Gamereactor Internationalt Dansk / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
anmeldelser
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Det er en bizar opskrift der ikke burde virke, men det gør den, og mere end det, den brillerer.


Jeg indrømmer glædeligt, til trods for øjeblikkeligt at sætte min egen journalistiske integritet over styr ved begyndelsen af denne anmeldelse, at skepsis var den dominerende følelse jeg oplevede, da jeg hørte den første hvisken omkring hvad der siden hen skulle gå hen og blive Mario + Rabbids Kingdom Battle... men det kan man i virkeligheden ikke rigtig bebrejde mig for, kan man? Mario, den lille pseudo-italienske blikkenslager, er blandt de mest ikoniske skikkelser i spilbranchens historie, og bare tanken om at han skulle dele spil med Ubisofts relativt usjove Rabbids i et Xcom-inspireret, turbaseret taktisk rollespil? Det lyder jo absurd. Det er en opskrift der, om ikke andet når du læser om det uden audiovisuel stimulans, ikke burde virke... som i overhovedet. Øjeblikkeligt forestiller man sig såkaldte mashups fra spilmediets fortid, såsom Hyrule Legends, som ikke er andet end ren og skær forvirring, hvor to strukturer og universer klaskes sammen og efterfølgende klistret til hinanden med gavmilde mængder gaffa i håbet om at de ender med at komplimentere hinanden. Det er ikke for sjov at det globale publikum ser disse sammensmeltninger som resultat af møder i blankpolerede glashøjhuse, hvor talentfulde PR-folk sidder og triller tommelfingre, desperate efter ideer, og uden sans for finesse.

Dog forsvandt denne lunkne første reaktion som dug for Mushroom Kingdom-solskin da Ubisoft-boss og professionel sød svigerfar, Yves Guillemot, tog scenen ved Ubisofts E3-konference for at byde den ikoniske designer, Shigeru Miyamoto, velkommen. Som de stod der og formelt løftede sløret for dette bizarre partnerskab, så de oprigtigt spændte ud, glade for at have givet hinanden muligheden, og som kameraet panorerede rundt for at vise salens reaktion, så vi en tydeligt rørt instruktør på spillet blive følelsesmæssigt overvældet af den positive reaktion fra salen. Den efterfølgende demonstration stod i det salige lys af dette hjertevarmende øjeblik, en perfekt E3-præsentation af et i sandhed risikabelt projekt.

Dette er en annonce:

