Stardew Valley

Stardew Valley

Katrine har droppet livet bag et skrivebord og er draget ud på landet, hvor hun har fået sin egen gård. I Stardew Valley altså. Hvad hun synes om denne livsomvæltning, kan du læse her.

Annonce

I dag er den 7. dag i foråret. Jeg har så meget, der skal nås, og notesblokken ved siden af mig er fyldt med gøremål! Inden jeg drager afsted mod byen, skal jeg lige huske at vande mine afgrøder, så de kan gro sig store og stærke. Mine høns er også sultne, så de skal selvfølgelig fodres, hvis jeg vil have nogle æg. Og så skal tasken pakkes, fordi jeg skal huske at have en chili med mig. Det er nemlig borgmester Lewis' fødselsdag, og han er så mægtig glad for chilier, så jeg tænker, at den falder i varm jord.

Det er den salgs tanker, der flyver gennem mit hoved, så snart Stardew Valley er blevet tændt. Og endda også slukket. Den ene dag tog jeg sågar mig selv i at stå og tænke disse selvsamme ting, da jeg stod og lavede aftensmad. Derfor er det allerførste, jeg kan fortælle dig om spillet, at det er noget så vanedannende. Og eg elsker det!

Stardew Valley er simpelhed, når det er allerbedst. Spillet udspringer af en historie, vi nok alle har hørt før i en eller anden version. I sine sidste stunder overrækker din bedstefar dig et hemmeligt brev og fortæller dig, at brevet ikke må åbnes endnu. Først den dag, hvor livet for alvor har bragt dig ned, hvor du har glemt, hvad der virkelig er vigtigt her i livet, og du ingen anden udvej kan se, må du undersøge brevets indhold. Og den dag kommer, da du igen sidder i din grå, sørgelige bås hos det store firma JoJa Corporations. Lige som du kan mærke bristepunktet komme snigende, åbner du skuffen og finder brevet frem. I brevet gemmer sig din redning - lejemålet til din bedstefars gård, som ligger i den lille landsby Pelican Town. Ivrig efter at starte dit nye liv, drager du straks afsted.

Da du ankommer, er det noget af en rustik gård, der venter dig i en ret så rustik, lille by. Et mindre hus, der nu er dit hjem, står omringet af træer, sten og ukrudt. Dét er, hvad du har at arbejde med, og allerede ved første øjekast sitrer det i mine fingre for at komme i gang med at forvandle dette til min drømmegård (faktisk har jeg også brugt et utal af timer på at planlægge layoutet at min gård online, bare så jeg er sikker på, at jeg får udnyttet enhver kvadratmeter effektivt!) Og selvom sommer bliver til efterår, og sneen senere maler landskabet hvidt, er der altid noget at arbejde hen imod i Stardew Valley. Fordi selv når du har opnået det antal køer, grise eller høns, du nu ønskede dig, så venter der en hel verden udenfor gården, som du kan udforske, når du er klar.

Stardew Valley
Stardew ValleyStardew Valley

Stardew Valley opfordrer dig nemlig forsigtigt til at drage ud i landsbyen og opdage alt lokalsamfundet har at byde på, men det er kun dig, der kan bestemme tempoet, hvori det foregår. Når du er klar, har du dog et utal af rørende, menneskelige historier i vente. Lokalsamfundet består nemlig af op mod 30 karakterer - den ene med en endnu bedre baggrundshistorie end den anden. Og langsomt ser du dig selv blive en del af denne lille by. Du kan hjælpe med at genopbygge deres forfaldne forsamlingshus, broerne der er gået i stykker eller bare blive venner med de forskellige beboere. Eftersom du opbygger et forhold med de forskellige karakterer, lukkes du lidt efter lidt ind i deres liv og historier. Det er ikke noget, der sker natten over, det kræver tid og arbejde, men det er det hele værd. Du kan ende med at overbevise alkoholikeren om, at han har masser at leve for, spille noget der minder om D&D med nogle af de unge i samfundet, eller hjælpe den unge atlet med at komme sig over tabet af sine forældre. Ja, man kan jo nærmest ikke svinge sin stak hø uden at vælte en dyb karakter med en smuk baggrundshistorie i processen.

Men den karakter, der endte med at gøre det største indtryk på mig, var den ældre, lidt småsære skralder. Nord for byen bor Lewis i sit telt, og til alle forsamlinger i samfundet holder han sig ude i periferien af fornøjelighederne. Han føler sig ikke velkommen, og er bange for at folk vil gøre grin med ham på grund af hans lidt alternative livsstil. Han fortæller jævnligt om nogen, der kommer og skræmmer ham i hans telt og smider sten efter det om natten. Og derfor blev det min personlige mission at dele alle mine glæder med ham, og få ham til at føle sig accepteret. Det er den slags historier, der i mine øjne gør Stardew Valley interessant, og som giver spillet en lidt uventet dybde.

Jeg havde ikke forventet, at få tildelt små missioner såsom at skulle finde borgmesterens lykkeunderbukser (som gemmer sig et ret så uheldigt sted...), men takket være disse samt baggrundshistorierne, bliver hver enkelt karakter så levende, at jeg netop fanger mig selv i aftensmaden på at tænke over deres fiktive fødselsdage og tilhørende gaver. Jeg havde lyst til at lære de forskellige personer at kende, og at arbejde for at opbygge et forhold med dem. Min karakter endte endda med at finde kærligheden i det lille samfund og gifte sig.

Stardew Valley
Stardew ValleyStardew Valley