge på, men når man først rammer anden del af byen, bliver farverne, regnbuerne og blomsterne ekstra værdsat. Når man har befriet alle tre afdelinger af byen, gemmer der sig en lille overraskelse, i form af nogle få ekstra baner. For dem der synes spillet er for let, skal de ekstra baner nok give dem sved på panden. Personligt omfavnede jeg den lille overraskelse, da de skubbede evnerne som man havde lært gennem de tidligere baner til det yderste.

Tembo the Badass Elephant

Dermed ikke sagt, at Tembo the Badass Elephant ikke er udfordrende. På samme måde som med Ori and the Blind Forrest, skal man ikke lade sig narre af det ydre. Lige under den søde tegneserie-grafik og smilende elefant, gemmer der sig et udfordrende platformspil. Desværre kommer udfordringen ikke altid gennem smart banedesign, men også gennem Tembos størrelse og spillets oversimplificerede styring. Lad os tage størrelsen først. At kontrollere en elefant i et platformspil, fungerer både rigtig godt, og til tider virkelig dårligt. Tembos størrelse betyder at man maser alt ned på sin vej, hvilket resulterer i nogle fantastiske platformsekvenser, hvor biler, robotter og huse bliver flået ned. Der er ingen tvivl om, at spillet er stærkest når man suser gennem byen, hopper over udfordringer, og nedlægger huse. Spillet er derimod svagest, når der kræves præcision, og når man kæmper mod mange fjender på én gang, med projektiler flyvende om ørene. Tembos størrelse får ham til at føles langsom og kluntet i disse mere klaustrofobiske sekvenser. Spillet vil enten være virkelig hurtigt, eller virkelig langsomt. Der findes ikke et tempo midt imellem. Mod slutningen, når fjenderne på skærmen hober sig op, og der skydes flere missiler imod dig, står du med en elefant der er tung i røven, og må lade dig besejre.

Andre steder hvor spillet tester ens tålmodighed, er gennem den simple styring. Normalt ville simpel styring omtales som et positivt træk - især i et platformspil med fart på - og generelt er Tembo lige til at styre, hvilket bestemt er godt. Man bevæger sig på analogen - jeg fandt præcisionen i piletasterne at foretrække - hopper på kryds, løber stærkt på firkant og blæser vand ud af snaplen på R2. Er man i luften og trykker firkant, vælger Tembo dog ikke at løbe gennem luften, men i stedet at rulle sig sammen til en bold. Og har du først gjort dig til en bold, kan du ikke folde dig ud igen. Det resulterede i flere dødsfald, hvor jeg skulle hoppe over strækninger og i refleks kom til at trykke firkant for at skubbe Tembo lidt længere. I stedet foldede han sig sammen og styrtede mod afgrunden. Tilbage til checkpoint. Man undrer sig over hvorfor Game Freak ikke har ladet Tembo folde sig sammen på cirkel eller trekant. Det føles som en overset mulighed.

Hver gang du dør, mister du et liv og skal tilbage til sidste checkpoint. Liv opbygges ved at indsamle de jordnødder du finder på din vej. Indsamler du nok af dem, vil der være nok til en omgang peanut butter, hvilket resulterer i et liv. Jordnødder er dog ikke det eneste du skal/kan indsamle i spillet. I hver bane, med undtagelser af bossbaner, gemmer der sig ti fangede beboere af Shell City. Genialt nok vælger befriede beboere at sætte sig på ryggen af dig og blive ført til frihed, i stedet for bare at vinke tak for indsatsen. Mennesker på din ryg gør ingen forskel for styringen af Tembo, så du skal ikke være nervøs for om de falder af. Uanset om du ruller rundt, 40 meter over jorden, skal de nok formå at klamrer sig fast til det sidste. Mængden af mennesker på ryggen fortæller også hvor langt man er fra målstregen. Har man formået at indsamle alle ti jublende beboere, gælder det om at holde tungen lige i munden og få banen afsluttet.

Tembo the Badass Elephant

Indsamling af jordnødder og beboere er ikke det eneste, der skal gøres i de enkelte baner. Hver bane indeholder et bestemt antal fjender og spillet optæller hvor mange du får ramt på. Hver fjerde bane i de tre afdelinger af byen er låst, og tillader først du spiller dem, når du har besejret et givent antal fjender.

Når spillet er gennemført, hvilket tog mig omkring fire timer, er der leaderboards til at underholde dig og ikke meget andet. I dette spil opnås den bedste score ikke kun gennem den bedste tid, men også ved at redde så mange beboere som muligt og udrydde fjender. Til tider befinder de tilfangetagede beboere sig, på en tydelig omvej fra banens målstreg. Kæmper man om den bedste score, skal man derfor beslutte om man går efter alle fjender og beboere, eller efter den bedste tid. Som tidligere beskrevet er spillet bedst når der er fart på. Derfor er det utrolig tilfredsstillende at suse gennem banen, uden at lede efter beboerne eller fjender.

Tembo the Badass Elephant

Dette er ikke en helt ny genre for Game Freak, for de lavede blandt andet HarmoKnight tilbage i 2013, men Tembo the Badass Elephant føles som et platformspil i verdensklasse, når det altså fungerer. Spillet viser dog også, de stadig har noget at lære. Tilbage står man med en lille underholdende guldklump, der måske ikke skinner så klart, som noget af det Ubisoft har givet os, men guldet er unægteligt til stede alligevel.

Tembo the Badass Elephant
Tembo the Badass Elephant
Tembo the Badass Elephant
Tembo the Badass Elephant
7 / 10
+
Fantastiske platformsekvenser når der er fart på, god udfordrende sværhedsgrad, tydelig forskel mellem de tre opdelinger af Shell City
-
Frustrerende til tider, især når spillet vælger at gøre banerne klaustrofobisk små for en stor elefant, Tembo der folder sig sammen i luften, på samme knap som han løber stærkt på, ikke meget at lave efter spillet er gennemført