Vigtigst af alt er det dog, at det var en risiko der har betalt sig, og den samlede respons fra Nintendo-folket, et folkefærd der hurtigt kan vise sig at være ganske besværlige at tilfredsstille, var overvældende. I månederne siden det uforglemmelige E3-øjeblik er der kun blevet hældt kul på hype-lokomotivet, der selvtilfredst tøffer derudad på fulde drøn. Og det er altså til trods for at spillet primært udvikles af Ubisoft, en organisation der til tider kritiseres for deres måde at drive spiludvikling og udgivelse på. Ja, den passionerede skare af Mario-fans lader til at have taget imod Mario + Rabbids Kingdom Battle som en af deres egne, og forventningerne er derfor højere end nogensinde før. Så, som opsummering, høj risiko betyder potentiel stor succes, og dette uventede samspil imellem Nintendos ikoniske maskotter og Ubisofts risikable mekaniske struktur udgør én interessant cocktail. Nu kan jeg fortælle jer alt om præcis hvordan det er gået.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Allerførst er det i sandhed en paragraf eller to værdig at specificere det narrative grundlag, der benyttes til at retfærdiggøre sammenklaskningen af disse to universer. Fordi, som du måske allerede helt og holdent forventer, så er bevæggrundene bag ganske absurde, og det er ikke nødvendigvis på positiv vis. Essensen er dog, at et mærkværdigt VR-headset, som åbenbart har evnen til at kombinere forskellige elementer, sidder i kælderen hos et ungt geni. Genier skal dog også spise aftensmad, så headsettet bliver efterladt i fred, indtil Rabbids ankommer i dimensionsbetvingende vaskemaskine (ingen har sagt det før), og laver god gammeldags rav i den. Én Rabbid kommer til at iføre sig headsettet, og kombinerer sine kammerater med en plakat af Mario og Mushroom Kingdom, og så har vi balladen. Så er den faktisk ikke længere. Præcis hvorfor nogle Rabbids er ondesindede, hvor andre er venlige og hjælpesomme? Ja, det er spillet ret ligeglad med, og i sidste ende så bør du egentlig også være det. Alt taget i betragtning så er det så sandelig ikke første gang at Mushroom Kingdom er under angreb af en vagt defineret trussel, og vi ved allerede at det heller ikke er sidste gang. Hvorfor er det egentlig at Bowser så gerne vil have fat i Peach? Det betyder ikke rigtig noget, vel? Det er præmissen i sig selv der bryster sig af ikke at give mening, men faktisk gør netop dette at Rabbids-karaktererne passer fortrinligt ind i det store kaotiske vægmaleri. De er tossede, verden er tosset, præmissen er tosset. Det passer bare. Dine allierede er, om ikke andet fra starten, to Rabbids der udgiver sig for at være Peach og Luigi, og det gør de på ganske morsom facon. Der er stor, stor underholdningsværdi i at betragte disse skabninger reagere på den barnlige mærkværdighed der er Mushroom Kingdom og dets beboere, og det ryster lige tilpas nok på de narrative strukturer på genial vis. Forvent derfor ikke dybde, men en narrativ sammenklaskning der er selvbevidst og eksekveret med tanke.

Dog, mere end at ramme plet på det narrative plan med sammensmeltningen af universerne, så har Ubisoft formået at kreere et distinkt men fortsat familiært visuelt tag på denne ikoniske verden. Lad dig ikke narre, Mushroom Kingdom er stadig Mushroom Kingdom som du kender det, og selvom Nintendo løbende har introduceret obskure ændringer og vinkler i diverse titler igennem årene, så føles verdenen stadig usandsynlig genkendelig. Selvom terrænet gradvist ændrer sig som Mario og hans glade bande af Rabbids-efterlignere traver igennem den ene verden efter den anden, hvor der både er dybe lavafyldte grotter og sneklædte bjerge at betage, så er det det samme firkantede visuelle design du er stødt på tusindvis af gange før. Du kan eksempelvis tage omgivelserne fra Super Mario 3D Land på Wii U, vippe kameraet en smule og så er du faktisk ret tæt på det du støder på i Mario + Rabbids Kingdom Battle. Endnu en gang skal dette dog ikke forstås negativt, men snarere som en positiv oplevelse. Nintendos karakterer trives igennem genkendelighed og videreudviklinger af det bekendte. Det er ligesom at komme tilbage til reden efter du har været flyttet hjemmefra år forinden, og se at alt stadig står præcis hvor du forlod det - det er trygt. De omgivelsesmæssige ændringer kommer primært igennem Rabbids-karakterernes indflydelse, og spredt på tværs af de forskellige verdener finder du nye tilføjelser, såsom Rabbids-inspirerede kanoner der kan skyde dig på tværs af platforme, særlige tunneller der leder dig til hemmeligheder, bonusrum der beder dig om at samle mønter på tid og andre simple puslespil med Rabbids-tema. Samlet er det simpelt, både konceptuelt og mekanisk, men der er en sans for detalje, en selvbevidsthed der ekkoer på tværs af hele Mario + Rabbids Kingdom Battle, og selvom det ikke kan give dig en helt igennem original udgave af denne familiære verden, så er der et relativt bredt udvalg af nye visuelle ideer spredt ud over det der ellers er genkendeligt farvand. Det er sådan Nintendo opererer og udvikler, og det ved Ubisoft godt. De forstår formularen.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle
Dette er en annonce: