Nier: Automata

Nier: Automata

Træd varsomt Aloy og Link, jeres muligvis største udfordring til Game of the Year er landet med det seneste kapitel I Drakengard-universet.

Spilbranchen er anno 2017 fyldt med kæmpe store spillere som The Elder Scrolls, The Legend of Zelda og Grand Theft Auto, der alle symboliserer en form for unik kvalitet med hver eneste nye udspil I deres respektive serier. En af de mindre prominente franchises er dog Square Enix's kult-fænomen Drakengard og sin spin-off serie, Nier. Det første spil i Drakengard-universet udkom helt tilbage I PlayStation 2-æraen og har siden sin fødsel haft problemer med at levere en helstøbt oplevelse.

Manuskriptfatteren Yoko Taro har gang på gang leveret bunker af fængende historier og interessante verdener, men udviklerstudiet Cavia formåede aldrig at leve op til historiens potentiale med middelmådigt gameplay og undervældende grafik.

Nier: Automata er første spil udviklet I samarbejde med action-baronerne hos Platinum Games, og spørgsmålet står tilbage: Formår Platinum endelig at skabe et gameplay som er Taros historie værdig?

Det korte svar er et jublende ja!

Nier: Automata

Spillet starter tusindvis af år efter slutning D fra det oprindelige Nier og jorden er blevet invaderet af rumvæsener, som har skabt frygtindgydende maskiner til at udrydde menneskeheden, hvorfor de er flygtet til månen. Menneskerne har som modangreb skabt en hær af androider med formålet om at eliminere rumvæsenerne og generobre resterne af jorden. Det er her vi starter.

Du styrer androiderne B2, 9S (Nines) og A2, men alle sammen igennem forskellige kampagner. Selvom B2 og 9S tilbringer 60 procent af spillet sammen, kan spilleren ikke skifte spontant imellem dem, hvilket minder en smule om det samme concept Naughty Dog brugte med Ellie og Joel I The Last of Us.

I klassisk Drakengard-stil tager historien hurtigt nogle helt vanvittige drejninger, som nærmest flyvesparkede mig af stolen og gjorde det umuligt at lægge controlleren fra mig. Jeg måtte hele tiden finde ud af, hvad de forskellige begivenheder betød for fremtiden. Fans af universet, omend de kun har spillet Nier eller moderserien Drakengard, vil derfor ingen problemer have med føle sig hjemme grundet historiens helt over ekstreme mellem-sekvenser og twists. Nier: Automata inkluderer ydermere flere referencer til begge serier, men det betyder dog ikke, at nye spillere vil føle sig på bar bund, da historien kun perifært beskæftiger sig med det første Nier og Drakengard.

Nier: Automata

Nier: Automata har derudover en meta-filosofisk historie om, hvilke kriterier og egenskaber, som er basis for vores eksistens. Hovedpersonernes rejse igennem de ødelagte forfaldne rester fra vores civilisation åbnede en række interessante tankeprocesser og observationer hos mig selv, hvor jeg flere gange funderede over om mine handlinger var retfærdige. I nogle tilfælde havde begivenhederne sågar en lighed med Ninja Theory's post-apokalyptiske spil, Enslaved: Odyssey to the West. I forlængelse af den ekstra filosofiske kant har de forskellige bosser også fået navne efter kendte eksistentialisme filosoffer som Friedrich Engels, Immanuel Kant, og ja vores egen Søren Kierkegaard.

Nier: Automata

Udover en fængende historie, brillierer Nier: Automata på gameplay-fronten. Platinum Games-signatur flair for at skabe action til den helt store guldmedalje er pragtfuldt til stede I Nier: Automata. Det kan kort sagt beskrives som en hybrid mellem overstilistiske elementer fra Devil May Cry og Bayonetta blandet med JRPG-progression fra Final Fantasy.

Nier: Automata
Nier: Automata
Nier: Automata