Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard

Philip har udforsket Capcoms storsatsning. Er Resident Evil-serien tilbage?

Resident Evil er nok en af de spilserier, der har gennemgået den største forandring, hvis man sammenligner de første spil i serien med de seneste. Spillene er gået fra at være hvad man i dag betegner som klassiske Survival Horror-spil til deciderede Michael Bay-lignende actionspil, og den gennemgående historie er lige så langsomt blevet så indviklet og overdrevet, at mange har valgt at stå helt af. Det hjælper heller ikke, at Capcom har insisteret på at smide brænde på bålet ved at udgive forfærdelige sidetitler, som for eksempel det seneste Umbrella Corps, der ikke kun var et dårligt Resident Evil spil, men også et generelt gyseligt spil, og her menes det på den dårlige måde. Jeg var derfor en blandt mange, der så meget frem til Resident Evil 7 Biohazard, det seneste spil i serien, som udviklerne har lovet vil bringe os tilbage til den gode gamle Survival Horror-genre, som mange af os har gået og savnet de seneste år.

Jeg må indrømme, at det var med en smule tøven, at jeg påtog mig opgaven at anmelde dette spil. Jeg har altid haft en stor kærlighed til de tidlige Resident Evil-spil, men samtidigt kan jeg godt være en smule sart når det kommer til gys og chok. På den anden side kunne jeg ikke vente med at se, om Capcom kunne leve op til deres høje løfter om at vende tilbage til spillets rødder, så jeg tog mig sammen og spændte bogstaveligt talt hjelmen, for spillet skulle jo selvfølgelig opleves i VR.

Selve Virtual Reality-delen vil jeg vende tilbage til, og i stedet vil jeg starte med spillets historie, der udspiller sig 4 år efter hændelserne i Resident Evil 6. I Resident Evil 7 Biohazard tager man styringen af Ethan, en mand der leder efter sin kone Mia, som forsvandt for 3 år siden. Efter flere års søgen modtager Ethan nemlig en mystisk e-mail sendt fra Mia, hvor der blot står en adresse, og ordene "Kom og hent mig". Ethan rejser derfor uden tøven til Dulvey i Louisiana, et sumpområde i de amerikanske sydstater, for at hente sin kone. Desværre for Ethan går der ikke længe efter ankomsten på adressen, før det skal vise sig, at han nok bare skulle være blevet væk. Den store ejendom på adressen ejes nemlig af Baker-familien, som i bedste Texas Chainsaw Massacre-stil holder Ethan fanget på deres grund, mens de ihærdigt forsøger at slå ham ihjel.

Resident Evil 7: Biohazard
Resident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: BiohazardResident Evil 7: Biohazard

Det første man oplever når man går i gang med spillet er grafikken. Den er enormt flot og detaljeret, især hvis man som jeg spiller det på en PS4 Pro. Belysningen når man ankommer i sumpen er ganske fortryllende, som den sene eftermiddagssol falder gennem trækronerne, og hele spillets uhyggelige stemning fremhæves virkelig, mens man langsomt nærmer sig det tilsyneladende forladte og faldefærdige hus, som skal sætte scenen for hvad man må gå ud fra bliver den værste nat i Ethans liv. Spillet gør også flittig brug af HDR, så skulle man være så heldig at have et TV, der understøtter teknologien, kan man benytte sig af denne. HDR-effekten gør det blandt andet nemmere at skelne hvad der foregår i de mørke gange i huset, da forskellen på lys og mørke ikke er så fremtrædende, og man i stedet får en langt mere realistisk gengivelse af både farve og belysning. Selvom en del spil efterhånden benytter sig af teknologien på PS4, må jeg sige at dette spil for alvor har understreget for mig, hvor vigtig teknologien kan være for spil fremadrettet.

Det næste man nok vil bide mærke i, især hvis man er inkarneret Resident Evil-fan, så er det nok synsvinklen man spiller fra. Denne gang har udviklerne nemlig ladet begivenhederne udspille sig i første person, hvilket før udgivelsen har fået en lidt blandet modtagelse. Mange mener, at det ligger for langt fra, hvad et klassisk Resident Evil burde være, mens andre ser det som et frisk pust til serien, hvis altså man ser bort fra de forskellige Light Gun-spil. For mig at se giver det mening på mange forskellige måder. For det første åbner det op for muligheden for VR (bare rolig, vi kommer til det), og for det andet er det også denne retning mange nyere gyserspil er gået, såsom Outlast og Amnesia. Der er heller ingen tvivl om, at indlevelsen bare er større, når man ser handlingen ud fra hovedpersonens øjne.

Resident Evil 7: Biohazard