Paper Mario: Color Splash

Paper Mario: Color Splash

Vores allesammens blikkenslager har endnu engang taget turen ind i det papirstynde univers, og denne gang er Katrine taget med ham. Læs om hendes oplevelse her.

Mario er efterhånden en erfaren herre. En erfaren blikkenslager men så sandelig også en erfaren mand i spilbranchen. Han har igennem tiden mange gange bevist, at han ved, hvordan man skruer et godt spil sammen. Men erfaring er vel ikke altid lig med succes? Så er det nyeste spil i rækken endnu en hamrende succes for Hr. Overskæg? Eller er han faldet af på den?

Det lader ikke til at Mario overhovedet har tid til at falde af på den. Nærmest hver gang vi møder ham, har han selv eller en han holder af været ude for noget ganske traumatisk. Heller ikke denne gang får Mario lov til at sidde stille ret længe, fordi onde kræfter er atter på spil. Det står klart, da Princess Peach og Toad tropper op foran hans hus på en særligt mørk og stormfuld aften med et skræmmende brev i hænderne. Foldet ud afslører brevet nemlig en helt farveløs Toad.

Mario og hans to kompagnoner - Princess Peach og Toad - drager derfor afsted mod Prism Island, da brevet ifølge frimærket, blev sendt derfra. Kort efter ankomsten ser Princess Peach og Toad sit snit til at liste sig ind i en hytte og få sig en velfortjent lur. Mario er altså overladt til heltegerningerne alene. Heldigvis får han sig dog en ny ven og guide - den talende malerspand Huey.

Det står ret hurtigt klart, at hvad end, der har suget farverne ud af den stakkels Toad, også har været på spil på resten af Prism Island, og det er nu op til Mario at give øen den farverige glød tilbage, som den er så kendt for.

Paper Mario: Color Splash
Paper Mario: Color SplashPaper Mario: Color SplashPaper Mario: Color Splash

Du bliver nemlig udstyret med en særlig hammer, der lader dig male dine omgivelser - i hvert fald så længe du har maling på kontoen. Oppe i højre hjørne ser man nemlig den mængde maling, du har at gøre godt med. Såvel som den kan fyldes op igen ved at hamre løs på omgivelserne og efterfølgende samle den overskydende maling op, så kan den samlede mængde maling, som hammeren er i stand til at indeholde, også øges. Det gør man ved at samle en masse små hammere fra fjender undervejs. Men at vandre rundt og male alle disse farveløse pletter er faktisk utroligt tilfredsstillende, og det tiltaler virkelig min indre OCD. Jeg kunne bruge timevis på bare at udforske banerne og sikre mig at de farveløse pletter bliver 100 procent udryddet.

Men selvfølgelig er det ikke kun din mission at genoplive de farveløse pletter. De store farvestjerner er også blevet stjålet fra Prism Islands kendte og velbesøgte springvand. For at få gang i regnbuespringvandet igen - og berolige den ret så anspændte Huey - må du derfor finde frem til stjernerne der er spredt rundt omkring på øen. Og disse stjerner er der gerne to af i mange baner. Du kan dog kun samle én stjerne op ad gangen, før banen slutter, og du må starte forfra. Så selvom det glæder min indre OCD at lede efter de farveløse pletter og undersøge banerne, til jeg falder om, er det dog ret frustrerende i længden at skulle vende tilbage til de allerede udforskede baner for at hente stjerne nummer to.

Malingen, som du samler op undervejs, kan dog bruges til andet end...ja, at male. Det bruges nemlig også i kampene. Og netop kampsystemet vil mange måske kunne genkende fra Paper Mario: Sticker Star. I Paper Mario: Color Splash er det nemlig ikke nok, at løbe hen og hoppe på og mase din fjende eller endda hamre denne i hovedet med hammeren. Her begiver du dig nemlig ud i turbaserede kampe. I stedet for at være udstyret med klistermærker som i Sticker Star, sidder du nu med hånden fyldt med kort - næsten bogstaveligt talt. Disse er nemlig samlet på Wii U'ens gamepad, så det føles som om, du sidder med et dæk kort i hånden. Kortene repræsenterer Marios forskellige angreb og kan for eksempel være et hop eller en ildkugle. Og alt efter hvor god du er til at time dine angreb kan du få lov at gentage angrebet op til fem gange for ultimativ skade. For at bruge disse kort i kampene skal du først udvælge et fra dækket på din gamepad. Derefter skal du farvelægge kortet ved at trykke på det og på den måde gøre dit angreb stærkere. Og til sidst skal du "kaste" kortet ind på skærmen ved at køre din finger op at touchskærmen.

Jeg synes desværre efter en lang række af disse turbaserede kampe, at det har en ret negativ effekt på tempoet i spillet. Processen med at vælge og bruge kortene kræver simpelthen for mange tryk i længden og hiver mig mest bare ud af spiloplevelsen. Det resulterede i, at jeg ofte bare sneg mig udenom fjenderne, når det var muligt, så jeg slap for kampene. Også selvom det betød at jeg ikke fik malingresterne og de andre godter, der er tilbage efter en kamp.

Paper Mario: Color Splash

Kortene selv kan dog give anledning til nogle ret underfundige scener under kampene, og disse kan da være med til at peppe dem lidt op. Ligesom der var Thing Stickers i Sticker Star, er der tilsvarende Thing Cards i dette spil. Det kan for eksempel være en gigantisk blæser, du kan hive frem for at blæse dine fjender omkuld.

Og netop denne herlige humor som disse Thing Cards er gjort af, er til stede under hele spillet. Lige fra de fantastiske historier og skæbner jeg stødte på til de sjove kommentarer fra fjenderne - alt i spillet bidrager til den skønne stemning. Jeg var til strandfest med nogle overgearede Toads. Jeg mødte det uduelige Toad Savior Squad, som jeg selv var nødt til at redde, og som til gengæld blev til en bro, så jeg kunne krydse hullet foran mig. Og jeg stødte på en Toad, der meget insisterende fortalte mig, at han var superhelt. Alle kommentarer er guld værd i dette spil, og jeg tror vi skal se langt tilbage i tiden, hvis vi skal finde et spil, der har fået mig til at grine ligeså meget som Paper Mario: Color Splash. Og når dette sættes sammen med spillets underfundige univers med et fantastisk design og masser af farver, så er man jo nærmest sikret en god spiloplevelse.

Men det skader da heller ikke, at spillet også byder på nogle ret kloge gåder og smart gameplay undervejs. Tidligere har man for eksempel kunnet lege med perspektiverne og ændre spillet fra 2D til 3D, og denne gang kan man også få lov til at ændre perspektivet. I bestemte situationer kræves det nemlig, at man klipper lidt i banen, så man kan skabe en vej over til en utilgængelige ø for eksempel. Men for at kunne gøre dette, må man altså finde det helt rigtige sted, hvor linjerne i banen netop står på line, så de udgør en bro, når baggrunden klippes ud. Derudover kan de særlige Thing Cards, som jeg nævnte tidligere, også bruges udenfor kampene. For eksempel sidder ren Toad på et tidspunkt fast i et af de klassiske grønne rør, og vores blikkenslager har selvfølgelig det rigtige værktøj med - en svupper! Jeg kan ikke helt sætte ord på, hvordan den situation afbilledes i spillet. Det skal opleves. Så selvom gåderne i spillet ikke just indleder til hovedkløen og flere timers tænkning, så var de ganske fornøjelige, og de resulterede altid i, at jeg måtte trække lidt på smilebåndene.

Så formåede den erfarne blikkenslager at levere den gode spiloplevelse endnu engang? Jeg var ikke rigtig udfordret undervejs af kampene, gåderne løste jeg hurtigt, og historien er nærmest blevet fortalt mange gange før. Men for pokker hvor jeg morede mig! Så på trods af alt dette, så ja, Mario kan stadig det der med spil. Så er du på udkig efter lidt farverigt tidsfordriv, behøver du ikke lede længere. Tag ud og mal byen rød med Mario (pun intended - jeg kunne ikke lade være).

Paper Mario: Color Splash
8 / 10
+