Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration Edition

Rise of the Tomb Raider er endelig ude på PlayStation 4, og det er i en ny, forbedret pakke.

Rise of the Tomb Raider udkom sidste år på Xbox One, og selvom spillet blev modtaget med stor kritisk fanfare, var spillet også genstand for diskussion. Microsoft havde nemlig indgået en aftale med Square Enix om eksklusivitet på Xbox One, og det er på trods af at serien traditionelt set har slået sine folder på flere konsoller ad gangen tidligere. Sony svarede hurtigt igen med Street Fighter V i februar, og dermed lader denne købte eksklusivtiet af tredjepartstitler til at have fået indpas i spilbranchen.

PlayStation 4-ejere har ventet tålmodigt på spillet lige siden, og nu er den endelig kommet i form af Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration Edition, og som tak for tålmodigheden har Crystal Dynamics propstoppet pakken med masser af ekstra indhold.

Er du endnu ikke bekendt med Rise of the Tomb Raider på andre platforme, så er der her tale om et episk action-spil i tredjeperson, hvor du som Lara skal besøge en række semi-åbne områder for at finde kilden til evigt liv. For at gøre dette skal hun jage, finde dystre gravkamre, opgradere sit grej og udforske hendes omgivelser i sandkasseområder omkring i verden. Der er altså tale om en forlængelse, eller måske snarere end udbygning af ideer som det originale Tomb Raider reboot fra 2012 byggede på.

Lara har det ikke synderligt godt når vi møder hende i starten af Rise of the Tomb Raider. Hun kæmper stadig med at forstå de paranormale oplevelser hun blev udsat for i det første spil, og som plaster på såret vender hun sig mod sin afdøde fars efterforskning af det overnaturlige, og særligt kilden til det evige liv. At dykke endnu dybere ned i historien ville være at ødelægge den for mange, men har du endnu ikke spillet Rise of the Tomb Raider har du en eksplosiv og velfortalt historie i vente. Karaktererne rundt om Lara er ganske velspillede, dog med det i mente at de konstant forbliver sidekarakterer og derfor ikke bliver udsat for nogen nævneværdig udvikling. Lara er dog stjernen her, og er ganske mesterligt spillet af Camilla Luddington, der endnu en gang leverer stemme og krop til karakteren. Lara er, ligesom Nathan Drake i Uncharted 4: A Thief's End, en karakter fyldt med brister og imperfektioner, og disse giver anledning til medrivende drama hist og her. Dialogen er velskrevet og fint eksekveret, og sådan går plottet ellers slag i slag, og leverer en klassisk, om ikke andet lidt dybere udgave af en Indiana Jones-inspireret historie.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider

Samme kompliment kan dog ikke gives til den kedelige og ensformige organisation Trinity og lederen Konstantin. Hans karakter er omtrent lige så interessant som varedeklarationen på dåsemad, og det ville have klædt spillet med en mere interessant antagonist, en mere menneskelig skikkelse der kunne stå overfor Lara. Trinity og Konstantin forhindrer heldigvis ikke historien i at være ganske interessant at følge med i, og det er hele vejen fra start til slut.

I Rise of the Tomb Raider handler det hele om pardannelsen imellem det action-orienterede og lineære, sammen med de åbne områder hvor der er plads til udforskning og frihedsfølelsen, og denne balance rammer spillet perfekt. Du får de Uncharted-inspirerede øjeblikke, hvor grafikken, stemningen og spændingen fungerer som en mavepuster, men disse øjeblikke leder tit til en større sandkasse, hvor Lara i ro og mag kan udforske omgivelserne. Dette sker en række gange i løbet af spillet, netop fordi balancen sidder i skabet, er overgangene ganske gnidningsfrie. I de lineære sektioner handler det hovedsageligt om at tage dække og skyde, og selvom disse sektioner er ganske episke, og at der ikke som sådan er noget i vejen med dem, er mekanikerne bare ikke lige så veludviklede som i Uncharted-serien, og efter at have spillet Uncharted 4: A Thief's End, fremstår Rise of the Tomb Raider lidt bagud.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb RaiderRise of the Tomb Raider